Posted: 7. 2. 2007 in recenze

Zastav a nepřežiješ ****
(Crank, 2006)

• scénář a režie: Mark Neveldine, Brian Taylor
  • hrají: Jason Statham, Amy Smart, Efren Ramirez
  • kamera: Adam Biddle

Představte si následující situaci: Proberete se z bezvědomí, jste ve svém bytě. Objevíte DVD na kterém vám nějaký „skoroasiat“ řekne (a názorně předvede), že máte v krvi jakýsi čínský sajrajt, který vás cca do hodiny zabije. Látka pohlcuje váš adrenalin, nebezpečně snižuje vaši tepovou frekvenci a pokud jakýmkoliv způsobem nenapumpujete dostatek krve do srdce, zemřete. Váš doktor je na dovolené, vrátí se co nejdříve to bude možné. Do té doby musíte přežít. Do té doby musíte být v pohybu! Pokud nejste členem nějakého gangu pravděpodobně se do podobné situace nikdy nedostanete (a předpokládám, že byste se do ní ani dostat nechtěli). Na rozdíl od nájemného vraha Cheva Cheliose (Jason Statham), který – pokud chce přežít, a to si pište že chce – bude mít v následujících osmdesáti minutách pěkně napilno.

Je jedno, jakým způsobem potřebný adrenalin získá, jestli bude utíkat před policajty, jestli se obslouží nemocničním defibrilátorem, jestli osouloží svou přítelkyní (nejlépe před desítkami vyšokovaných Číňanů) – prostě jej musí získat a udržet si jej do doktorova příletu. Chev nebere ohledy absolutně na nikoho, což je jeden ze sympatických rysů tohoto snímku – s ničím se nemaže. Jeden na plný plyn a to od první do poslední minuty. Zběsilé automobilové honičky, bitky tělo na tělo, krvavé přestřelky, humor, spousta humoru (mnohdy možná nezamýšleného) – film ani na okamžik nepolevuje ze svého tempa a není minuty bez nějaké akce. Scénář je velice slaboduchý, čehož si debutující dvojce režisérů byla plně vědoma a dokázala to ukázkovým způsobem využít ve svůj prospěch. V podstatě neustálé střihy, dělení obrazu, dovysvětlující titulky a animace, kamerové filtry, rozostřený obraz, pohled očima první osoby, pestrá škála chytlavých písniček – trošku to připomíná pejskokočičkovský dort, který však alespoň mě převelice šmakoval.

Zastav a nepřežiješ je béčkovým filmem, tentokrát však výjimečně ne v neprospěch věci. Jeho pološílená povaha, jeho nekorektní přístup k věci, roztomile idiotský způsob, jakým hází bobek na morální stránku věci… z něj dělají jednu z nejzábavnějších filmových jízd posledních let. Už dlouho mě žádný film tolik nebavil. Debutující režisérké duo ani o nic jiného než o pobavení diváka neusilovalo. Do všeho jdou po hlavě, kašlou na možné následky a to je dobře, u podobně pojatého filmu a jednou za čas je to dobře.

• herecké výkony: 80%
  • režie: 85%
  • scénář: 65%