Seber prachy a zmiz… nebo taky ne

Posted: 14. 2. 2007 in recenze

Spojenec *****
(Inside Man, 2006)

Schválně, kolik jste už viděli filmů o vykrádání banky? O zdánlivě dokonalém plánu, o lupičích, kteří byli vždy o krok před policisty, o vyděšených rukojmích a letadlech požadovaných výměnou za jejich životy… hádám, že hodně. Spojenec je dalším z řady a přitom do této řady v mnohých ohledech vůbec nepatří. Téměř neustále se v něm něco děje a i pokud se v něm nic neděje, stále je špičkově zrežírován. Tedy, kromě jiného…

Kdo? Dalton Russel (Clive Owen). Co? Nedávno naplánoval a zrealizoval dokonalé přepadení banky. Proč? Prostě proto, že mohl. Jak? To se během následujících více než dvou hodin dozvíte. Skupina ozbrojenců vpadne do banky. Odrovná kamery, ochranku, znemožní možné riziko zvenčí i zvnitřku (mobily jsou sviňky užitečné, ale pro hladký průchod bankovní loupeže zcela nevyhovující). Všichni rukojmí jsou donuceni obléct se stejně jako kriminálníci.  Tolik k „těm zlým“.

Keith Frazier (Denzel Washington) je vyjednavač NYPD. Touží po povýšení. Čeká jej dlouhý den, možná dva, na jejichž konci se – jak věří – opět shledá se svou manželkou. Keith Frazier je férovej chlapík, ale našli byste férovější.

Madeline Whiteová (Jodie Fosterová) je právnička zastupující zájmy jisté třetí strany mající zájem na tom, aby jisté věci z bezpečnostních schránek přepadené banky nikdy nespatřily světlo světa. Tohle začíná smrdět čímsi podezřelým. A to je jenom začátek.

Tři postavy, tři (?) cíle, spousta peněz, spousta svinstva, které vyplave na povrch a jeden film, jeden výtečný kriminální thriller, v němž bylo kromě klasické černé a bílé využito ještě mnoho jiných, mnohem zajímavějších barev.

Spike Lee dokázal natočit film, který si užije snad každý a snad každý si z něj něco odnese. Pro někoho to bude „jenom“ zábavný žánrový snímek, pro někoho mnohovrstevnatá sociologická diagnóza současné situace v Americe a postzářijového traumatu (ne všichni, kteří vypadají jako potenciálně nebezpeční skutečně jsou potencionálně nebezpeční atd.). Na první pohled banální příběhovou pavučinu o tom „kdo“, „kdy“, „co“, „proč“ a „jak“ tvoří mnohonásobně pevnější vlákna, než na jaká jsme u podobných filmů zvyklí. Jako nit se celým filmem line rasová otázka, k jejíž podstatě se Lee propracovává s mnohem větší obratností než třeba tvůrci Crashe. Rušivě nepůsobí ani množství dokumentárně pojatých scén, které nejsou nikdy použity samoúčelně. Vlastně existují s ostatními scénami v dokonalé symbióze.

Lee je natolik schopný filmař, že si může dovolit pohrávat s žánrovými pravidly. Překrucuje je, nebo je zcela obchází a zcela odlišným způsobem přistupuje k tomu, co by měl vědět zločinec, co policista a co divák. Vždy to ovšem činí tak, aniž by se divák cítil podražen, jako v případě druhého dílu Dannyho parťáků. Výborný scénář plný černého humoru a slovních přestřelek skýtá nejedno překvapení, to hlavní je nám odhaleno na samém začátku (aniž bychom o tom věděli), ta ostatní většinou v pravý okamžik vypointují nějakou vedlejší epizodku (albánský dialog). Psychologické prokreslení postav je přiměřené, čili nerušivé. Rozsahem největší roli má Denzel Washington, kterému se celkem úspěšně daří nevykrádat sám sebe, rovněž způsob, jakým Clive Owen přistupuje k dalšímu charismatickému hajzlíkovi zaslouží obdiv. Pozoruhodná je postava Jodie Fosterové, šedé eminence (příjmení Whiteová nelze brát jinak než jako ironii), která disponuje nebezpečnou mocí v podstatě nad všemi zúčastněnými stranami.

Pokud se chcete bavit a poté nemít pocit promarněného času, Spojenec by vás neměl zklamat.

Scénář: 90%