Dokonalý trik

Posted: 11. 4. 2007 in recenze

Čáry máry fuk! A zírám jako buk

Výraz “prestige“ je do češtiny běžně překládán jako prestiž, sláva, věhlas, v tomto filmu je jim označována vrcholná část vystoupení iluzionisty. To úplně nejlepší, co přijde až na samém konci, co málokdo čeká a co je přitom tím nejpravděpodobnějším možným vyvrcholením. V podstatě se dá říci, že čím lepší je “prestige“ (těžko říci, jaký výraz pro to samé užívají čeští iluzionisté), tím větší věhlas svému tvůrci zajistí. (Kdybych chtěl být detailistou, podotknu ještě, že tvůrcem kouzla většinou není člověk, který jej předvádí, ale „vynálezce“ sledující celou show hezky ze zákulisí). Dokonalý trik mé znalosti o tomto „řemeslu“ rozšířil nevídaným způsobem. V mnoha ohledech již pravděpodobně není aktuální, ale podstatu každého vydařeného triku myslím vystihuje. Což je také důvod, proč jej mnozí budou nenávidět a mnozí vychvalovat do nebes.

Děj je situován do Anglie konce 19. století, hned prvním několika rychle sestříhaným záběrům doporučuji věnovat plnou pozornost a hlavně poslouchat, co Michael Caine vykládá o skladbě každého jednoho kouzelníkova výstupu. Ze stejných tří částí je totiž složen samotný film. Na první pohled něco zcela běžného, již mnohokrát viděného, pak přijde série znejišťujících zvratů, efektivních a odvádějících vaší pozornost od toho podstatného. Co bylo vlastně podstatné se dovíme až během posledních minut. Zjistit to dříve není snadné, není to v podstatě ani možné, vzhledem k tomu, jak rafinovaně nás režisér mate. Jediným výsledkem mé usilovné snahy odhalit TO dříve, než k odhalení samotnému dojde, byl festovní bolehlav.

Scénář bratří Nolanů (Christopher také režíroval, Jonathan jenom psal) skutečně je složitý, nikoliv však nesrozumitelný či obtížně pochopitelný. To on se tak jenom celou dobu tváří. Věci se mají asi takto: Spíše showman nežli iluzionista Robert Angier (Hugh Jackman) byl zabit spíše iluzionistou nežli showmanem Alfredem Bordenem (Christian Bale). Alfred Borden je na základě očitého svědectví Angierova vynálezce Cuttera (Michael Caine) odsouzen a dostává se do vězení, zároveň se dostává k Angierovu deníku a začíná zjišťovat zajímavé skutečnosti. Například, že Angier si četl v jeho (Bordenově) deníku a projevoval velký zájem o jeden konkrétní vynález Nikoly Tesly. K tomu všemu však došlo až poté, co se z obou začínajících iluzionistů stali rivalové na život a na smrt. Proč se jimi stali se dovíme také. A dovíme se i spoustu jiných, důležitých i méně důležitých věcí.

Pokud jsem dobře počítal, má Dokonalý trik tři časové roviny. Ty se neodehrávají chronologicky a vystupuje v nich slušná řádka postav, z nichž málokterá zaslouží označení „vedlejší“ (myšleno dle jejího významu pro příběh), tudíž jsem se co chvíli přistihl, jak si v duchu říkám „tohle je postava x, jde udělat něco nepěkného postavě y a děje se to předtím, než se seznámila s postavou z“. Tudíž mě v závěru nepěkně nakrklo zjištění, že má pozornost byla přehnaná, že by stačila pozornost mnohem menší a vůbec… . Ale kdoví, třeba ne, třeba bych se – přistupuje k příběhu ledabyleji – na konci necítil jako podvedený, tzn. jako divák, jenž právě zhlédl perfektní kouzelnické číslo. Prvotní zlobu záhy vystřídala radost nad tím, jak umně se mnou bylo celou dobu manipulováno, i Hitchcock by jistě uznale pokývnul hlavou.

Celý film je přesně tím, co tvrdí český název, aniž by šlo o pouhý formální experiment. Preciznost obsahu nedosahuje preciznosti formy, najde se pár nejasností zasluhujících pečlivější vysvětlení. Když však k Dokonalému Triku budete přistupovat jako ke hře a přijmete její pravidla, vydatně se vám odmění také při dalším zhlédnutí (což učiním už jenom z toho důvodu, abych se ujistil, zda-li ono mrknutí v závěru bylo opravdu mrknutím). Nolan nás neustále drží v napětí, nikdy neprozrazuje více než je v daném okamžiku nezbytně nutné, kouzla jsou náležitě efektivní, zvraty dávkovány s přesností laboratorních vah. Úmyslně nám často skrze obrazy sděluje to, co vědět chceme, co zároveň nemá pro hlavní příběh větší význam. Iluze, jež s pomocí kamery Wally Pfistera, hudby David Julyan a především herců vytváří jsou bezmála dokonalé (přičemž věřím, že nepatřičnost písně pod závěrečnými titulky má rovněž svůj hlubší význam).

Hercům je těžké něco vytýkat, dokázali se přenést nejen stylem oblékání, ale také chováním do Londýna předminulého století, nenajdete mezi nimi postavu černou, ani postavu bílou, všichni jsou nejednoznačně šediví. Jak Hugh Jackman, tak Christian Bale disponují obrovským charismatem a především během kouzelnických výstupu jim nešetří. Neměl jsem dojem, že by jeden z nich dostal větší prostor než ten druhý. Michaela Cainea už si je pomalu těžké představit v jiné roli než jako moudrého mentora udělujícího rady těm méně zkušeným, jenže je stejně těžké mu odolat, když pořád srší tou britskou šaramantností a suchým humorem. Důležitými hybateli děje jsou dvě ženské hrdinky – poměrně brzy plátno opustí krásná a rozkošným jménem se honosící Piper Perabo (to opravdu není jméno její filmové postavy!), její roli pak přebírá známější, oku neméně lahodící Scarlett Johansson. Pro někoho (například pro toho, kdo neviděl Muže, který spadl na Zemi) bude překvapením přesvědčivý herecký výkon Davida Bowieho v roli vynálezce Nikoly Tesly vnášející do filmu nejvíce mysteriózních prvků.

Co napsat závěrem? Dokonalý trik je rébusem přiměřeně komplikovaným, abyste si mohli zároveň vychutnávat napínavou atmosféru. Způsob, jakým byl pojatý je v jistém ohledu inovátorský, jistě odvážný a možná také do budoucna uplatnitelný. Mnozí z něj budou zcela právem zklamáni, mnozí (tak jako já) budou zklamáni pouze dokud si neuvědomí, co bylo režisérovým záměrem a mnozí z něj budou nadšeni stejně či více jako z předchozích Nolanových filmů. Právě k jeho druhému celovečernímu filmu, Mementu, má Dokonalý trik nejblíže. Stejně jako Memento velice dbá na styl, jakým nám je to či ono vyprávěno, ty hloubavější nutí k dalšímu, pečlivějšímu sledování (neřkuli přímo analýze), na rozdíl od Mementa ale přesahuje rámec efektivního experimentu.

Dokonalý trik ****
(The Prestige, USA/VB 2006)