Ohlédnutí za Zlatými glóby 2007

Posted: 17. 1. 2007 in různé

V noci na úterý byly v Beverly Hills předány ceny Asociace zahraničních novinářů působících v Americe. Již po čtyřiašedesáté. Záznam slavnostního večera komentovaný Tomášem Baldýnským a Františkem Fukou jste mohli vidět včera na HBO. Počet kategorií se rozšířil na rovných 25, tou pětadvacátou se stal Nejlepší animovaný film, ve které Auta v podstatě neměla žádnou konkurenci a skutečně by mě překvapilo, kdyby Oscara ve stejné kategorii získal film jiný.

Krom herců z filmů celovečerních byli oceněni rovněž herci excelující v televizních produkcích. Hugh Laurie si zcela právem odnesl cenu za ztvárnění cynického doktora House, jako nejlepší seriálová herečka se profilovala Kyra Sedgwick z, u nás rovněž vysílaného, Closeru. Ani dvojitá nominace (za Krvavý diamant a Skrytou identitu) nepomohla Leonardovi DiCapriovi k zisku zlaté trofeje, kterou si za nejlepší hlavní mužský herecký výkon ve filmu –dramatu zcela nečekaně odnesl Forest Whitaker, jehož dojetí jistě nebylo hrané. Mezi ženami kralovala (pokolikáté už) Meryl Streepová, která se dostává do podobné pozice jako Karel Gott se svými Slavíky, a Helen Mirrenová, oceněná dokonce za obě Alžběty (televizní Alžbětu I. a filmovou Královnu – Alžbětu II.). Nejpříjemnějším překvapením nejen v hereckých kategoriích bylo pro mne (a jak se zdálo, také pro oba české komentátory) udělení Zlatého glóbu nejlepšímu komediálnímu herci – Sachu Baronovi Cohenovi neboli Boratovi. Jak po neuvěřitelném proslovu o polykání vzduchu zasutém kdesi mezi půlkami Kena Davitiana (Boratův obtloustlý producent) neopomněl Cohen podotknout – jen málo lidí v Americe jej zatím nežalovalo, o což odvážnějším kouskem se jeho ocenění jeví (pokud to neměla být pouze pokrytecká ukázka rádoby tolerance, ale tu bych čekal spíše u Oscarů).

Nejlepším komediálním seriálem se stal skutečný zjev – remake venezuelské telenovely Ošklivka Betty produkovaný Selmou Hayek, pokud je alespoň zčásti tak otřesný jako původní počin, svědčí to jedině o primitivnosti Američany preferovaného humoru. Jistě, Glóby předávají zahraniční, tedy neameričtí novináři, ale co si budeme nalhávat – když v Americe, tak Americe. O tom svědčí rovněž nelogičnost vybrání některých filmů do určitých kategorií – za nejlepší neanglicky mluvený film byly mimo jiné nominovány Dopisy z Iwo Jimy (které cenu nakonec také dostaly) amerického režiséra Clinta Eastwooda a Apocalypto amerického režiséra Mela Gibsona, že oba vznikly výhradně z  amerických peněz nikomu nevadí. Korunu tomu nasadila nominace Clinta Eastwooda za režii Vlajek našich otců i Dopisů z Iwo Jimy – dává to smysl? Za nejlepšího režiséra byl nakonec vyhlášen Martin Scorsese (Skrytá identita), ale stejně jako v případě Letce šlo spíše o jakousi cenu útěchy, nejlepším filmem – dramatem se totiž nakonec stal Babel Alejandra Gonzáleze Iňárritua.

Jestli došlo k nějakému nedorozumění, nebo proč vlastně nebyl vůbec nominován Let číslo 93 ani Potomci lidí (údajně ještě neměli americkou premiéru), tedy moji osobní favoriti, nevím, krom Sachy Barona Cohena, Aut a Hugha Laurieho mi udělala radost už jenom cena pro nejlepší dramatický seriál udělená opět trošku nesmyslně (černo)humorným Chirurgům.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s