Jednotka příliš rychlého nasazení

Posted: 6. 6. 2007 in recenze, z archívu

Nejakčnější komedie všech dob

Takhle má vypadat akční film! Skupina britských komiků kolem Edgara Wrighta a Simona Pegga konečně naplno předvedla, co v nich vězí. Výsledkem je parádní snímeček, který je radost sledovat, stejně tak o něm psát. Jednotku příliš rychlého nasazení (ale dále jen Hot Fuzz, je to kratší) lze v podstatě rozdělit do tří žánrově mírně odlišných částí. První třetina je typickou britskou komedií – londýnský superpolicajt Nicholas Angel je „odklizen“ do zapadlé vísky a musí se potýkat s místními „kolegy“, jež se vyznačují poněkud laxním přístupem k práci. Jeho prvotní zápal pro věc („vidím, že jste sebral celou vesnici“) brzy opadne a nezbývá mu, než zkonstatovat, že případ ztracené husy byl ještě jedním z těch zábavnějších. Pak přichází část druhá, hororověji laděna, plná krvavých vražd, tajemna a mystična. Její rozuzlení je poměrně nečekané a přichází poměrně brzy. Dost brzy na to, aby mohli tvůrci posledních dvacet minut pojat coby nářezovou akci. Všechny z těchto tří částí jsou třeskutě vtipné, jen u některých se budete smát více, u jiných méně.

Škála emocí, jež ve mně Hot Fuzz vyvolalo, byla nesmírně pestrá, od dojetí, přes strach a znechucení až k finálnímu nadšení. Přirovnal bych to k nějakému lepšímu filmu od Pixaru, kdy se rovněž celou dobu výtečně bavíte, patetičtější scény bez problému akceptujete a po skončení víte, že to nemohlo být natočeno lépe. Tedy, jistě, že mohlo, ale to už by zavánělo čímsi dokonalým a jak známo, NIC není dokonalé. Na přístupu Edgara Wrighta a Simona Pegga (oba dva napsali scénář, druhý si také zahrál hlavní roli) je mi sympatická rovněž jejich snaha, vzdát nenásilným způsobem hold svým oblíbeným filmům, bez ohledu na to, o jak kvalitní či známé filmy jde. Oni neparodují, oni pouze citují, což skvěle dotváří dojem snímku sice vytvořeného velkými filmovými fanoušky, jež si však vychutná téměř každý. Již od prvních minut je režie kapku zběsilejší, než bývá u britských komedií zvykem. Koncentrací vtipů a děje zprvu připomíná spíše trailer na to, co teprve přijde a při prvním zhlédnutí v podstatě není možné odhalit a docenit všechny skryté vtípky. Když Wright hned zkraje zvolil podobné tempo, moc dobře věděl, proč to dělá. Celou dobu si vlastně připravuje půdu pro ultimátní akci v samém závěru, která dokázala být dechberoucím způsobem extrémně cool i vtipná zároveň.

V pochvalných ódách bych ještě mohl pár set znaků pokračovat, mohl bych ocitovat několik nezapomenutelných hlášek a zmínit, kteří nečekaní herci se objevili ve filmu, nikoliv v titulcích, ale nechci vám kazit zábavu a navíc se říká, že ty opravdu kvalitní výrobky reklamu nepotřebují. To úplně nejlepší, co mohu o Hot Fuzz napsat, co jsem si tudíž nechal až na konec tohoto komentáře, je: v souvislosti s tímto filmem mne nenapadá jediná věc natolik negativní, aby stála za zveřejnění. Mé nadšení bezesporu opadne. Ať už za den, za týden, za měsíc, nebo až při druhém zhlédnutí, ale momentálně, momentálně se Hot Fuzz v mých očích jeví jako film kultovní. Sám bych si přál, aby to nebylo jenom momentálně a jenom v mých očích a kdoví, třeba se tím kultem skutečně stane. Moc bych mu to přál.

P.S.: Chvíli jsem váhal, jestli si film, který je „pouze“ zábavný zaslouží pět hvězdiček, ale stačilo si vzpomenout, kolika větším blbostem jsem je dal, a bylo rozhodnuto.

Vzpomněl jsem si na: Soumrak mrtvých, Mizerové, Policajti, Policejní akademie

Jednotka příliš rychlého nasazení *****