Jak se (ne)žije v Americe

Posted: 25. 9. 2006 in recenze

In America (2002)

Mladí irští manželé Sarah a Johnny se rozhodli i se svými dvěmi dcerami odjet natrvalo do Ameriky. Částečně kvůli bohatším životním vyhlídkám, ale především, aby zapomněli na tragédii spojenou s jejich rodnou krajinou – na smrt malého synka Frankieho následkem rozšiřujícího se mozkového nádoru. A tak jsou tady,  v srdci matičky Ameriky, na Manhattanu, a doufají v existenci lepších zítřků.

Prvních dvacet minut v Americe strávených oplývá příjemnou náladou, optimismem a nadsázkou. Rodinná story Jima Sheridana se sociálním podtextem a magickou atmosférou začíná skutečně velmi slibně. Vše jde bohužel do křoví, když si uvědomíte, že magično příběhu není prostředkem, nýbrž cílem, že In America není filmem pravdivým, nýbrž pohádkově přiblblým. Johnny i Sarah musí obětovat svou hrdost, aby měli co jíst, ale zároveň se nehodlají ztrapnit před dětmi (scéna na pouti je špičkou ledovce a zároveň bodem, od kterého přestává být film snesitelným). Herec Johnny se živí jako taxikář, učitelka Sarah jako servírka a oběma dívčinám je na katolické škole dáváno patřičně najevo, za jaké „socky“ je považují, ale všem je hej, protože jsou spolu a spokojená rodina je přece základem státu, ne? (Mimochodem herec hrající herce Johnnyho hraje hrozně). Ani ten statný černoch s nápisem „keep away“ na dveřích jim nenabourá jejich snění o americkém snu, místo toho bude jenom pronášet neuvěřitelné moralizující bláboly o těch správných lidských hodnotách (nějakou chvíli jsem i věřil, že má symbolizovat něco jako lepší stránku Ameriky, já bláhový…).

In America je lacinou patetickou moralitkou, únavnou ubíjející nudou a filmem, který nemá poučenému divákovi absolutně co nabídnout. Možná jsem se nechal příliš unést negativními emocemi, pravdou nicméně je, že už mě dlouho žádný film takhle neštval. Jim Sheridan je velmi schopným režisérem (viz. Moje levá noha, Boxer) a skutečně nechápu, zda-li má zapotřebí rozmělňovat svůj talent v takto zhovadilém, ač velmi osobně pojatém projektu. In America bohužel na standardní home video obsahuje několik nepatřičně dobře zrežírovaných scén a současně příliš mnoho nezkreslené reality.

Komentáře
  1. srakyi napsal:

    Tak jsem se konecne dostal k tomu abych sem napsal svuj komentar. Je to totiz asi poprve co se s nekterou recenzi na tomhle blogu nemuzu ztotoznit. Film In America jsem nedavno videl a libil se mi opravdu hodne. Ano, priznavam, jsem hodne vdecny divak – malokdy se mi stane ze by me nejaky film vylozene nebavil. Ale tohle rozhodne neni onen pripad. U In America jsem se bavil od zacatku do konce a vse me dojimalo presne v mistech kdy to jiste reziser zamyslel. Po skonceni jsem mel skvely pocit a bylo mi fajn, byl jsem rad ze ze mne jeste porad dokaze i tak jednoduchy film dostat nejake emoce .. coz se mi rozhodne u kazdeho filmu nestava.

  2. OLA napsal:

    Ja skor suhlasim s autorom recenzie, taky dobry namet sa dal vyuzit podstatne lepsie…

Zanechat Odpověď

