Film týdne (9)

Posted: 4. 12. 2006 in film týdne, klasika

Na západní frontě klid
(All Quiet on the Western Front, 1930)

Žili jsme mladě a dravě,
když zlákala nás válka.
Hnala nás touha po slávě,
chyběla nám morálka.

Již první dny výcviku,
ztratili mnozí ideály.
Bylo jim do breku,
z buzerace generály.

Špínou a blátem jsme se plazili,
poslouchaje pošťáka.
Vztekem málem jsme jej zabili,
zákeřného všiváka.

A pak to začalo,
fronta – první linie.
Mnoho nás skonalo,
mnoho nás nežije.

Pomalu plynuly dny,
krytem otřásaly výbuchy,
spánek veškerý žádný,
jenom nervové poruchy.

Několik dní nebylo co k jídlu,
náš kuchař byl největší srab.
Toužili jsem po vodě a mýdlu,
psychicky deptal nás svrab.

Pak náhle, znenadání,
ticho, boží klid.
Byli jsme vylekaní,
co když je tam yperit?

První odvážlivec vychází,
kouká – nikde, nic.
Vtom kulka si jej nachází,
pozná zemi, jeho líc.

Ti druzí nezahálí,
jenom tiše čekají,
a pak pálí,
šanci nám nedají.

Tohle jsme tehdy chtěli?
Kvůli tomu jsme jásali?
Teď jsme již zapomněli,
proč nás sem poslali.

Žádný za vlast boj,
jen strach, špína, hlad.
Boj se vojáčku, boj,
stejně zhyneš mlád.

Není důvod žít,
není se kam vracet.
Jinde chci být,
chce se mi zvracet.

Nikdy nebudeme hrdiny,
nikdo nepochopí nás.
Jenom na hrob květiny
a válka začne zas.

P.S: Doufám, že mi tento literární prohřešek všichni poetové odpustí, zároveň bych vás však chtěl vyzvat k vlastní básnické tvorbě na vánoční téma. Své výtvory mi můžete posílat na e-mail (srajerMartin(alt64)seznam.cz), pokud se mezi nimi vyskytne nějaký alespoň trochu publikovatelný, rád jej zde uveřejním. Tvořte a posílejte nejpozději do 20. 12. 06.

Komentáře
  1. srakyi napsal:

    Film jsem sice nevidel ale zato jsem cetl knizku .. a libila se mi hodne. Je film aspon z pulky tak pusobivy jako byla knizka?

  2. Matty napsal:

    srakyi: Knížka je mnohem, mnohem působivější, ale jsem přesvědčený, že nová filmová verze by v tomto případě rozhodně nebyla na škodu. Přece jenom, sedmdesát let je sedmdesát let.

Zanechat Odpověď

