Ledově ostří na ledových ostřích

Posted: 18. 7. 2007 in recenze

Filmy o krasobruslení se četností svého výskytu nemohou rovnat ani s tím šafránem. Je jich opravdu málo a když už nějaký vznikne a dostane se až k nám, český distributor jej zpravidla „operlí“ nějakou variací na slova „Ledové ostří“. Poznat rozdíl mezi názvy Ledové ostří a Ledově ostří mi v prvním okamžiku dělalo problém, přínosnější je asi vědět, že v prvním případě jde o romantické drama, zatímco v tom druhém o ztřeštěnou komedii. Oba dva filmy jsou pro svůj blízký vztah k ledu každopádně ideální do parných letních měsíců.

Ledové ostří ***
(Cutting Edge, USA 1992)

Kate Moseley (Moira Kelly) je výbornou americkou krasobruslařkou, která již pár let usiluje o zlatou olympijskou medaili. Největší překážkou je neschopnost jejího partnera, anebo spíš její přehnané požadavky a neschopnost kohokoliv přijmout jako sobě rovného. Ve stejném čase, kdy zhatí šanci získat medaili na jistém šampionátu, se těžce zraní výborný a pochopitelně také americký hokejista Doug Dorsey (D.B. Sweeney). Kvůli svému zranění již nikdy nebude moct hrát profesionálně hokej. Děj se posouvá o dva roky vpřed, Doug hledá práci, kde se dá, Kate hledá partnera, kde se dá… tihle dva se najdou a stane se z nich dokonale sehraný pár na ledě i mimo něj – nezní to nádherně romanticky? Přesněji: nádherně americky?

Ledové ostří se sebou opravdu nenese žádné překvapení, je to přesně nalajnovaná limonáda o tom, jak se z potvory stane hodná holka, která najde toho pravého a navíc (nejspíš) vyhraje nějaký ten metál (třeba olympijský). Zábavné tréninkové scény podbarvené ruským akcentem mistra Pamchenka, zábavné škorpění mezi rozmazlenou princezničkou a synkem z dědiny a najednou už tady je poslední, nejdůležitější jízda, stejně podivně sestříhaná jako všechny předchozí, a po ní už jenom blahosklonný úsměv a závěrečné titulky… v horkých letních měsících velice osvěžující. Lokněte si taky.

Ledově ostří ****
(Blades of Glory, USA 2007)

Jimmy MacElroy (Jon Heder) je zázračné dítě, sirotek z něhož miliardář Darren MacElroy vychoval špičkového krasobruslaře. Jeho rival Chazz Michael Michaels (Will Ferrell) je bohém každým coulem, nemá žádného trenéra, nemá žádný respekt k soupeřům. Tito dva vedle sebe stanou na zlatém stupínku během Zimních olympijských her v roce 2002, ale jelikož každý z nich disponuje egem příliš velkým na to, aby skousl stejně vysoké ocenění pro toho druhého, promění vzájemnou bitkou celý ceremoniál ve frašku, jež vyvrcholí zapálením nebohého maskota. Postihy pro obě krasobruslařské hvězdy jsou nemilosrdné – doživotní zákaz účasti v soutěži jednotlivců. O několik let později dostane Jimmy díky mezeře v pravidlech šanci vrátit se na výsluní a to v soutěži párů. Teď jenom najít vhodnou partnerku. Či snad partnera?

Ledově ostří jsou další švihlou komedií s Willem Ferrellem, který je ještě švihlejší než kdy dřív a bavit se u ní budete přímo úměrně vašemu vztahu k jim preferovanému humoru. Zápletka je stupidně přímočará, po deseti minutách vás již nebude mít čím překvapit. Překvapivé a potěšující jsou mnohé odkazy na krasobruslení jako takové, i filmy o něm. Debutantská režie je na nenáročnou oddechovku překvapivě kvalitní, krasobruslařské kreace ústředního páru jsou originální a finále, ve kterém jde doslova o krk, dechberoucí. Pokud se vám líbil Zprávař kvůli Ferrellovi, budete z Ledově ostrých v sedmém nebi a pokud se vám nelíbil vůbec, stejně jako ostatní komedie s tímto excentrikem, je zde spousta jiných filmů, po kterých můžete sáhnout.