Prvotřídní trip

Posted: 12. 2. 2007 in film týdne

Film týdne (15)

Temný obraz ****
(A Scanner Darkly, 2006)

Richard Linklater je velice pozoruhodnou osobností amerického nezávislého filmu. Dokázal již natočit civilní, téměř dokumentaristicky pojatou romanci (Před úsvitem, Před soumrakem), mainstreamovou hudební komedii s Jackem Blackem (Škola Ro(c)ku), sociálně kritickou agitku (Fast Food Nation) a v neposlední řadě také experimentální animované sci-fi (Temný obraz). Právě Temnému obrazu lze v jeho dosavadní filmografii přisuzovat nejvýjimečnější statut. Jeho předchozí filmy byly buď dobré nebo špatné, buď oblíbené nebo neoblíbené, sice hodné diskuzí, ale nikdy ne natolik rozporuplné jako Temný obraz. Jedním slovem jde o film nekonvenční.

Zajímavý je již samotný způsob natáčení, odborně nazývaný „interpolated rotoscoping“. Celý film byl nejdříve natočen zcela klasicky, se živými herci, v reálném prostředí. Během následujících 18 měsíců však všechen materiál (zjednodušeně řečeno) prošel počítačem, kde se pěkně „vybarvil“, sestříhal a opatřil speciálními efekty. Výsledná podoba se kromě Linklaterova kraťasu Sním či bdím ničemu dosud viděnému nepodobá a pro lepší představu vám může jedině doporučit podívat se na nějaké fotky přímo z filmu (třeba zde). Vizuální stránka je výjimečná do té míry, že je těžké o ní prohlásit, zda je vydařená či nikoliv a záleží to opravdu pouze na subjektivním názoru každého diváka. Nausea z viděného u mnohých nejspíš překročí určité meze.

Dojem, který budete z použité techniky mít, plně koresponduje s obsahem filmu. Celou dobu není jasné, zda viděné je či není realita, zda se náhodou nejedná o způsob vnímání světa některým z mnoha narkomanů, nejpravděpodobněji Boba Arctora (Keanu Reeves). Ten žije dva životy – jako dealer drogy Substance D (jako „Death“) a jako tajný agent z protinarkotického oddělení Frank, přičemž není zcela jasné, jestlipak si toho je vědom. Kde by mohla vězet pravda nám tvůrci sice ledabyle předhodí v posledních minutách, ale nemá smysl věnovat tomu přílišnou pozornost, je to pouze malý test divákovy pozornosti. Respektive jeden z mnoha podobných testů. Linklaterovi se celkem úspěšně daří „vmanipulovávat“ nás do role jednoho z drogově závislých a pokud si chcete Temný obraz naplno užít, nezbývá vám, než jeho pravidla hry přijmout. Buďte paranoidní, nevěřte tomu co vidíte či slyšíte, na druhou stranu neobcházejte okolo filmu jako (slovy jedné z postav). „kočka bez vousů“.

Temný obraz vzniknul na základě poloautobiografické knihy Philipa K. Dicka, tvůrce takových pilířů sci-fi žánru jako Blade Runner, Minority Report či Total Recall. Svou knihu věnoval především lidem, kteří si, stejně jako on, prošli drogovým peklem. S menší dávkou ironie lze film vnímat coby poctu všem vyléčeným narkomanům. Drogy každopádně tvoří pouze jednu desetinu komplikovaného příběhu, co – a zda-li vůbec něco – si složíte ze zbývajících střípků záleží na vaší ochotě podstupovat experimenty a také na vaší trpělivosti (rozhodně to není divácky vstřícný film). Richard Linklater natočil dle mého názoru nejdiskutabilnější snímek své dosavadní kariéry, snímek možná výjimečně dobrý, možná výjimečně špatný, každopádně ne snímek průměrný – jestli si ceníte i tohohle… záleží na vás.

Herecké výkony: 70%
Scénář: 80%
Režie: 75%
Celkové hodnocení: 75%

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s