Donnie Darko

Posted: 22. 10. 2006 in recenze

Donnie Darko (2001) ****

Při psaní recenzí jsou nejobtížnější začátky, nějaký šikovný oslí můstek, kterým se dostanete k jádru věci. Z příliš markantní snahy o originalitu obvykle vzejde jenom další hloupý blábol. Psaní recenze na Donnieho skýtá tu výhodu, že začátek filmu je natolik zajímavý, že si recenzent může dovolit začít právě jim. Je však třeba brát v potaz důležitost Donnieho začátku pro jeho konec, ze strachu z prozrazení pointy raději popis prvních minut zcela vypustím. Jelikož nemá smysl popisovat děj odprostředka, začnu tentokrát poněkud atypicky nastíněním jedné teorie ve filmu zmíněné: Teorie hyperprostoru říká, že vesmír byl před Velkým třeskem desetirozměrným prostorem v němž bylo možno libovolně cestovat (i mezi rozměry). Tento prostor se časem rozpadl na dva oddělené prostory – čtyř a šesti rozměrný. Jedná z dimenzí (konkrétně pátá) představuje pohyb mezi dvěmi (a více) verzemi téhož světa. To je teorie, Donnie ji předvádí v praxi.

Pokud jsem film dobře pochopil, jde v něm o cestování časem, napříč dimenzemi, o víru v Boha, v předem daný osud a jeho nezvratitelnost. Možná jsem jej pochopil špatně, možná se jednalo o seriozní psychologický rozbor jedné schizofrenní duše, možná o mysteriózní horor, možná o drama o dopívání a možná, možná tam bylo úmyslně od každého něco. Což je vlastně nejlepší cesta, jak natočit zaručeně kultovní, popkulturní dílo. Žádný divák nebude natolik agilní, aby do detailů studoval fyzikální teorie ve filmu zmíněné (výše popsané je pouhým zrnkem rýže z velké čínské rýžové farmy). Každý si raději řekne, že jej to myšlenkově dostatečně přesahuje a bude nadšený, když přijde na jakž takž rozumné vysvětlení všeho viděného. Ono na první pohled sice všechno pěkně zapadne do sebe, jenže při detailnější analýze přijdete na mnoho nesrovnalostí a začnete vymýšlet jinou teorii a pak další a další.

Donnie Darko je jako puzzle, jemuž ke zkompletování zbývá doplnit několik posledních dílků, přičemž všechny na volná místa pasují, jen některé lépe. Není to film, na kterém bude někdo obdivovat herecké výkony, vizuální efekty nebo režii (ač by klidně mohl), je to film vzbuzující diskuzi šikovným skloubením mnoha věcí zdánlivě nesmyslných do fungujícího celku. Jeho konec je jednoduše geniální (jeden z těch momentů, kdy se vám rozsvítí v hlavě a řeknete si: „aha, tak takhle to bylo“), nejednoznačný a každým jinak akceptovatelný (někým třeba vůbec). Donnie Darko je ojedinělá záležitost, která svou „hyperprostorovostí“zaujme každého filmového nadšence z cílové skupiny, je však také dobrým filmem? Odpověď hledejte za zrcadlem.

Musim si o tom hyperpriestore nieco precitat, lebo inak ten film chapem ako vyplod chorej mysli…potom mozno zmenim nazor

2. srakyi napsal:

Donnie ve mne zanechal dojem jako uz dlouho zadny film, a je to uplne presne tak jak pises – kazdy si to puzzle muze slozit podle sebe. I kdyz by mne opravdu zajimalo jak to mysleli tvurci – uz jsem si vymyslel nekolik teorii jak si film vylozit a vzdycky jsem nasel jeden dilek ktery tak uplne do zbytku skladacky nepasoval ..

3. KOKO napsal:

Přesně. zatím sem film viděl dvakrát. A stále nemam teorii kompletní. Zdá se že si v tom každý může najít to co chce. Možná je to tak geniální dílo a je v tom všechno. Proto je tak těžké pochopit to celé. A možná je to schválně jen zamtené, bez myšlenky a autoři chtějí vědět jaké diskuse se povedou kolem filmu. Třeba je to od nich čistá provokace. Tak nebo tak, strašně hezky se na to dívá.

4. al-esh napsal:

ten film jsem viděl poprvé před rokem. Překvapilo mne, jak to, že je (alespoň u nás) téměř neznámý… Přesně jak je výše psáno – očekával bych slušnou „kultovnost“. Dodnes tento film neznají ani lidé, kteří se kinematografií zabývají… Běžel vůbec v kinech? Už jsem ho shlédl 3x a vždy mne DostDostÁvá :-O

5. murderous.beaver napsal:

Donnie Darko, ač jsem ho poprvé nepochopil skoro vůbec, podruhé už o dost lépe, ale nikdy ne úplně, ve mně vyvolal pocit, že se zase někomu povedlo natočit celkem Lynchovský film. Ale s tím rozdílem, že jsem se cítil opravdovou částí toho příběhu a hlavní postavě jsem fandil, jako snad žádné, v žádném jiném filmu. Herecký výkon Jakea Gyllenhaala byl opravdu úchvatný. Podle mne strhující snímek, který celkem agresivně útočí na psychiku diváka, a nedává mu šanci na něj zapomenout.

6. Gabča napsal:

Řeknu jen jedno – jestli se xcete podívat na tento film, vezměte do ruky REŽISÉRSKOU VERZI. Neboť jak jsem poxopila z ostatníx komentářů, zkrácená verze je spíše analýzou Donnieho nitra, kdežto Director´s cut je o něčem jiném. Přeju pěknou podívanou a taktéž doporučuji zkouknout ho vícekrát. Jednou prostě nestačí 🙂

7. Vrata napsal:

Na iapetus.cz maji reziserskou verzi za 339 Kc

8. Hoomleak napsal:

Donnieho Darka sleduju uz zhruba 3 roky a po kazdym skonceni filmu sem uplne mimo, plnej nadseni, zmatku, ale hlavne ohromyho zazitku. Tenhle film nema chybu.

9. krang napsal:

zatím nejlepší film co jsem viděl…

10. makiwara napsal:

Mimořádná záležitost. Podobně jako u ostatních se u mne mísí problém film racionálně uchopit a hluboký zážitek. Zdá se, že to, co nás okouzluje, nám nemusí dávat smysl podle pravidel logiky.

11. teresa napsal:

Na tento film jsem narazila opravdovou náhodou. Už od začátku mě film velmi zaujal, přiznám se, že jsem měla nejspíš chvilkami pusu dokořán, ale jinak to nešlo. Po shlédnutí jsem byla naprosto zmatená….nevěděla jsem jak si celý film vyložit a dumala jsem nad tím jako ještě nad žádným filmem. Obávala jsem se, že budu nejspíš jediná, kdo snímek nepochopil, neustále jsem se pokoušela vymyšlet teorie o tom jak to bylo zamýšleno. Nepřišla jsem na to a skutečně pravdou je, že každý film pobere jinak, jelikož na každého to působí jinak. A to je na něm tak vyjímečné a geniální. Zatím je to první film, který mě takto fascinoval.

12. erggianna napsal:

Napinavo som sledovala film az dokonca a pomaly som skladala jeden kusok skladacky k tomu druhemu, a potom prisiel koniec a bum. Vsetko bolo inak.
    Super spracovanie, super Jake Gyllenhaal. Film je skratka na jednotku s hviezdickou, odporucam kazdnemu. Zmes tajemna, lasky, humoru, sci-fi….zboznujem ho. Kto neuvidi, nepochopi!

13. Tomáš napsal:

Tento film sem sledoval s bráchou a našli sme odpověď.
    : Vize jsou pohledy do budoucnosti, co se bude dít, když na něj nespadne motor z letadla( když se bude snažit zvrátit jeho osud) stane se vrahem, ale on si proto vybere smrt, takže v den kdy má spadnout motor z letadla se probudí, ale zůstane ležet v posteli, protože ví co by následovalo, kdyby odešel ven a vyhnul se svému osudu.

14. Michelle napsal:

No, ono to spíš vypadalo,že to snad ani nevěděl a chtěl jít prostě spát, třeba nevěděl že to byl prostě zrovna ten den kdy mu tam spadl ten motor…Ten večer ho přece Frank ‚vytáhl‘ z postele…Proto v tom pokoji nebyl přece. Jenže Frank byla přece jen vize z budoucnosti, asi…A on ho zabil. Takže si vlastně zabil toho, kdo mu ze začátku zachránil život. Takže teď už mu kdo zachránit život neměl. No, a proto by se teoreticky nic z toho, co se stalo (co mu nařídil Frank), nestalo. Podlě mě to prostě nevěděl…

15. Radka napsal:

Nedávno jsem měla zajímavou debatu s kamarádkou o filmu, nejdřív tom viděla podprůměrný film o jednom schizorénním dospívajícím vrahovi, několika argumenty jsem ji nahlodala, aby se na to aspoň podívala znovu. Díky ní jsem se musela nad filmem hodně zamyslet…
    Myslím že, Donny měl sice schizofrenii, ale ta mu právě umožnila vidět něco jiného než ostatním, Frank je vlastně postava z budoucnosti, kterou Donny celou dobu vidí. Frank je jeho spolužák, který je také na hallloweenské party u nich doma. A celou dobu se mu snaží naznačit, co se stane v tu dobu, kterou mu na začátku řekl (odpočítávání 28dní). Stane se to, že ho zastřelí, ale hlavně se vytvoří jakási červí díra, která ho přesune do paralelního světa a může se rozhodnout jestli půjde spát nebo ne… myslím, že o všem ví, proto ho žádný králík nemusí zachraňovat. Kdo by chtěl, aby jeho přítelkyni zajelo auto a pak zastřelil toho, kdo řídil. A proto se tak blbě usmívá.
    Důležité taky je, že motor letadla se jen tak objeví, jsou kolem toho tajnosti. Motor z letadla je z paralelního světa, kterém letěla Donnyho matka s dcerou z nějaké té taneční soutěže. Letadlo se dostane do turbulence, ale vlastně je to ta červí díra. Proto jim v tom první paralelním světě chybí letadlo, ze kterého je ten motor. A další podobné detaily. Všechno do sebe krásně zapadá. Geniální film.
    Závěrem… Zamyšlení nad tím, že schizofrénní lidé jsou pro nás jenom obyčejní blázni, ale nejsou to jen nadprůměrně inteligentní lidé, kterým jen nikdo nevěří? Kdo věřil, že s Země otáčí kolem Slunce? Historicky pořád stejný skepticizmus, aspoň že už se zato neupaluje…

16. Kamil napsal:

Myslím že klíčů v samotném filmu k pochopení je několik. Třeba na besedě s Jimem Cunninghamem (skvěle zahraný slizoun Patrickem Swayzem 🙂 když Donnie říká své dívce: „Cestujeme skrze čas.“ Ale hlavní myšlenka filmu je vyřčena ve chvíli když Donnie debatuje s učitelem fyziky:
    „…To mluvíš o činu Boha – Pokud čas ovládá Bůh, je tedy jeho běh předem určený. – Nechápu. – Každá živá bytost jde podle dané cesty. A když tu cestu uvidíte, můžete vidět i budoucnost? To je forma cestování v čase. – Popíráš sám sebe. Pokud bychom mohli vidět naše osudy, měli bychom možnost je změnit. Tento fakt, že existuje volba, hroutí tu tezi o předurčenosti. – Ne, pokud následujete Boha…“
    Myslím, že je to vlastně vcelku jednoduché, film se snaží nabídnout myšlenku, že smrt zásahem vyšší moci, zdánlivě náhodná, nepochopitelná, nesmyslná a zbytečná, smrt mladého a dobrého člověka (Donnie je prostě sympaťák) může mít svůj účel a být ku prospěchu celku.

17. Beesman napsal:

No film pojednává hlavně o tom jak Donnie zachrání vesmír před koncem, který má nastat díky nestabilitě terciálního vesmíru. Artefakt mezi který se zde vrací díky tezi „cestování časem“ je právě motor který spadne (spadl) na Donnieho pokoj.
    Donnie je pak naváděn Frankem k záchraně vesmíru díky vytvoření červí díry, která artefakt (mnotor) dostane do minulosti „přirozenou“ cestou, neohrožující stabilitu vesmíru.
    Film je zároveň psychologický rozbor paranoi, paranoidní schyzofrenie a strachu ze smrti v osamělosti.
    Ten citát co píše Kamil je silná příběhová část nastiňujicí jasný DETERMINISMUS (pokud nevíte co to je, zrovna u tohoto tématu je Wikipedie i přesná :))