Prison Break

Posted: 19. 5. 2007 in recenze

Útěk z vězení

Po delší době bude O filmu o seriálu. Ne o ledajakém seriálu, nýbrž o seriálu v poslední době snad nejdiskutovanějším a rozhodně nejkvalitnějším. Toto ryze subjektivní konstatování se nevztahuje ke Ztraceným, jak by se někteří mohli domnívat, nýbrž k Prison Breaku, k seriálu, který zatím žádná česká televizní stanice nevysílala, který navzdory tomu téměř každý seriálově pozitivní jedinec v Česku zná. To je ta moc internetu (viz. Suicide Club 🙂 ).

Zápletka Prison Breaku je komplikovaná pouze na první dojem vytvořený na základě prvních epizod, kdy je poměrně obtížné odhadnout, jakým směrem se bude dále vyvíjet. Michael Scofield (Wentworth Miller) má peněz plný účet, přesto se rozhodne vykrást banku, což úmyslně nezvládne a čeká jej několik let ve státní věznici Fox River. Elementární otázka zní: Proč? Síla prvních epizod spočívá právě v postupném odhalování nových skutečností, čili bych vás nerad připravil o moment překvapení. Vězte jen, že půjde o neprávem odsouzeného, o vysokou politiku (skutečně vysokou!) a o rodinu, vlastně hlavně o tu rodinu. Nejzákladnější myšlenka tohoto seriálu spočívá právě v důležitosti funkčnosti rodinných vztahů.

Ze začátku mě neustále překvapovalo a těšilo, jak je všechno do detailů promyšlené a jak hlavní hrdina krok za krokem realizuje svůj zdánlivě neprůstřelný plán. Jenže, jakýkoliv plán může kdykoliv selhat vinou lidského faktoru, přičemž zrovna ve vězení je koncentrace individuí, jež by případně mohla narušit, co jste si naplánovali, značná. Michael se bude muset potýkat s agresivním italským mafiánem, přítulným pedofilem i relativně nevinným Mexičanem. Jde tedy o seriál multikulturní, nahlodávající stejnou měrou otázky politické i sociálně-kritické. Tvůrci se nebojí sypat sůl do stále otevřených ran a jak je naznačeno v závěru první série, cíle jejich kritiky nejsou z nejmenších.

Dramaturgicky je seriál zvládnutý bezchybně. Každou z epizod jsem sledoval se zatajeným dechem a po jejím skončení byl správně natěšený na epizodu následující. Děje je požehnaně, nehledě na jeho důležitost pro hlavní příběh. Míra „vaty“ nikdy nedosahuje otravnosti vlastní Ztraceným a například flashbackům do životů jednotlivých postav „předtím“ je věnována pouze jedna epizoda, ze které se však dovíme vše podstatné. Ačkoliv míra zbytečného balastu roste přímo úměrně s klesající hustotou toho skutečně podstatného a tedy i klesající tolerancí diváka, posun směrem vpřed nepřestává být nikdy patrný, což je důležité.

Scénáristé dokázali jasně vytyčit start a cíl, pochybnější je již běžecký styl, jenž zvolili. Start je ohromující, pravděpodobnost zdolání všech dosavadních rekordů téměř jistá, jenže tohle není sprint, tohle je vytrvalostní běh, téměř maratón a pokud hned zkraje zvolíte podobné tempo, nutně vám záhy musí dojít síly. I když, zvolíte-li ten správný doping (špičková režie, skoro každou pátou minutu grandiózně gradující soundtrack), je zde slušná šance, že diváci přimhouří oči nad občasným logickým zaškobrtnutím a dále se budou kochat rychlostí, nikoliv stylem, vašeho běhu. Nesčetněkrát jsem se sám sebe tázal, jestli tohle může někdo myslet vážně, jestli je možné aby si natolik nápadných logických kiksů nikdo ze štábu nevšiml.

Jeden spoileroidní (!!) příklad za všechny:

Michael Scofield v jedné epizodě unikne ze své cely v přestrojení za strážníka, při návratu narazí na strážníka skutečného a když se před nim schovává, ošklivě si popálí záda, čímž také vypálí pořádnou díru do uniformy. O jeho zranění se brzy dozví ředitel věznice, který je rovněž obeznámen s faktem, že ve Scofieldově kůži byly nalezeny kousky uniformy, z čehož usoudí, že v jeho zranění má prsty některý ze strážných – Scofiel nechce a ani nemůže říct který. O pár epizod později se potřebuje Scofield (kromě jiného) zbavit jistého strážného, s pomocí svých přátel mu tudíž do skříně nastrčí propálenou uniformu a následně jej bonzne řediteli. Ten udělá, co se od něj očekává a daného strážníka okamžitě propustí. Má to podle vás logiku? Kdo na sobě měl propálenou uniformu? Pokud Scofield, proč jej následně nikdo z ničeho nepodezíral? Pokud strážník, proč nebyl sám popálený?

Konec spoileru

Jak se říká „všeho s mírou“, ale čeho je moc, toho je příliš a v tomto případě je to jeden ze dvou důvodů, proč nemohu s čistým svědomím zařadit Prison Break mezi TOP seriály. Ten druhý důvod je do jisté míry podobný. Mám na mysli berličky, kterými si scénáristé tak rádi a tak často vypomáhají. Množství scén „děláme něco zakázaného, blíží se potencionální vyvolavatel problémů, než sem dojde, bude všechno v richtiku“, je veliké, ohromné, přímo nechutné a pro mnohé bude pravděpodobně důvodem, proč seriál po zhlédnutí první poloviny první série zcela zavrhnout, ohodnotit odpadem a vymazat jej ze své paměti.

Úplně poslední, dvaadvacátá, epizoda sice zachraňuje mnohé (ač také zde logika běžného světa dává přednost logice seriálové), ale pozvednout dojem z druhé části seriálu (tj. od prvního nevydařeného útěku) již nedokáže. Pokud druhá série bude pokračovat v naznačené tendenci neustálého zřeďování čehosi zprvu tak hustého, půjde automaticky celý seriál do háje, což by byla ohromná škoda. Potenciál má obrovský, tvůrci si pouze musí včas uvědomit, že končit se má v tom nejlepším, nikoliv až dlouho po tom.

Je toho ještě mnoho, co by se dalo o Prison Breaku napsat, mohl bych rozebrat herecké výkony, kameru, režii, nesmyslnost bezplatných telefonů na dvorcích amerických (seriálových?) věznic a spoustu dalších věcí, ta nejpodstatnější informace pro vás v tuto chvíli však zní: Ano, vyplatí se to vidět.

Prison Break (USA, 2005) *****

Herecké výkony: 80%
Návykovost: 100%