Filmy, které mám rád

Posted: 9. 8. 2006 in různé

Řekni mi, jaké filmy máš rád a já ti řeknu, co jsi za člověka. Tedy, nevím jestli to funguje, ale abyste si mohli udělat alespoň přibližnou představu o mém filmovém vkusu, uveřejňuji níže mých deset nejoblíbenějších filmů s krátkým zdůvodněním.

2001: Vesmírná odysea

Stanley Kubrick měl vizi, věděl čeho chce dosáhnout a s maximálním vypětím tehdejších trikových možností toho také dosáhl. Když jsem Vesmírnou odyseu viděl poprvé, řekl jsem si: „Fajn, a tohle bylo co?“. Okouzlila mě, ale zoufale jsem jí nepochopil, což mě na ní paradoxně nejvíce zaujalo. O pouhý týden později jsem se na ni prostě musel podívat znovu (což se mi do ani od té doby u žádného jiného filmu nestalo) a dílky začaly zapadat do sebe – následujících několik týdnů jsem Odyseu nedokázal vypudit z hlavy, její obrazová dokonalost, její děsivá podmanivost, její těžka, přesto snadno pochopitelná, filozofičnost mi stále vyvstávali na mysl. Tento film mi významnou měrou pomohl s luštěním nevyluštitelné otázky smyslu života. Myslím, že kvůli podobným filmům má smysl žít.

Apokalypsa

A nyní… tři hodiny filozofování nad tím, kam se řítí naše civilizace. Fakt? Ale houby, Apokalypsa je docela seriózním válečným filmem, u kterého se doporučuje trochu více přemýšlet. Je to jako filozofický trip, je to jako kdyby někdo sežral všechnu moudrost světa, pozvracel se a z oněch zvratků připravil mimořádně chutné omelety (ano, dívám se na Jackass a nestydím se za to :)). I když to je malinko přehnané přirovnání. Apokalypsa na mě zapůsobila jako film, který se tváří, že vás tři hodiny baví, abyste pak zjistili, o kolik jste byli tou zábavou obohaceni. A věřte mi, o hodně. Neuvěřitelně náročné natáčení přineslo své ovoce, by přímo lákavé plody z rajské zahrady.

Amadeus

Z toho nejlepšího jedině to nejlepší. Amadeus je dokonale vyladěnou symfonií obrazu a zvuku. Výprava, střih, kostýmy, kamery – excelentní, režie – bezchybná, hudba – geniální. Amadeus je filmovým dílem se skutečnou uměleckou hodnotou. Někdo se vydrží tři hodiny koukat na obraz od Picassa, mě stejným způsobem obohacuje film od Formana.

Cesta do fantazie

Trošku jsem se bál, že to bude k nesnesení infantilní pohádka, ale Cesta do fantazie se od všech pohádek světa liší tím, jak je boží. Příběh o dívce Chichiro, jejíž rodiče se změní ve vepře a která musí pracovat v lázních bohů oplývá mimořádným kouzlem – to vás postupně pohlcuje a současně nabíjí obrovskou dávkou čehosi povznášejíícího, na co pouhá slova nestačí. Nebo možná ano – je to fantazie.

Hodný, zlý a ošklivý

Westerny mi příliš nešmakovaly, dokud jsem neviděl Hodného, zlého a ošklivého. Sergio Leone dokázal klasický western povýšit na pokladnici nezapomenutelných scén. Za vydatného přispění hudby Ennia Morriconeho představil westernovým divákům nového, špinavějšího hrdinu v podání Clinta Eastwooda, nový způsob komponování záběrů a zároveň úžasnou hru s žánrovými pravidly, kdy spaghetti western v závěru lehce a nenápadně přechází do protiválečné defenzívy. A krom toho je tu úplně finální přestřelka „o šutr“, kterou když jsem viděl poprvé, tak jsem dostal menší infartk – tak byla napínavá.

Mechanický pomeranč

Je to film extrémně násilný, vizuálně podmanivý a těžko pochopitelný. Mlátit, znásilňovat a okrádat nevinné lidi za zvuků Beethovena, to je běžná denní náplň teenagera Alexe. Kubrick ve svém formálně dokonalém díle mrazivým způsobem upozorňuje na chladnost, vypočítavost a násilnickou povahu současného světa. Je to alegorické zamyšlení, u kterého neusínáte nudou a tak to mám rád.

Metropolis

Starý, starý, hodně starý němý německý film. Ale občas je pár obrázků nad tisíce slov. U Metropolisu jsem si neustále opakoval ten vysoce nepravděpodobný fakt, že byl natočen roku 1927. Stále tomu nevěřím. Fritz Lang musel být mimozemšťan, nicméně ve mě probudil lásku ke starým filmům, na kterých dnes neobdivuji jenom to, jak jsou staré.

Schindlerův seznam

Spielberga jako režiséra jsem neměl moc rád – zprznil Kubrickovu Umělou inteligenci a vypouštěl jednu sentimentální kravinu pro celou rodinu za druhou, to jsem však ještě neviděl Schindlerův seznam – film, který mě naučil vážit si lidského života a film, který mne přesvědčil o Spielbergových režisérských schopnostech. Je to film, který na mne zapůsobil ze všech doposud viděných nejvíce.

Stezky slávy

Stanley Kubrick do třetice, tentokrát nezatížený těžkým filozofičnem a vyprávějící hluboce lidský příběh několika francouzských vojáků. Ne, happy endem to skutečně neskončí, bohudík. Na Stezkách slávy obdivuji nade vše jejich minimalistickou, až komorní formální stránku a přitom maximální působivost. To, na co jiní režiséři potřebovali několik hodin, herecké hvězdy a velkolepé bitevní scény, dokázal Kubrick zprostředkovat na prostoru devadesáti minut s Kirkem Douglasem, hromadou dialogů a malým množstvím scén s neuvěřitelným emočním nábojem. Ze všech protiválečných filmů je to ten jednoznačně nejvýstižnější.

Vlasy

Revolta, vzpoura, odpoutání se, bezstarostnost, život v míru, a v opozici… válka ve Vietnamu. Oba protipóly se ve Vlasech slučují do zprvu sladkého, ale pak – náhle a nečekaně – trpce hořkého celku. Ač dobou neaktuální, jsou Vlasy filmem, který má stále co říct, jehož nesmrtelné písně mají stále co říct. Miluji muzikály a tohle je navíc film s poselstvím a film protiválečný.

Komentáře
  1. Srakyiho mamca napsal:

    Blog je moc fain, lubi sa mi, len tak dalej…hlbokomyselne uvahy o zmysle zivota maju vzdy zmysel!

  2. srakyi napsal:

    Mno vidim ze mam jeste co dohanet 🙂 Rozhodne se na tyhle filmy musim nekdy podivat .. zatim jsem videl jenom 3 z nich a docela se s tebou v nazoru na ne shoduju .. coz me utvrzuje v tom, ze mi toho asi ze sveta kvalitni filmove podivane jeste porad dost unika 🙂

Zanechat Odpověď

