Save the Green Planet

Posted: 5. 10. 2007 in recenze

Blízká setkání všelijakých druhů

Představte si, že jste člověk, který se těší určitému respektu (možná si nic představovat nemusíte, nevím) a jednoho večera vás znenadání unese naprostý cvok, domnělý spasitel světa, přesvědčený o vašem mimozemském původu a nekalých plánech s planetou Zemi a začne vás brutálním způsobem mučit jenom proto, aby vás mučil. Takhle nějak začíná tento experiment ďábelských Jihokorejců, v užším slova smyslu něco jako film. Psychothrillerový úvod vás logicky nutí držet palce mučenému, který se ničím neprovinil a má blíže k pojmu „normální člověk“. Snad neprozradím mnoho, když napíšu, že role se v průběhu filmu několikrát vystřídají, abyste nakonec zůstali sedět jako opařeni, netuše, komu přidělit své sympatie. Pointa spočívá v tom, že tento film na vaše sympatie, na jakékoliv vaše názory, zvysoka kašle a celé dvě hodiny si prosekává vlastní, dosud nikým nepoužitou cestu.

Dovoleno je vše, pravidla neexistují. Kdokoliv může být kýmkoliv, zachovat se jakkoliv. Nesmyslné scény mučení jsou prokládány téměř dojemnými romantickými momenty, absurdně černým (jakože fakt černým) humorem i zcela seriózním detektivním vyšetřováním. Poslední minuty citující Vesmírnou odyseu a dokumentární válečné filmy pak sice naznačují, že by to celé mohlo sledovat nějaký vyšší (nadpozemský?) cíl, ale něco tak hravého by mohlo být (s odpuštěním) úplně blbé a nevadilo by to. Takže jsou zde nějací zlí lidé žijící ve zcela odlišných dimenzích než lidé hodní. Hodní lidé nemají zlé lidi rádi, protože jednají jenom ve vlastní prospěch. Někteří hodní lidé nechtějí být pasivními pozorovateli a berou situaci do vlastních rukou. Radikálnost řešení, která volí, ukazuje, že jsou naprostí blázni, čili by raději měli zůstat další tupou ovcí v početném stádu, případně začít být člověkem zlým. Tohle je jenom jedna z možných interpretací jednoho z možných témat Save the Green Planet.

Sledování tohoto, jak to výstižně nazvat, pikantního guláše, provázela má obrovská radost z rozsáhlosti prostoru, který vybízí k bližšímu prozkoumání. Můžete nahlédnout za každý roh, nikdo vám neslibuje, že tam něco naleznete, ale pohled to bude tutově ojedinělý. Všechno může být symbol. Nic nemusí být symbol. Proč se ten pes jmenuje Země? Odkud čerpal hlavní (anti)hrdina informace o Andromedanech? Značí něco ladnost, se kterou jeho dívka chodí po laně? Netuším, zkuste na to přijít. Nejlepší je, že můžete, ale nemusíte. Save the Green Planet baví a překvapuje také při ignorování všech těch otazníků kolem. Perfektní režie, zvládnutí a ovládnutí každého technického aspektu film činí zajímavým po vizuální stránce a pokud ničím jiným, můžete se bavit tipováním, jaký s jakým žánrem se tvůrci vytasí během následující minuty.

Vzpomněl jsem si na: 2001: Vesmírná odysea, Jdi a dívej se, Oldboy, Mars útočí, Nepříjemná pravda, Saw: Hra o přežití, Dům voskových figurín, 12 opic atd. atd.

scénář a režie: Joon-Hwan Jang; hudba: Dong-jun Lee; kamera: Kyung-Pyo Hong; hrají: Ha-kyun Shin (Lee Byeong-gu), Yun-shik Baek (Kang Man-shik), Jeong-min Hwang (Su-ni)

Save the Green Planet ****