Filmy Richarda Donnera

Posted: 7. 10. 2006 in osobnost

Richard Donner nepatří k nejznámějším režisérům, známější jsou jeho filmy. Samotného mě překvapilo, kolik filmů jsem od něj již viděl, aniž bych nějak řešil, že sleduji film Richarda Donnera, myslím že tedy není od věci si ty nejzajímavější výsledky Donnerovy režisérské činnosti připomenout. Letos mimochodem oslavil šestasedmdesáté narozeniny.

Přichází satan! (1976)
Bezesporu legendární horor o malém vyvrženci pekel. Dnes, v době všelijakých masakrů dobrého vkusu, působí mnoho z jeho kdysi strašidelných scén směšně. Film postrádá permanentní, nepolevující atmosféru strachu i pořádného zástupce stran zla (kdo by se bál zatuřeného výrazu otravného fakana?). Klaďas Gregory Peck na druhou stranu už taky není žádný švihák a jenom přispívá k neúmyslnému komičnu. Jediným nesmrtelným atributem je tak famózní hudba Jerryho Goldsmithe, zaručující „zimomriavky“ i při samostatném poslechu.
Nezapomenutelné: Fotograf David Warner pátrá po původu neznámého zla tak horlivě, až z toho ztratí hlavu. Na proslulou scénu potřeboval Donner celkem okolo 192 záběrů!
Moje hodnocení: 70%

Superman (1978)
Čekal jsem nevydařené triky, debilní scénář, mizerné herce a idiotské dialogy, jenže… Všechno bylo jinak. Obstojné triky, v rámci žánru srozumitelný scénář, výborné herecké výkony a překvapivě mnoho vtipných dialogů – taková je realita. Pokud přežijete otravný začátek, dočkáte se skutečně SUPERhrdinského zážitku. Prostě, kam se hrabe Spider-Man.
Moje hodnocení: 90%

Smrtonosná zbraň (1987)
Kultovní? Ani bych neřekl. Originální? Jak se to vezme. Novátorské? V jistém ohledu ano. Zábavné? Mohlo to být víc. S dvojkou rozdílných detektivů, kteří se mají k smrti rádi, v hlavních rolích? Jasně. Se scénářem plným svěže drzých hlášek? Ano, i když ve dvojce jich bylo víc. Místy až nečekaně brutální? Na osmdesátá léta určitě. Zbytečně natahované? Je pravda, že to mělo víc konců. Stojí za zhlédnutí? I po těch letech stojí.
Nezapomenutelné: Všechny projevy Riggsovy psychopatické povahy, nejvíce pak asi skok ze střechy.
Moje hodnocení: 85%

Smrtonosná zbraň 2 (1989)
Dvojka má vtipnější scénář, je v ní více akce, erotiky, nesmyslů a zbytečných keců. Podle mnohých jde o nejlepší díl série, podle mě je nejlepší ten první.
Moje hodnocení: 80%

Smrtonosná zbraň 3 (1992)
Už to sice není ta „echt“ Smrtonosná zbraň 80. let, ale chemie mezi oběma parťáky a spousta vybroušených slovních přestřelek na ni nedává zapomenout. Jen opět chybí pořádný padouch a přebývá Joe Pesci v nevděčně otravné roli.
Moje hodnocení: 75%

Maverick (1994)
Zdařilá komedie z divokého západu s výtečným hereckým obsazením. Jako na jediný Donnerův film jsem se na ni dobrovolně podíval podruhé (ale je pravda, že už tolik nebavila).
Moje hodnocení: 80%

Nájemní vrazi (1995)
Může být thriller, který je z větší části založen na tom, že jeden chlápek s odstřelovačkou nehybně čeká až jiný chlápek vyjde z jisté budovy, dynamický? Soudě dle napínavosti Nájemných vrahů, může. Velmi solidní podívaná se Slyem, Banderasem a Juliane Mooreovou.
Moje hodnocení: 80%

Smrtonosná zbraň 4 (1998)
Příliš mnoho nostalgického posedávání a předdůchodcovského žvanění natahuje tuto jinak svižnou explozivní akční komedii měrou nehoráznou. Vtípky občas příliš okatě koketují s infantilností a akční scény, ač nákladné, nemají ten správný „dranc“. Buďme však rádi za Jeta Liho – prvního Padoucha série.
Nezapomenutelné: Riggs vezoucí se na malém stolku po dálnici, zaháknut kusem igelitu za stěhovací náklaďák.
Moje hodnocení: 70%

16 bloků (2006)
Řekl bych, že nejhorší Donnerův film. Zajímavý příběh o poldovi, který musí v zájmu spravedlnosti postřílet několik svých parťáků a ještě předvést důležitého svědka před soud, doplácí zejména na převelice trapné vyústění, nudnou režii a nesympatickou hereckou dvojku. Akce je neuvěřitelně statická, dialogy neuvěřitelně sentimentální a série závěrečných zvratů neuvěřitelně retardovaná. Tento film mě nudil zcela nepopsatelným způsobem a, nerad to píšu, nejspíš hlavně kvůli Donnerově věku, nevhodnému k natáčení podobných filmů.
Moje hodnocení: 40%

Zanechat Odpověď

