Dva filmy, které musíte vidět přístí týden

Posted: 2. 9. 2006 in recenze, tipy

4.9.06 v 16:30 na ČT 2 (pravděpodobně s hrozivým českým dabingem, ale co se dá dělat, tohle prostě musíte vidět):

Cesta do fantazie (Sen to Chichiro no Kamikakushi, 2001)

Cesta do fantazie je jedním z nejkouzelnějších filmů, jaké jsem kdy měl tu čest poznat. Je to film úchvatně animovaný s překrásnou hudbou a jednoduchým, ale důležitým poselstvím. Dívka Chichiro se se svými rodiči stěhuje do nového domu. Po cestě zabloudí a nevědomky se octnou v lázních bohů. Rodiče se změní ve vepře a na Chichiro zůstává jejich záchrana. Dívka postupně proniká do prapodivného mystického světa „za zrcadlem“, seznamuje se s mnohdy bizarními figurkami a je odhodlána dosáhnout vykoupení svého i svých rodičů. Příběh prezentovaný takhle nudnými písmenky působí všedně, ale nebojte se, svět Hayao Miyazakiho vás dokonale pohltí bez rozdílu věku, rasy, náboženského vyznání i povahy. Cynik, nebo optimista, nakonec budou dojatí všichni. Přinejmenším všichni, kteří se nebojí snít, všichni, jejichž fantazie není omezována žádnými mantinely. A skoro jsem zapomněl napsat, že Cesta do fantazie ač animovaná, není pohádkou, ale na to byste jistě přišli sami.

7.9.06 ve 21:40 na ČT 2:

Stanley Kubrick: Život s filmem (Stanley Kubrick: A Life in Pictures, 2001)

Stanley Kubrick je legenda. Stanley Kubrick je režisérem natolik přelomových filmů jako: 2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč, Osvícení. Stanley Kubrick bude navždy obdivován mnou, tisícovkami jeho fanoušků i mnohými z momentálně nejuznávanějších filmových režisérů, jako Steven Spielberg, Martin Scorsese, Woody Allen. Stanley Kubrick rozhodně je osobností, o níž by dokument měl namluvit někdo slavný, třeba Tom Cruise. Stanley Kubrick si zasloužil respekt a věčný obdiv herců takových jmen, jako Jack Nicholson, Peter Sellers, Nicole Kidman, Kirk Douglas. Stanley Kubrick měl mnoho vizí, podle nichž natočil mnoho filmů, ty filmy byly obvykle velmi věrné jeho vizím, ty vize byly obvykle dokonalé. Stanley Kubrick byl perfekcionista a herce často přiváděl k šílenství, oni jej za to dodnes vynášejí do nebes. Stanley Kubrick je pro mě nepřekonatelným režisérem, režisérem, jehož každý film byl skvělý. Ať už byl Stanley Kubrick kdokoliv, byl to někdo a tento dokument je tím nejlepším výchozím bodem pro seznámení se s jeho životem a dílem.