Tajemství nevyřčeného

Posted: 24. 1. 2007 in recenze

Tajemství slov *****
(The Secret Life of Words, 2005)

Pracovník a ošetřovatelka. On a ona. Josef a Hanna. Dvě ztracené duše uprostřed oceánu. Josef utrpěl při havárii na ropné plošině kdesi u Severního Irska četné popáleniny. Hanna si bere (zčásti nedobrovolné) pracovní volno a zcela náhodou uslyší telefonát, který ji přivede k Josefovi. Josef několik týdnů nic neuvidí, není téměř schopen pohybu, ale jízlivý humor jej přesto neopouští, narozdíl od bývalé přítelkyně. Hanna toho naopak moc nenamluví, bez naslouchadla skoro nic neslyší, jejím jediným jídlem je kuře s rýži a jablko, jejím jediným mýdlem je mandlové. Brzy se mnohé změní, brzy bude každý o tom druhém vědět víc, než by si kdy připustil, brzy nic nebude jako dřív. Zvolené prostředí vám bude připadat zvláštní jen do okamžiku, kdy si uvědomíte, že podobný vztah by se jinde než na malém, k dlouhodobější existenci sotva vhodném, plácku vytvořit nemohl. Tisíce a tisíce vln naráží do hluboko zasahujícího vrtu , čas se stává čímsi nepodstatným, bytí a nebytí splývá v jeden nadpozemský celek. Pokud si i vy budete chtít z filmu odnést nadpozemský zážitek, pak jedině skrze bolestné poznání. Poznání pravdy. Pravdy válečné, milostné, ekologické, ve všech ohledech traumatizující, ale přesto alespoň na několik okamžiků pravdy očisťující.

Hlavně Sarah Polleyová, až po ní Tim Robbins, předvádí v tomto křehkém dramatu Isabel Coixetové (Můj život beze mne) pozoruhodný herecký výkon. S minimem slov dokáže říct všechno podstatné. Pouze v okamžiku odhalování pravdy ze všech pravd nejkrutější, která se netýká jenom jí, nýbrž celého světa, se chtě nechtě musí uchýlit k dlouhému, minutu od minuty děsivějšímu, monologu. Přeměna subtilní romance v urputnou snahu sdělit nám závažné poselství mnohé odradí, znechutí jim celý dosavadní zážitek, ale pokud budete vnímat příběh v širších souvislostech od jeho prvních minut, dojde vám, že se nejedná o zvrat natolik křečovitý. Přiznávám, že již dlouho mě žádný film citově tolik nezasáhl, že je mé hodnocení tudíž silně subjektivní, podmíněné bezprostředními emocemi, přesto si dovolím nesouhlasit s množstvím nemilosrdných kritik, převážně z řad odborně kvalifikovaných. Při čtení mnohých recenzí jsem měl dojem, jakoby se Tajemství slov provinilo svou diváckou nevyhraněností. Něco vy smyslu: „Je to film umělecký, ale snaží se oslovit příliš velkou skupinu diváku, takže je to film špatný“. Často mu je vytýkána jistá vyprávěcí disharmonie, nesourodost jednotlivých částí, o níž jsem psal výše a která se vyjma posledních třiceti minut neprojevuje jako element nikterak rušivý. Vědom si toho, že kritika kritiky je pouze koledování si o další kritiku, ponechám mé spekulace o pseudointelektuální zaslepenosti některých „odborníků“ stranou a alespoň sám za sebe vám Tajemství slov doporučím ke zhlédnutí. Není nic snazšího než si udělat vlastní názor, přičemž věřím, že i v případě názoru negativního půjde o zážitek nadmíru pozoruhodný.

Scénář: 95%
Režie: 95%
Herecké výkony: 95%