Kletba bratří Grimmů

Posted: 7. 3. 2007 in recenze

Kdyby raději nebylo…

Filmy s pohádkovým námětem nabádají začít jejich recenzi slovy “bylo nebylo“, jelikož jsem však toto sousloví použil již coby začátek recenze Faunova labyrintu, pokusím se tentokrát být malinko originálnější:A žili spolu šťastně až do smrti… nebo možná taky ne.

Právě touto větou končí dobrodružné fantasy Terryho Gilliama Kletba bratří Grimmů a musím se přiznat, že když jsem jí viděl, celkem se mi ulevilo. Šlo o jistě velice ambiciózní projekt, jehož naprostý neúspěch lze přičíst na vrub mnoha činitelům. Tím prvním a nejvýraznějším je samotný režisér, kterého jsem si přejmenoval na “chaos-mana“. Mnoho scén sice udivuje mírou své invence, Gilliamova imaginace je fantastická, ale jako celek zoufale nefungují.

Již samotná ústřední myšlenka není z těch nejnosnějších: Slavní pohádkáři bratři Jakob a Wilhelm Grimmové své příběhy údajně nepsali ani nesbírali, nýbrž sami vytvářeli. Hned na začátku jsme svědky jejich úspěšné (a dobře zaplacené) likvidace jistého strašáka, který je ve skutečnosti tvořen složitým systémem jimi a jejich kumpána připravených lan a kladek. (Zde jsem si vzpomněl na animovaný seriál Scooby-Doo, v němž hlavní hrdinové všechny tajemné jevy a zjevy nakonec zcela racionálním způsobem vysvětlí, ač se občas jedná o vskutku šílené konstrukce). Tento nápad je však brzy upozaděn ve prospěch zmatené historky o zlé královně unášející z vesnice mladé dívky, aby nabyla věčné krásy. Nebudu zabíhat do detailů, protože bych se v tom jistě zamotal, což se bohužel stalo také Gilliamovi, nepochybně mnohem zdatnějšímu vypravěči.

Jednání postav je zmatečné, zkratkovité a neustále jsem měl pocit, že ony, nikoliv divák, toho vědí více. Pokud to zrovna není účel filmu (jako u Mementa a jemu podobných), bude problém buď v režisérovi nebo ve scénáristovi, nebo v obou.

Poměrně závažným problémem Grimmů je také jejich divácká nevyhraněnost. Oceňuji, že se pan režisér rozhodl zůstat za každou cenu sám sebou, ale tento přístup by bylo snazší pochopit u filmu nemajícího rozpočet 80 milionů dolarů a tudíž potenciálně jdoucího mimo hlavní proud. Mnohé scény jsou opravdu strašidelné, mnohé nechutné a mnohé velice bizarní (zrození “perníčka“ z louže bláta). Na výsledek se skvěle hodí slovo “nekonzistentní“.

Přílišným charismatem či hvězdnou aurou neoplývá ani jeden ze dvojice hlavních hrdinů ztvárněných Mattem Damonem a Heathem Ledgerem, spíše lacině figurkaří, než aby představovali celistvé charaktery s jasnými motivacemi. Pozoruhodnější výkon na prostoru nesrovnatelně menším podává Miroslav Táborský v roli poplašeného venkovana. Ne tak Tomáš Hanák, který se jako záporák v hollywoodských filmech nejspíš neuživí. Rozporuplná je úroveň triků, od těch skutečně zdařilých (“roztříštění“ Bellucciové), po takové, jež připomínají intro slabší počítačové hry.

Kletba bratří Grimmů svým makabrózním laděním a dobovým umístěním připomíná Burtonovu Ospalou díru. Jenže…: v Ospalé díře nebyl humor infantilní a otravný, nýbrž černý a vtipný, Johnny Depp disponuje skutečným charismatem, ne jen jeho napodobeninou a hlavně, ať už je Tim Burton jakkoliv mizerným vypravěčem, stále dokáže vyprávět mnohem srozumitelněji a zábavněji než Terry Gilliam.

Kletba bratří Grimmů **
(The Brothers Grimm, 2005)

Herecké výkony: 50%