A Moment to Remember

Posted: 27. 8. 2007 in film týdne

Film týdne (40)

A Moment To Remember

Nezapomenu

Všechno to začalo plechovkou Coca Coly. V tom okamžiku se poprvé střetly oči dvou lidí, kteří si zprvu nemají co říct a po nějaké době si říkají všechno. V té chvíli je započata ta nejobyčejnější romance s tím nejneobyčejnějším koncem. S koncem tak smutným a přitom tak povznášejícím. Ještě teď mi vlhnou oči, když si vzpomenu.

O příběhu nemá smysl se příliš rozepisovat, čím méně toho budete vědět, tím větší bude následný prožitek. Rozhodně se nenechte odradit délkou (nejdostupnější je 144 minutový director’s cut) a první polovinou, která sice je šedivou romancí, jakých jste mohli vidět už stovky, ale záhy poté pochopíte, proč jí byla.

Věděl jsem, že je to smutný film, věděl jsem, že dojímá k slzám. Těšil jsem se na něj s dětinskou radostí a bál se, že budu zklamán. Nebyl jsem. Brečel jsem. Největší síla filmu tkví v jeho jednoduchosti. Ač jihokorejský, jeho emoce jsou univerzální, jeho poselství jednoznačné.

Nevzpomínám si, kdy mi posledně nějaké postavy přirostly k srdci jako Cheol-su a Su-jin (na ta jména se budu snažit nezapomenout). Byli tak… tak obyčejní. Veselí i smutní, ve vztahu zdánlivě dokonalí, přesto chybující a hlavně celým srdcem milující. Pro herecké výkony Woo-sung Junga a Ye-jin Son nenacházím vhodné superlativy.

On, něžný drsňák. Ona, křehká bojovnice. Intenzivně jsem spoluprožíval všechno, čím procházeli a přál si, aby film nikdy neskončil, abych s nimi ještě mohl strávit několik dalších hodin. Bohužel… . Bylo to jako opouštět dva dobré přátele, jejichž osud bych nicméně nechtěl sdílet.

Jedinečnost Okamžiku k zapamatování (nebo Nezapomenutelného momentu, jak chcete) spočívá v nepopsatelné síle emocí v jeho druhé polovině, přesněji poslední třetině, ale žádný z těch momentů by nemohl správně fungovat bez mistrovsky vybudovaného základu. Kontrast idyličnosti toho, co bylo před Tím a krutosti toho, co se děje po Tom, je zásadní.

Zásluhou herců, scénáře a režie jsem ani napoprvé (kdy jsem netušil, co přijde) neměl dojem, že sleduji tuctovou romanci a napodruhé jej nebudu mít zcela určitě, akorát budu plakat na místech, kde jsem se prvně usmíval. Příznačným stavem pro film jsou vlhké oči, slzy stékající po tváři a neschopnost polknout. Sami pochopíte.

John H. Lee natočil před tímto jenom jeden film, vzhledem k plynulosti vyprávění, kdy ani jedna dějová odbočka nenadbývá a vše splývá v bezchybně vyhlazený celek, bych to přirovnal k menšímu zázraku. Technická preciznost je u jihokorejských filmů bráno skoro jako samozřejmost: kamera rámující festovně kýčovité obrázky, hudba dokonale sladěna s obrazem, rychlý střih, který nenarušuje křehkou strukturu vyprávění.

Právě jsem si znovu vzpomněl, těžce oddechnul a zamyslel se nad protichůdností názorů „kéž by podobných filmů vznikalo víc“ a „tenhle film je jedinečný“. Je jedinečný a žádný remake nemůže dosáhnout stejných kvalit. Nikdo nedokáže z tak prostého – a ano, neoriginálního – příběhu vyždímat víc.

Potenciál každičké situace plynoucí z daného námětu byl vymačkán jako citron. Až do poslední kapičky. Až do okamžiku -„Jsme v nebi?“ -„Ano“. V tu chvíli jsem v něm byl na okamžik taky. Po usušení slz, po částečném opadnutí žalu (který zcela neodezní nikdy), jsem pocítil náhlý záchvěv radosti. Obyčejné radosti ze života.

A Moment to Remember *****
(Nae meori sogui jiugae, Jižní Korea 2004)

režie: John H. Lee; scénář: Yeong-ha Kim, John H. Lee; kamera: Jun-gyu Lee; hudba: Tae-won Kim; hrají: Woo-sung Jung (Cheol-su),  Ye-jin Son (Su-jin)

Herecké výkony: 95%
Scénář: 85%
Režie: 95%
Celkové hodnocení: 100%

Jak hodnotí jinde:

ČSFD: 92%
IMDb: 8.0

Zanechat Odpověď

