Ať zhyne Český lev!

Posted: 4. 3. 2007 in recenze, různé

Český lev 2006

Na scénu přichází Igor Chmela (aka „Bělouš“ z Ordinace v růžové zahradě) a nejubožejší televizní show může začít. Začíná jak jinak, než dávkou trapnosti (je mi líto toho, kdo něco podobného považuje za vtipné). První cenu přebírá od Miroslava Ondříčka Ivan Passer za celoživotní dílo. Následuje rekapitulace loňských českých filmů, u kterých je uváděn také počet nominací (což je jediná pozitivní změna oproti minulým ročníkům). Hned zkraje se ukazuje, jak to vlastně bude s těmi moderátory: celý večer bude potit krev zmíněný a ultratrapný „Bělouš“, zatímco ostatní jenom předají cenu v určité kategorii a na tom minimálním prostoru pro sebe určeném rozhodně žádné zázraky nepředvedou. Milan Šteindler je na řadě první, pobaví maximálně větou „Divák masový může být i divákem vegetariánským“. Divácky nejoblíbenějším filmem se stávají Rafťáci, jejichž režisér i producent jsou stejně trapní jako samotný film (tzn. až za hrob).

Po vystoupení Martina Dejdara to začíná vypadat skutečně bezradně, vtip s chybějící listinou se jménem vítěze byl zdařilý pouze pokud nebyl připravený (o čemž pochybuji). Nejlepší výtvarný počin – Fimfárum 2. Při mnohých záběrech do publika mě napadla tato hádanka: Jaký je rozdíl mezi obecenstvem na Oscarech a na Lvech? Lidé na Oscarech se netváří, jakoby si urputně snažili neuprdnout. Jako další je na řadě Miroslav Donutil – typicky arogantní, nikoliv vtipný. Cenu pro Janu Brejchovou (vedlejší ženský herecký výkon) přebírá Jan Hřebejk. Martin Zbrožek coby muž dvou tváří zcela pohřbívá originální nápad svým (ne)talentem. Nejlepší zvuk: Grandhotel. S přibývajícími minutami je stále patrnější naprosto nezvládnutá dramaturgie, moderátoři často nevědí co říkat a kdy to říkat, občas jim „utečou“ ukázky nominovaných, hudebních vsuvek je příliš mnoho a některé skoky jsou nepochopitelné (např. po vyhlášení výsledků ankety o nejlepší současnou herečku na idnesu). Marek Eben bohužel mnoho neřekne (večer by to potřeboval), pouze zazpívá a předá Janu P. Muchowovi lva za nejlepší hudbu. Product Placement (nebo jak to u podobného pořadu nazvat) čouhá z každého rohu – Jameson, Renault, Frekvence 1, České lesy, Magnesia – jistě, sponzoři jsou důležití, jen by nemuseli být tak nápadní.

K výstupu Ester Kočičkové bych se raději nevyjadřoval (prostě jí nemusím). Můj tip na nejlepšího herce ve vedlejší roli vyšel – vyhrává Martin Huba. Následuje Tomáš Hanák a jeho slovní hrátky, které úroveň večera nepatrně pozvedly. Nejlepší střih pro Jiřího Brožka nikoliv za Krále, nýbrž za Hezké chvilky bez záruky. „Hej vole ty mi netykej, to prý říkat budu smět a pak poznám svět, až budu velikej“ – autorský vklad Honzy Budaře, pro mne je to s „já jsem spadl schválně, abyste se trochu zasmáli“ jasný vrchol celé dvouhodinové křeče. Po nejlepší kameře Jaroslava Šofra (převzal syn) za Krále přichází estrádní bavič Matonoha s Pavlem Liškou, který tentokrát není za idiota a vtipně vypráví o “neúplatnosti“ Akademie. Blíží se vrchol večera a s ním přichází první důležitější kategorie, nejlepší herečka a kdo jiný jí může být než… Aňa Geislerová. Za zdařilý bych se nebál označit výkon Petra Čtvrtníčka, adepta na nejlepší nerealizované vystoupení, který dosud příliš neutrální humor rozčeřil něčím trošku provokatérským („….ze Sazky, která platí tento podvod“).

Křepčení “pana smrtky“ je… ehm… pozoruhodné. Jednu z cen si jako již tradičně přichází předat “náhradník“ Petr Vachler, jde o nejlepší scénář – překvapivě debutantská Pravidla lži. Podstatně menším překvapením je Lev pro nejlepšího herce v hlavní roli, Jiřího Schmitzera. O poslední lepší vtip se postaral Boleslav Polívka citující kolegu: „Každý režisér točí jeho film jako by to byl poslední a každý štáb v to doufá“. Při pohledu na Jiřího Menzela přebírajícího cenu za režii mi jej přišlo až líto (skutečně vypadal jakoby to měla být poslední cena, kterou kdy převezme). Před předáním Českého lva za nejlepší film vyšlo najevo, k čemu jedinému je Igor Chmela dobrý, totiž k držení stuhy… a pak už jenom velký aplaus pro Obsluhoval jsem anglického krále, což asi nebylo o moc větší ani menší zlo než Kráska nebo Grandhotel.

Abych to shrnul: Celý večer byl vtipný převážně tím, jak se za každou cenu snažil být vtipný a jak zoufale se mu to nedařilo. Z několika schopných moderátorů nedostal ani jeden zasloužený prostor. Na večeru byla příliš patrná “česká malost“, která mi opravdu nepřipadala nepatřičná jenom proto, že jsem před necelým týdnem viděl Oscarový ceremoniál. Čeští lvi se tedy opět nezdařili, na druhou stranu celkem věrně zachytili stav, v jakém se momentálně nachází česká kinematografie.

Moderátoři: 50%
Scénář: 20%
Celkové hodnocení: 35%