„Jdeme do zdi!“

Posted: 3. 11. 2006 in recenze

Akumulátor 1 (1994)

Pokud bych měl z českých filmů devadesátých let vybrat ten nejoriginálnější, byl by to Akumulátor. Název sice odkazuje k hitům 80. let, k Terminátorovi a Predátorovi, tím však podobnost nejen začíná, ale také končí. Ač byl v době svého vzniku prezentován jako nejdražší český film všech dob, není Akumulátor velkolepou akcí, alespoň ne v tom pravém slova smyslu. Netypičnost pojetí začíná u hlavního hrdiny – zeměměřiče Oldy (Petr Forman), který poslední dobou tráví veškerý čas před televizí. Sedí, čumí na bednu, čas plyne a on najednou zjišťuje, že neví o tom, že je v bezvědomí, jelikož je v bezvědomí. Díky včasnému zásahu ze strany silně skeptické nemocnice („stala se taková věc – my už jsme vám totiž spálili šaty“) Olda přežije a zároveň se stane objektem zájmu přírodního léčitele Fišárka (Zdeněk Svěrák). Jeho diagnóza? Ztráta energie. Proč? Protože jí z něj vysála televize.

První čtvrtina filmu je docela normální (až na jeden záběr do nitra žíly během aplikace injekční stříkačky), pak se začne mluvit o televizním obrazu každého v televizi se objevivšího člověka, o vysávání energie z lidí, o přenášení energie na velké vzdálenosti – je toho hodně a scénář to moc neřeší, prostě to je. Jsem v pokušení označit Akumulátora za samoúčelnou hříčku pro pobavení diváka, za nepovedenou parodii na americké akční filmy a za film veskrze zbytečný a hyzdící režijní filmografii Jana Svěráka. Jenže… Zdeněk Svěrák opět napsal tolik vtipných hlášek a některé scény jsou natolik zábavné svou nevšedností, že prostě nemohu být natolik nemilosrdný.

OK, pokus o sci-fi nevyšel, scénář se příliš soustřeďuje na milostnou linii a množstvím úmyslně nezodpovězených otázek spíše inklinuje ke komedii, avšak komedie má hlavně bavit, zatímco Akumulátor nechce jenom bavit, chce být i jakousi satirou na národ televizních diváků („obrazy“ spoléhají na časté sledování televize svými „stvořiteli“ a tedy i na stálý přísun energie, kromě Oldy pouze jeden trpí jejím nedostatkem – ten, jehož vlastník je mrtev), na zvrácenou (ne)kulturu televizních pořadů s degenerativními účinky. Čím tento film vlastně je? Podle mého názoru to sám neví a právě jeho prapodivná hybridnost jej vyčleňuje do nepopsatelné skupiny filmů natolik nepopsatelných, že nelze popsat, jsou-li vlastně dobré či špatné. Mé srdce má Akumulátora rádo, můj mozek nechápe, proč má mé srdce Akumulátora rádo, já sám nevím, jestli chápu své srdce a svůj mozek. Jelikož se nám to začíná nepěkně zvrhávat, přeskočme čile k vizuální stránce díla. Svěrák je v tomto ohledu takovým českým Spielbergem, dokáže si vás velmi rychle získat na svou stranu, stejně jako si dokáže hbitě zajistit kontrolu nad vašimi emocemi. Některé efekty jsou opravdu zvláštní a jejich hlavním kladem je jedinečnost, některé triky zas představují ovoce omezeného rozpočtu (omezeného v porovnání se zámořskými produkcemi), jako třeba v rukou svítící žárovka (ty drátky byly velmi šikovně zamaskovány). Dojem velkoleposti vyvolávají okázalé kamerové lety (co na tom, že něco podobného dokázal Hitchcock již v roce 1960) a celkově patří Akumulátor po technické stránce k české špičce a světovému průměru. Teď bych ještě mohl letmo zmínit herecké výkony – krom osvědčených matadorů potěší (tehdy ještě) neokoukané tváře ústřední milostné dvojice (kromě Formana ještě Edita Brychta, ta však není okoukaná dodnes). Teď bych mohl napsat nějaké shrnutí, ale tím bych těm línějším příliš ušetřil práci, takže budete muset můj názor vypátrat mezi řádky. Přesněji čtením mezi řádky. 🙂