Americký gangster

Posted: 7. 1. 2008 in film týdne

Film týdne (57)

https://i1.wp.com/www.entertainmentwallpaper.com/images/desktops/movie/american_gangster04.jpg

Žít si svůj americký sen

Americký sen. Pouhý mýtus, již tolikrát zidealizovaný všelijakými filmy, či reálná odměna za vlastní píli? Lze jej dosáhnout legální cestou a bezstarostně žít až do přirozené smrti? Po filmech American Graffiti, American History X, American Beauty či American Splendor přichází další, začínající stejným přídavným jménem – American Gangster – a s ním i další originální pohled na American Dream. Na výsluní se díky němu vrací Ridley Scott, kterému po Království nebeském a Dobrém ročníku mnozí nemohli přijít na jméno, přičemž nyní ho vyzdvihují do nebes, doufaje v Oscarovou nadílku. Americká akademie měla vždycky slabost pro poctivé gangsterky.

Frank Lucas (Denzel Washington) je jenom obyčejným poskokem, řidičem respektovaného harlemského mafiána Bumpyho. Bumpy, celým jménem Ellsworth Johnson, krátce po začátku filmu, léta páně 1968, umírá na srdeční slabost. Frank nehodlá přenechat zodpovědnost nad „špinavými ulicemi“ bezskrupulózním gangsterům a zkorumpovaným policajtům, proto na vlastní náklady podnikne cestu do jihovýchodní Asie, toho času „zamořené“ americkými vojáky, uzavře velmi výhodnou dohodu s majitelem jisté opiové plantáže a pomalu začne budovat své vlastní impérium. Protože jako jediný nabízí čistý heroin (pod názvem Modrý zázrak), tato komodita mu brzy začne vynášet dost na to, aby mohl přizvat ostatní členy své početné famílie a rozjet byznys ve velkém. Frank Lucas je záhy nechutně bohatým a do morku kosti zkaženým člověkem.

Zatímco Lucas jenom získává, policajt z New Jersey, Richie Roberts (Russel Crowe), postupně ztrácí. Ztrácí manželku a synka, kterým nevěnuje zdaleka tolik času jako práci, kde pro změnu ztrácí přízeň kolegů, protože jako správný skautík nahlásil nemalý obnos neoznačených bankovek. V době, kdy byly úplatky něčím úplně přirozeným, akt zhola nesmyslný. Druhou životní šanci dostává společně s nově se formujícím útvarem na odhalení den ode dne rozsáhlejších drogových sítí v New Jersey a New Yorku. Tajemný mocný muž, který tahá za nitky a kterého nikdo mimo branži nezná, rázem obsazuje čelní pozici na Robertsově „shitlistu“. Stává se jenom otázkou času a detektivova plného nasazení, kdy černou siluetu nahradí konkrétní fotografie a k ní příslušnicí jméno – Frank Lucas. Souboj dvou mužů, kteří jdou nekompromisně za cíly, jimž věří, může začít!

V době, kdy kolem vás většina filmů tu s větším tu s menším hypem prošumí, přichází pohlcující přehlídka nejryzejší filmařiny. Film, o kterém se před premiérou moc nepsalo, o kterém se však hodně psát bude. Zatím bych šetřil výkřiky typu „nejlepší film všech dob!“, „hrdý nástupce Kmotra!“, „lepší než Mafiáni“, teprve čas prověří Gangsterovu schopnost postavit se tváří tvář jiným mafiánským flákům. Z loňských filmů však bezpochyby patří k tomu nejpozoruhodnějšímu. Společně s Fincherovým Zodiakem, shodou okolností rovněž stylovým retro krimifilmem o odvážné délce a s minimem akčních momentů. Gangster je rovněž skoupý na okázalá gesta, vzletné projevy, desítky mrtvých a vzduch nonstop prosycený olovem. Sází na maximálně soustředěnou režii, působivé herecké výkony a pravdivý příběh o odvrácené tváři Ameriky.

Scott narozdíl od Finchera šetří efektivními režisérskými finesami. Nejsou zde scény, z jejichž dokonalosti jde hlava kolem, pozitivní dojem vyvolává dokonale fungující celek. Může se to jevit jako čirý nesmysl, aby dvouapůlhodinový, převážně dialogový film s jedinou serióznější přestřelkou krátce před koncem ani na okamžik nenudil, ale je tomu tak. Připadal vám snad Kmotr akční? A Mafiáni? Těžko, jejich síla spočívala v pečlivém skládání kousků, osamoceně možná všedních a okoukaných kousků, do strhující výsledné podoby. Opravdu bych takový film nečekal zrovna od Ridleyho, od „malíře filmového plátna“. Ač ne, že by zde nebylo čím „malovat“, až mě občas štvala snaha dávat v každičkém záběru něčím dobovým najevo „tohle jsou 60./70. léta“. Ridley také opatrně, spíše nenápadně, cituje ze starších, žánrově spřízněných snímků. Krom výše zmíněných si možná vzpomenete na Francouzskou spojku, Serpica i na čerstvější kousky – Mnichov, Traffic, či na jiný „černošský film“ Jackie Brown (přinejmenším díky songu Bobbyho Womacka Across 110th Street).

Scénář podle jistého novinového článku Marka Jacobsona bez obalu říká, že Amerika je zkažená, proč je zkažená, a že zkažená nadále bude. S názorností takřka dokumentaristickou popisuje cestu toho bílého svinstva z dalekého východu do newyorských ulic, čímž protlačuje do popředí palčivé téma jménem „Vietnam“. Jde tedy zároveň o sondu poučnou. Ještě bych měl pochválit jeden z nejlepších výkonů Denzela Washingtona (sympatická svině, které všechno vychází a prochází), nejlepší výkon Russela Crowea (špatný manžel a otec, kterému nevychází vůbec nic), akurátní kameru a promyšleně sestavený soundtrack, ale to jistě rádi a nejednou udělají jiní. Zaslouženě, po delší době naprosto zaslouženě.

Americký gangster *****
American Gangster (USA 2007)

režie: Ridley Scott; scénář: Steve Zaillian; hudba: Marc Streitenfeld; kamera: Harris Savides; hrají: Denzel Washington (Frank Lucas), Russel Crowe (Richie Roberts), Josh Brolin (detektiv Trupo), RZA (Moses Jones) ad.

Herecké výkony: 90%
Scénář: 90%
Režie: 90%
Celkové hodnocení: 90%

jak hodnotí jinde:

ČSFD: 91%
IMDb: 8.2
RT: 79%

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s