300: Bitva u Thermopyl

Posted: 15. 12. 2007 in recenze

There Will Be Blood

Jdi, poutníče, a zvěstuj Lakedaimonským
že my tu mrtví ležíme, jak zákony kázaly nám.

Roku 480 př. n. l. zahájil perský král Xerxés odvetný útok, jehož cílem bylo pokořit řecká a athénská vojska, potrestat je za jejich zpupnost. Ačkoliv Sparťané hodlali ustoupit až na poloostrov Peloponés rozkládající se v nejjižnější části řecké pevniny a zbytek země ponechat napospas útočníkům, nakonec to byli právě oni, kdo statečně čelili mnohonásobné přesile v Thermopylské soutěsce. O střetu sedmi tisíc vojáků pod vedením spartského krále Leonida a až dvaceti-násobně početnější armády Xerxésově vypráví (jakkoliv to v tomto případě není nejvhodnější slovo) americký velkofilm 300.

300 byl původně komiks Franka Millera. 300 byl také údajně počet spartských vojáků. Těch nejodvážnějších, kteří po boku svého krále bojovali až do posledního muže, do poslední kapky krve. Perspektivou Millera, potažmo režiséra Zacka Snydera, neměli spartští vojáci daleko k polobohům. Od mládí museli čelit krutým nástrahám světa, bojovat o přežití, zabíjet a sami nebýt zabiti. Jsou krutí, nemají slitování, neberou zajatce. Nebojí se smrti, mají strach pouze z lidí slabých a nemocných, kterými opovrhují (že by paralela k nacismu?). Jejich hrdost, jejich arogance, jejich šovinistické a rasistické chování, v té době možná něco běžného, jsou těžko zdolatelnou barikádou pro diváka.

Nedokázal jsem k nim najít cestu, k té mase svalů, k té skupince starověkých kulturistů s rudými pelerínami, obrovskými štíty a nabroušenými kopími. Veškerá snaha zlidštit hrdiny, například přidáním milostné linie s Leonidovou manželkou, film akorát zbytečně natahuje a prodlužuje již tak nadbytečné přestávky mezi jednotlivými střety. Toto se tvůrcům vymstí před finální bitvou, kdy titulní hrstka posledních statečných stane tváří tvář jisté smrti. Neustále ji oddalují politikařením, pletichařením, (ne)dojemnými rozmluvami a pak, pak to přijde, vy se ani nestačíte rozkoukat a je konec. Na TOHLE jsem tak dlouho čekal?

Finální výměně bolesti, poslednímu škubnutí v agónii se zmítajícího těla, naštěstí předchází několik zdařilejších, od pohledu dražších akčních scén, které do jisté míry (jenom do jisté míry) ospravedlňují adaptaci podobně vratkého námětu. 99% scén vznikalo ve studiu a následně bylo digitálně upravováno. Každičký záběr tudíž mohl téměř přesně odpovídat danému výjevu z komiksu, aby byl následně rozhýbán mnohem „filmověji“ než v Rodriguezově Sin City (rovněž podle Millerova námětu). Snyder malinko plýtvá zpomalenými záběry, ale jinak lze vizuálnímu ztvárnění vytknout máloco.

Vojáci obdařeni takřka nadpozemskou aurou po tuctech kosí nepřátelé nabíhající na jejich kopí. Ruce, nohy, hlavy létají vzduchem a prorážejí gejzíry krve z jiných odťatých končetin. Kamera, jindy pohříchu statická, dravě krouží po bojišti a za využití těch nejnečekanějších pozic rozehrává strhující hru světel a stínů. Paráda! A ještě jednou: Paráda! Tyto scény dělají třístovku Třístovkou, tyto scény si budete chtít přehrávat stále znovu a znovu a znovu a znovu nad nimi zůstávat nehybně sedět v němém úžasu. Bohužel, celý film by nikdy nemohl sestávat pouze z těchto scén, respektive mohl, akorát by nebyl filmem v typickém smyslu, nýbrž cca třicetiminutovou promo ukázkou technologických (a částečně i režisérských) možností.

Na Bitvu u Thermopyl jsem se dlouho a hodně těšil. Kolem a kolem vzato to, kvůli čemu jsem se na ni těšil především, mi nabídla v míře vrchovaté, ale co ten zbytek? Přimhouřit nad ním oči? Kéž by to bylo tak snadné… mám-li hodnotit film jako celek, pak nejlépe pěkně po cimrmanovsku: Naplnil má očekávání, nemohu říci.

režie: Zack Snyder; podle komiksu: 300 (Frank Miller); kamera: Larry Fong; hudba: Tyler Bates; hrají: Gerard Butler (Leonidas), Lena Headey (královna Gorgo), Dominic West (Theron), Rodrigo Santoro (Xerxés)

300: Bitva u Thermopyl ***
(300, USA 2007)

Herecké výkony: 70%