Nejlepší film všech dob?

Posted: 28. 8. 2006 in recenze

Vykoupení z věznice Shawshank
(The Shawshank Redemption, 1994)

Například podle čtenářů časopisu Empire je Vykoupení z věznice Shawshank nejlepším filmem všech dob, na ČSFD má nejlepší hodnocení (momentálně společně s Forrestem Gumpem) a na IMDb se o první místo přetahuje s Kmotrem. Co si o něm myslím já? Nejlepší rozhodně není.

Mladý bankovní úředník Andy Dufresne je odsouzen k dvojímu doživotí za vraždu své ženy a jejího milence. Během následujících let ve věznici Shawshank zažívá to nejhorší ponížení, je šikanován dozorci i spoluvězni, musí jíst tu nejhnusnější plichtu, ale ani na okamžik neztrácí naději a pomalu začíná realizovat plán na obhájení vlastního lidství. Výbornému Timu Robbinsovi v hlavní roli sekunduje Morgan Freeman jako vězeňský matador Red, který si během mnoha let ve vazbě vybudoval patřičný respekt a pověst chlápka, který je schopen sehnat v podstatě cokoliv. Třeba i Ritu Hayworth.

Shawshank není vězeňským dramatem, jeho myšlenka se totiž neomezuje na prostor několika zamřížovaných cel, vězení zde představuje spíš metaforu lidského života, jakousi klec, který si každý vybuduje kolem vlastní osoby, ať již dobrovolně či nikoliv. Hlavní síla příběhu na motivy knihy Stephena Kinga („Rita Hayworth and Shawshank Redemption“) tkví v jeho obyčejnosti. Je oproštěn od jakýchkoliv nadpřirozených prvků (které v mých očích nejvíce ublížili Zelené míli) a vypráví příběh jednoho člověka. Příběh pochopitelný hlavou i srdcem. Frank Darabont nerežíruje bůhvíjak světoborně, jednotlivé záběry sice komponuje tak, aby nenudili, ale zároveň se jim nesnaží dodat nějakou „jiskru“, což je důkaz jeho sympatické snahy vyhnout se patetičnosti. Přesto řadím Shawshank k těm nejdojímavějším ze všech filmů. Mnoho nádherných a přitom tak prostých scén vrcholí tou úplně poslední, kdy si teprve naplno uvědomíte význam vět: „Strach z tebe udělá vězně. Naděje tě osvobodí.“. Vykoupení se řadí k těm divácky vstřícným a kritiky nerozčilujícím filmům, nekýčovitě vypovídá o věcech všeobecně známých, které si jenom všichni neuvědomují. Osobně jej považuji za nejlepší film o lidské svobodě, naproti tomu takový Schindlerův seznam je pro mě nejlepším filmem o ceně života. A uznejte sami, co je důležitější – svoboda nebo život?

P.S: Abyste si nemysleli, že Shawshank nepovažuji za nejlepší film jenom proto, že se mi Schindlerův seznam líbil víc. Shawshank totiž nepovažuji za nejlepší film proto, že se mi Schindlerův seznam a asi šedesát dalších filmů líbilo víc. 🙂