Juno

Posted: 21. 2. 2008 in recenze

Běžet a mít cíl

Být šestnáctiletou dívčinou a po jednom projevu „sexuální aktivity“ zjistit, že jsem na sichr (protože tři těhotenské testy nemůžou být vadné) v tom, asi na místě potratím. Juno (Ellen Page) však bere situaci s mnohem větším nadhledem, vlastně by se dalo napsat, že si plně neuvědomuje její vážnost, ale proč být pořád vážný.

Vážnost je stejně nebezpečná jako kouření, což Jason Reitman názorně předvedl svým debutem Děkujeme, že kouříte, načež sáhnul po neméně ožehavé látce. Po poloautobiografickém scénáři Diablo Cody, slečny, jež se na MySpace prezentuje jako svobodná masturbující katolička blíže neurčené sexuální orientace (a jen tak mimochodem ji pár let živilo svlékání se do naha).

Juno je vskutku ještě o prenatální nehtík odvážnějším snímkem než Zbouchnutá, kde sice rovněž padlo pár zmínek o potratu, hlavní hrdinka nicméně k celé záležitosti nepřistupovala s chladností arktického ledovce. Stále se však nacházíme na území americké mainstreamové komedie, čili ani ten největší cynik nezůstane cynikem do úplného konce a taky nějaká ta sentimentální slzička ukápne.

Rád bych viděl „nekorektní“ verzi filmu, a nechť mi nikdo netvrdí, že neexistuje, neboť osoba Diablina vzezření a ražení prostě nemohla napsat něco tak mírného. Tím zase nechci v dávných časech zakonzervované puritány odrazovat od intoxikace jejich slin – postavy v Juno mluví ne vždy slušně o ne vždy slušných věcech, akorát dokáží výsledek zaobalit, aby vyzněl spíše mile než sprostě.

Výše uvedené v plném rozsahu platí o každičkém slůvku vygenerovaném ústy Ellen Page, která by byla úžasná i pokud by nehrála jednu z „těžko je nemilovat“ CCG (Cute&Crazy Girls). Je vtipná, drzá, nevyzpytatelná, o kus přečnívá ze všech hollywoodských šablon a dobrých padesát procent výsledných kvalit filmu spočívá právě na jejích bedrech. Deset zaobstarává poslech od poslechu parádnější soundtrack a zbytek scénář, režie a ostatní herci.

Ač na pár místech usiluje o kulantní prezentaci nějaké všepoplatné myšlenky (poslední, nejposlednější záběr je jednoduše kouzelný), těžko najít pro Juno vhodnější adjektivum než „milá“. Milá komedie o (svým způsobem) milé události a jejích následcích. Jelikož jsem nečekal zázrak srovnatelný s neposkvrněným početím, nemám v tuto chvíli důvod nehýřit nadšením. Otázkou je, jak dlouho jim budu hýřit. Ale někdy i devadesát minut spraví dojem z celého týdne.

Juno (USA, 2007) ****

režie: Jason Reitman; scénář: Diablo Cody; kamera: Eric Steelberg; hudba: Matt Messina; hrají: Ellen Page (Juno MacGuff), Michael Cera (Paulie Beeker), Jennifer Garner (Vanessa Loring)

Scénář: 90%