Walk The Line

Posted: 13. 6. 2007 in recenze

„Heeeeere is Johnny!“

Jeho vzestup byl bleskový. Jeho talent nezpochybnitelný. Jeho písně populární po celém světě. Jeho fanynky neodbytné. Jeho hlas nezaměnitelný. Jeho život divoký, plný prášků a alkoholu. Jeho jméno bylo, je a bude navždy zapsáno do historie americké hudební scény vedle hvězd Elvisova formátu: „Dámy a pánové, přichází Johnny Cash!“

Životopisy slavných zpravidla trpí tím neduhem, že jejich režiséři nejdou ze strachu před fanoušky příliš do hloubky a pouze opatrně bazírují po povrchu. Ze snahy vzepřít se tomuto trendu a najít jakousi zlatou střední cestu, vznikl předloni Ray, vloni Walk the Line. Dva kvalitní filmy, z nichž ani však jeden nedokázal přesáhnout rámec běžné biografie (což se podařilo např. snímku Capote). Je třeba ocenit otevřenější pohled na životy dvou slavných zpěváků, ale veskrze uhlazená podívaná s několika záběry např. na Cashe ládujícího se hrstmi léků, je stále veskrze uhlazenou podívanou, nikoliv výjimečným filmem. S touto otevřeností navíc souvisí další problém – jak se zavděčit všem divákům, tedy včetně těch, kteří k dané osobnosti vzhlížejí bezmála s posvátnou úctou. Bezesporu se najde mnoho Cashových fanoušků, jež si zamilovali jeho hudbu, aniž by znali detaily jeho pohnutého života. Walk the Line, ač vyznívá spíše smířlivě (tím pádem nevěrohodně), jim může vzít veškeré iluze a třeba je i přivést k přesvědčení, že ty nejlepší songy stvořil Cash pod vlivem povzbuzujících látek. Jenže, kdyby neměl žádný talent, dokázal by to také? Když se vrátíme k představě ideálního životopisného filmu – lze pak vůbec něco podobného zrealizovat? Ať je to jak chce, vyvstává zde slušný prostor pro diskuzi. Jde o téma, nad kterým můžeme dlouho polemizovat, můžeme však také najít řešení? Raději doufejme, že jej najdou jiní.

Přejděme však už k samotnému filmu. Ten začíná pěknou sekvencí situovanou do věznice, která vás nutí ptát se: „dočasný domov samotného Cashe?“ Ne, v této chvíli je to pouze jedna ze zastávek na jeho vězeňském turné, k němuž se rozhodl po „procitnutí“. Cesta k němu zabírá následující dvě hodiny, začíná v Arkansasu 40. let a končí v letech šedesátých. Díky Mangoldem zvolenému způsobu narace plyne relativně svižným tempem. Vše se bude odvíjet na základě vašeho vztahu k hudebnímu žánru, ve kterém Cash tvořil (něco mezi country a Rock n‘ Rollem). Sám jeho fanouškem nejsem, poslech hudby mi však nezpůsoboval akutní krvácení z uší, naopak činil film celkově snesitelnějším.

Kromě samotného Cashe párkrát zapěje rovněž jeho přítelkyně June Carterová a po pravdě – její zpěv podnítil mou zvědavost více, než zpěv hlavní hvězdy večera. Zjištění, jak málo jejich sólových desek vyšlo, bylo pro mne nemilým překvapením. Dle dostupných ukázek není pochyb o téměř nerozeznatelné podobnosti hlasů jejího s hlasem Reese Witherspoonové, stejně tak hlasu Cashe s hlasem Joaquina Phoenixe. Oba zpívají s maximální nasazením. V dramatické rovině předvádí pozoruhodnější výkon Witherspoonová. Živelná kráska překypující energií, opora pro svého nejistého partnera – to je ideální, zde přímo oscarová, role pro ženu jejího věku a talentu. Ve společných scénách zůstává v jejím stínu i Phoenix, neschopen předvést pod vlivem drog zapamatováníhodnou kreaci. Škoda, protože do Cahovy kůže se dokázal vžít na sto procent.

Režie ryze standardní, kamera rámující obyčejné obrázky, ničím neudivující, Mangold ví, kdy zařadit svižnější střihovou sekvenci, kdy diváka dojímat a kdy dění proložit nějakým tím vtípkem. Jde tedy nutně o komerční kalkul bez vyšších uměleckých ambicí? Nejspíš to nebyl záměr, ale ano, jde. Walk the Line je dobrým filmem, formálně nikterak překvapujícím, přinášejícím malinko odvážnější pohled do soukromí Johnnyho Cashe. Chcete-li o něm něco vědět, určitě tento film nevynechejte, chcete-li výjimečný filmový zážitek, poohlédněte se jinde.

Walk the Line ***
(USA 2005)
Scénář: 70%