Stopař bez ručníku

Posted: 11. 8. 2006 in recenze

Stopař
(The Hitcher, 1986)

Stopař je jednoduchým příběhem o mladíkovi, který vezme podivného stopaře a zajistí si tím dvoudenní peklo na silnici a v prostorech jí přilehlých. Stopař se s nikým nemazlí a jde rovnou na věc (-„Chlápek, co řídil tamto auto. Stopnul jsem ho před tebou.“ -„On byl v tom autě?“ -„Jistě. Moc daleko by nedošel.“ -„Jak to?“ -„Protože jsem mu uříznul nohy. A taky ruce. A taky hlavu. A to samý udělám s tebou.“). Stopař se nemazlí ani s logikou jednání svých postav, prostě se chovají tak, aby tenhle „road-thriller“ neskončil po prvních deseti minutách, abychom se celých devadesát minut bavili a abychom dostali očekávanou dávku starýho dobrýho ultranásilí (až tak žhavé to tedy není, největší jatka zůstávají oku divákovu skryta). Stopař v mnohém připomíná Spielbergův Duel, ten však neměl tak intenzivně nervní atmosféru a nenutil nás zarývat se okousanými nehty do strachem pomočeného křesla (zase přeháním, ale pro dosažení kýženého efektu je občas nutné použít hyperboly). Stopař, jak už jsem napsal, má scénář pochybných kvalit, to co jej však drží nad vodou je zručná režie zapomenutého béčkaře Roberta Harmona a samotný stopař působivě ztvárněný psychopatem par excellence Rutgerem Hauerem, ten v té době stoupal k vrcholu, po jehož dosažení následoval strmý pád. Stopař není v žádném ohledu filmem dokonalým, geniálním, kultovním ani nezapomenutelným, je to však film, který stojí za jedno vychutnání, už jen pro tu jeho odzbrojující přímočarost.

P.S: Pokud jste nepochopili název tohoto textu (tj. Stopař bez ručníku), pak vězte, že odpověď na otázku života, vesmíru a vůbec zní „42“. 🙂