Tajnosti

Posted: 20. 6. 2007 in recenze

Všichni je máme

Od zveřejnění prvního traileru (hezky česky foršpanu) mi bylo jasné, že Tajnosti musím vidět. Slibné herecké obsazení pod vedením jedné z nejtalentovanějších režisérek České republiky, se scénářem téže slečny a v produkci Jana Svěráka – může z toho vzniknout špatný film? Ani náhodou.

Někdy máte pocit, že vám všechno krásně vychází, máte, po čem zatoužíte, avšak svou vnitřní prázdnotu zaplnit nedokážete. Podobný pocit mnohdy trvá jenom pár desítek minut, ale jednou přijde den, kdy zjistíte, že jediným možným východiskem je razantní změna celého dosavadního života. Překladatelka Julie (Iva Bittová) se zrovna do jednoho takového dne probudila. Při společné snídani s dcerou (Martha Issová) a manželem (Karel Roden) se zaposlouchá do hudby americké jazzové pianistky Niny Simone a dojde k přesvědčení, že ke štěstí ji chybí piano. Možná si řeknete: „cca čtyřicetiletá ženská s bohatým manželem chce piano? Pche… prostě jenom neví, co by s penězi“, ale věci se mají jinak. Někomu to dojde během deseti minut, někomu až v samém závěru a někdo bude Julii považovat za nerozhodnou, zazobanou a nespolehlivou (hodně ošklivě řečeno) slepici i po skončení. Sám jsem její počínání přestal shledávat iracionálním, sotva manžel odjel do zaměstnání a dcera do školy.

Tajnosti jsou plné silných scén vzbuzujících neméně silné emoce a není to (pouze) zásluhou výtečné hudby (kromě Niny Simone především Buty), nýbrž (hlavně) schopnosti Nellis podobné scény inscenovat. Právě jejich plné procítění je tím nejlepším způsobem, jak pochopit jednání hlavní hrdinky, jak s ní spoluprožívat veškeré dění a jak si z filmu nakonec odnést to, co režisérka zamýšlela. Jsou to vesměs hodně niterné emoce a jistě se najdou mnozí, kteří si budou po celých sto minut držet chladný odstup a Juliino počínání pro ně bude velkou záhadou. Mnozí tvrdí, že je to film pouze pro ženy, ale copak muži nemají žádné tajnosti? Samotný fakt, že se našli i tací, kteří každé Juliino rozhodnutí prožívali jako své vlastní a že to jsou v nemálo případech (třeba v tom mém) muži, považuji za důkaz obrovského talentu. Tajnosti se liší od Výletu i Ene bene, nesnaží se být za každou cenu věrné realitě, působit přirozeně. Vzhledem k tématu je zvolený přístup (jenom tenkou nití spojené epizodky) tím nejlepším možným.

Není důvod nevěřit tvrzení, že Tajnosti scénu za scénou odpovídají původní představě Alice Nellis. Nejde o typicky divácky, čili masový, produkt. Jeho emoce jsou skryté, přesto přístupné každé otevřené duši. Kamera Ramunase Greičiuse rámuje magické, ba přímo snové obrázky, kterou nám jsou společně se subtilním hereckým výkonem Ivy Bittové otevřenou bránou do světa poznání. Především zevrubnějšího poznání sebe sama. Zdánlivá chladnost Ivy Bittové je opravdu jenom zdánlivá. Jednoduše hraje ženu, která nemá potřebu, resp. ani nedokáže, dávat příliš najevo své emoce (a jak je v jedné scéně názorně demonstrováno, nemá smysl tuto bariéru násilně bourat – odbourá se sama až přijde ta správná chvíle). Ze zástupu výtečných herců (mj. Lenka Vlasáková, Sabina Remundová, Anna Šišková) stojí za vyzdvižení debutující Miloslav König – v roli prodavače hudebních nástrojů naprosto přirozený, hrající se suverenitou vlastní hercům mnohem protřelejším.

Tajnosti pro mne byly milým pohlazením po duši. Nejen svými – na českou i jakoukoliv jinou kinematografii – mimořádnými kvalitami, ale (a především) nepopsatelnými pocity, jež ve mně vyvolávaly. I kdyby na vás nezapůsobil zdaleka tolik, tu malou službu, že na ně zajdete do kina, případně si jej časem koupíte na DVD, mu, potažmo české kinematografii jako takové, prokázat můžete. 🙂

Tajnosti (ČR 2007) *****

Scénář: 90%
Režie: 95%