Kill Bill komplet

Posted: 21. 8. 2006 in recenze

Kill Bill 1, 2 (2003, 2004)

Quentin Tarantino nám již dokázal, že umí napsat neotřelé dialogy (Gauneři, Pulp Fiction) a že umí vést herce k nevídaným výkonům (Jackie Brownová), v Kill Billovi se nám pak předvádí jako režisér akční (vol.1) a jako režisér velmi talentovaný (vol. 2). Skutečně se nechce věřit, že rozdělení filmu nebyl dopředu promyšlený marketingový tah. Oba filmy jsou natolik rozdílné… a hlavně jsem měl dojem, že Kill Bill vol. 1 je sto minut vystřižených z Kill Bill vol. 2. Sto minut, z nichž třináct tvoří jen finální krvavá sekačka – ta nejlepší z akčních scén popírajících gravitaci i divákův intelekt. Jistě, je úžasná, ale i kdyby podobně nekompaktní film tvořili jenom takové skvosty, jednalo by se o film sice pěkný, ale jinak celkem zbytečný. Abych svým tématickým skákáním nebudil dojem horského kamzíka, raději začnu znova, pěkně chronologicky, čili netarantinovsky.

I když Tarantino se s úvodem taky nikterak nemaže, po drastické černobílé scéně (pro její vychutnání si je dobré znát rozdíl mezi sadistou a masochistou) jde rovnou k věci a pěkně za syrova nám naservíruje první souboj tělo na tělo. Zatím jenom tušíme, kdo je kdo a kdo sleduje jaké cíle, ale v průběhu vol.1 na tom příliš nesejde. Jde čistě o to, aby „píííp“ (chcete-li Nevěsta) vymydlila co nejvíc „kund, které s ní vyjebaly“ (vulgarismy jsou po krvi a černém humoru třetím nejtypičtějším znakem Tarantinových filmů). Souboj s Vernitou Green nás má jenom nažhavit na zmíněnou řež, která přijde teprve cca po hodině pěkně zrežírovaných, ač zoufale nesoudružných, segmentů. Díky povídkové (film je rozdělen do pěti kapitol) struktuře se ani nestihnete začít nudit, ovšem krom dvou vyškrtnutých jmen ze seznamu smrti, zjištění, co následovalo bezprostředně po probuzení z kómatu a že Hattori Hanzo vyrábí ty nejlepší meče pod sluncem, vás vol. 1 na vol. 2 příliš nepřipraví. Scénář Kill Billa působí jako by z něj část napsala pouze Uma Thurman a část pouze Quentin Tarantino. Mužská jasnost, přímočarost, rychlá žánrová přehlídka (film o jakuze, samurajský film, spaghetti western, grindhouse film) a oproti tomu ženská poklidnost s občasnými sklony k melodramatičnu. Společná pro oba protipóly je snaha o důkladný pohled do duší násilníků. Nicméně stále je to film Quentina Tarantina, mezi klíčovými hesly jehož tvorby byste nejspíš našli: estetika násilí, smysl pro detail, hrátky s zažitou formální stránkou, inspirace východní tvorbou (tentokrát 36. komnata shaolinu, všechny filmy Shaw Brother, japonské anime, Kage no gundan), puntičkářský sestavený soundtrack (tentokrát Charlie Feathers, magická flétna, Ennio Morricone, Robert Rodriguez), jednoduché a přitom chytré hlášky („My name is Buck and I come from fuck.“). Quentin je hračička, ale pokud jej nikdo nedrží na řetězu, dokáže stvořit synonymum roztříštěnosti. Kill Bil vol. 1 určitě stojí za zhlédnutí, kvůli mistrovským akčním scénám, kvůli až po okraj nabušenému soundtracku, kvůli O-Ren Ishii a jejím žabkám v ponožkách :), kvůli výborné Umě, která hraje, i když nemá co.

Kill Bill vol. 2 je každopádně lepším filmem, jen mnozí tarantinofilové s ním pravděpodobně budou mít stejný problém jako s Jackie. Je to filmařsky dospělý snímek vyznačující se pečlivě budovanou atmosférou, bez zbytečných úletů směrem „formální dokonalost“. Vemte si třeba nasvícení úvodní černobílé sekvence – je fascinující, nebo posledních třicet minut tvořených neuvěřitelně „nervním“ a přitom naprosto všedním dialogem. To jsou důkazy režiséra a scénáristy, který si chce nejenom hrát, ale který chce také vítězit. V celém vol. 2 je nanejvýš 1,5 akční scény, jsou tu dva tři vtipy a film přesto funguje a dosahuje nevídané působivosti jako gangsterský spaghetti western i jako rodinné drama. Sám jsem nechápal, že se film vyprávěcí strukturou natolik podobný vol. 1 nebortí jako domeček z karet, fígl je totiž v tom, že on ten domeček sám pečlivě buduje, pěkně kartu za kartou. Jenom škoda toho předpřipraveného chabého základu.

Pokud by jednou vznikl a na DVD vyšel nějaký Kill Bill Komplet se dvěmi hodinami z vol. 2 a s jednou hodinou z vol. 1 (akční scény by mohly být přidaným bonusem), jednalo by se o jeden z nejlepších amerických filmů posledních deseti let a za tím si stojím a stát budu.