Planeta Teror, Auto zabiják a pár trailerů

Posted: 6. 7. 2007 in recenze, různé

Pojďme konečně zúčtovat s dost možná nejočekávanější filmovou událostí letošního roku, se společným produktem jedné velké perverzní rodinky, tvořené kromě dvou nechvalně proslulých „bad boys“ (Tarantino, Rodriguez) také Elim Rothem, Robem Zombiem a posilou z britských ostrovů – Edgarem Wrightem.

Trailer č. 1: Machete (Robert Rodriguez)

Na základě prvního traileru by měl jednou (konkrétně během roku 2008) vzniknou celovečerní film, který půjde rovnou na video. A po pravdě, celkem mě zamrzelo, že je to zrovna Machete. Až příliš totiž připomíná Desperado, akorát s Dannym Trejem namísto Antonia Banderase a s větší koncentrací krve a prsatých krasavic, ale pokud půjde o film minimálně stejně zábavný jako Planeta Teror…

Planeta Teror

Snad přímo z pekel přichází film nepřinášející téměř nic původního, přesto nás lákající na věci, které jsme ještě v životě neviděli. Pravděpodobnost, že jste viděli některý z filmů, jež posloužily Rodriguezovi coby přímé inspirační zdroje, není veliká, ale je jich tolik, že nějaký prostě poznat musíte. Planeta teroru připomíná v tomto ohledu nenasytného jedlíka, jež pozřel vše, co má rád, aniž by pomýšlel na následky. V závěru nepraskne úředně zásluhou scénáře, udržujícího nás celou dobu v nejistotě, nesledujeme-li parodii severského psychologického dramatu, přesněji jeho pravý opak. Něco podobného by nešlo brát vážně, ani kdyby se to samo vážně bralo, což naštěstí nebere.

Prosťoučký příběh se točí okolo vojenského biochemického sajrajtu, jenž mění nevlídné obyvatele jistého texaského městečka v až příliš přítulné krvelačné bestie, jejichž zvýšený zájem o části vašeho těla nemusí být nutně projevem zvýšené náklonnosti k vaší osobě. Hrdinů, kteří se jim rozhodnou čelit, je pestrá paleta. Někteří k tomu mají důvod (Naveen Andrews, který to všecko zpackal), někteří musí (Michael Biehn, který je policista), některé vraždění zombíků baví (Freddy Rodriguez, který je zabiják) a někteří jsou zde vyloženě pro potěchu oka (Rose McGowan, která jednoduše je). Rozkošně svůdným tancem posledně jmenované celý snímek začíná a již během něj vás nejspíš napadne, že následujících devadesát minut bude neošizeným undergroundovým nářezem, jdoucím do všeho po hlavě (naštěstí vyjma určité partie těla zmíněné v názvu jednoho filmu Marcela Bystroně). Když má někdo někomu bodnout kus dřevěného kůlu do oka, tak mu ho tam skutečně bodne. Když si mutující „pacient“ v nemocnici vymačkává hnisavý bolák, tak ten skutečně praskne a krev z něj zasáhne tvář jednoho z lékařů. Když si má jedna postava se znecitlivělými prsty otevřít dveře od auta, nechtěně si zlomí ruku… atd. Planeta teroru ani v nejmenším není filmem pro masy, ačkoliv masa, zvlášť toho hnijícího, je v ní spousta.

První část – šíření nákazy – upomíná k děsu, jenž provázel šíření syfilitidy a jiných pohlavních chorob, také symptomy jsou podobné. Pokud vám nedělají dobře „anatomické“ fotografie různých nemocí, strávíte mnoho vteřin s hlavou v dlaních (doprovodné zvukové efekty nejsou natolik zdařilé, abych vám doporučil také špunty do uší). Druhá část mírně zvolní tempo, máme možnost blíže poznat jednotlivé figurky, rozdělitelné do tří elementárních skupin: krásky, drsňáci, záporáci. Ani skutečnost, že jim jdou neustále po krku hordy stvůr, nezabránilo Rodriguezovi zakomponovat do děje jednu milostnou scénu (byl by hřích mít Rose McGowan a k podobnému účelu ji „nezneužít“). Slibně, moc slibně se rozjíždějící milostnou scénu – pro náhle rozleptání filmového pásu a nápis „missing reel“ si tvůrci nemohli vybrat méně vhodný okamžik. Dalo se to čekat, ale stejně to naštve, což byl ostatně jediný cíl. Poté následuje skok o několik filmových minut vpřed, všichni jsou náhle tam, kde je režisér chtěl mít, tzn. hezky připravené na dobře prokrvené finále.

Od Rodrigueze je to dost podlé, takto chladit příliš horkou půdu pod nohama, jednodušeji nastalý problém s dějovou návazností snad ani vyřešit nemohl. Na druhou stranu – proč hledat řešení zbytečně složitá? Jenom doufejme, že se podobný „úskok stranou“ nestane zvykem. Je mnoho jiných nápadů, které by si Rodriguezovi plagiátoři (tedy plagiátoři plagiátora) mohli z filmu odnést. Ať už dobrých (sexy dívka s kanónem namísto nohy), méně dobrých (Quentin Tarantino v roli příliš oslizlé i s přihlédnutím k jeho zvrhlé povaze) či úplně zbytečných (otřesná technická kvalita akorát naštve). Kvantita v tomto (snad přeci jen ojedinělém) případě bohatě vynahrazuje nedostatek kvality, ale nečekáte-li více než solidní zábavu (a radím vám: nečekejte), tento brak par excellence vás nemůže zklamat.

Grindhouse: Planeta Teror ****
(Grindhouse: Planet Terror, USA 2007)

Herecké výkony: 60%
Scénář: 50%
Režie: 70%
Zábava: 100%
Celkové hodnocení: 80%

Trailer č. 2: Werewolf Women of the S.S. (Rob Zombie)

Zvrhlé, nechutné, perverzní – pokud bych si přál, aby některý ze série fiktivních Grindhouse trailerů příslušel skutečnému filmu, pak tento. Trailer sám o sobě by mě do kina asi nenalákal, není tak docela jasný žánr (horor? akce? porno?) a ty největší úchylnosti jsou pouze lehce naznačeny, nicméně ta myšlenka, myšlenka filmu s fešnými áríjkami v latexu a s vlkodlaky ozbrojenými samopaly, ta se mé zvrácené mysli moc zamlouvá. 🙂

Trailer č. 3: Don’t (Edgar Wright)

Tak tohle nemělo chybu! Wright se již poněkolikáté předvedl jako velký fanoušek hororů, resp. filmů obecně. Při prvním zhlédnutí mi tento trailer přišel opravdu děsivý, mnohokrát jsem si vzpomněl na Argentovu Suspirii a ani mě nenapadlo se některým záběrům smát. Teprve napodruhé mi došla zvrácená vtipnost celého počinu. Smrtelně vážný voiceover nemá chybu, vraždící úchyláci jakbysmet. Snad jenom méně informovaní diváci by mohli dojít přesvědčení, že podobný horůrek skutečně existuje a že musí jít o neskutečnou srajdu, ale vždyť o tom to vlastně celé je. Dojem dobového počinu kazí pouze příliš „čerství“ herci.

Trailer č. 4: Thanksgiving (Eli Roth)

Zdařilé zpracování několika nápadů zplodivších chorým mozkem Eliho Rotha. Na filmovém materiálu otřesných kvalit postupně uvidíme nějaký ten mord, nějaký ten teenagerský sex a nějaký ten (a to především) černý, resp. morbidní, nebo ještě lépe šibeniční humor. Mnohé nápady jsou skutečně ftipné (trampolína), nicméně je dobře, že nejsou součástí skutečného, celovečerního filmu. Takhle – naakumulovaným na relativně malém prostoru – jim to svědčí mnohem víc. Po animovaném kraťasu Nahnilý ovoce jsem se tak znovu utvrdil v názoru, že čím delší film Roth natočí, tím mizernějšími kvalitami disponuje.

Auto zabiják

Týden po zhlédnutí Planety Teror si vybavuji Rose McGowan, Rose McGowan s kulometem v noze, chlístance krve, mužskou kastraci, Marley Shelton s ochrnutýma rukama, hnijící penis Quentina Tarantina, Rose McGowan na natuněné motorce… je toho dost . Týden po zhlédnutí Auta zabijáka si jenom matně vybavuji množství dialogů (nic konkrétního), sadistického zvrhlíka v podání Kurta Russella, jednu automobilovou honičku a pár písní z nabušeného soundtracku (což bude hlavně tím, že jej stále dokolečka poslouchám). Toto konstatování nemá být synonymem pro slova „Auto zabiják je horším filmem než Planeta Teror“, ačkoliv jim klidně být může. Takže ano, Auto zabiják je horším filmem než Planeta Teror.

Nevím, co jsem čekal, asi něco víc. Jenže proč jsem čekal něco víc? Kvůli jménu režiséra? Kvůli předchozím dvěmi třemi filmy režiséra? Kvůli rozkošně banálnímu námětu? Tak nějak. Quentin Tarantino je dnes jménem vyslovovaným mnohými s posvátnou úctou. Může za to poděkovat především filmům Gauneři a Pulp Fiction, pro mě však prvním ryzím důkazem jeho talentu navždy bude rozpačitě přijatá Jackie Brownová. Druhý díl Kill Billa mě pak utvrdil v názoru, že pověstný pošuk z videopůjčovny konečně dospěl v mimořádně talentovaného režiséra s jasnou uměleckou představou. Kdybych věděl, jak moc jsem se mýlil.

Auto zabiják sice je pěkně zrežírované, ale k tomu, aby vzbuzovalo extatické nadšení mu cosi (hodně cosi) chybí. Předně pořádný děj. Parta holek vedoucích popkulturními odkazy prosycené dialogy o ničem začne brzy nudit a nezbývá než netrpělivě čekat na nekompromisní příjezd toho největšího šovinisty, Kaskadéra Mikea, který každou holku do slova a do písmene rozjezdí, a s ním související „nejlepší automobilovou honičku“ (jak se chvástal sám Tarantino). Nejlepší snad ani ne (dal bych přednost té z Bournova mýtu), ale můj adrenalin dokázala vytáhnout pěkně vysoko. Konec by bezesporu potěšil Thelmu i Louisu i všechny ostatní feministky.

Ono je to celkem fajn, dívat se devadesát minut na dívky, jejich křivky jsou vábničkou na úchyly, které svůdně kroutí zadečky, vedou dialogy ve stylu Sexu ve městě a jsou ohrožovány padouchem, kterému přejete jenom to nejhorší, ale není to na Tarantina trochu málo? Rád bych, jako mnozí znalci, docenil všechny citace všelijakých (jistě méně ukecaných) slasherů, resp. exploatačních filmů jako takových, ale vzhledem k mým znalostem v této oblasti kinematografie je to nemožné. Obávám se přitom, že nebudu zdaleka jediným. Tarantino totiž dobře zná pravidla žánru, kopíruje klasický formát podobně pojatých filmů téměř scénu za scénou a stejný či přinejmenším podobný rozhled předpokládá také u vás.

Mrzí mě, že v rámci alespoň nějaké objektivity musím Auto zabijáka hodnotit ze všech Tarantinových filmů nejhůře. Chtěl jsem více zábavy a méně keců? Chtěl jsem méně zábavy a více serióznosti? Jednoznačně vím pouze co jsem nechtěl – Auto zabijáka v jeho stávající podobě.

Grindhouse: Auto zabiják ***
(Grindhouse: Death Proof, USA 2007)

Herecké výkony: 65%
Scénář: 75%
Zábava: 60%
Celkové hodnocení: 70%

Tak tohle byl jenom začátek, duo QT & RR již údajně plánuje režírovat (nebo alespoň produkovat) celou sérii podobných filmů (těžko říct, jestli i po ne-až-tak-velkém finančním úspěchu ve Státech). Tak snad, abychom se začali v oblasti exploitation movies poctivě vzdělávat. Nikdy není pozdě začít a Grindhouse bude pro mnohé oním důležitým prvotním impulsem (pro mě také).