Útěk do divočiny ****

Posted: 21. 4. 2008 in film týdne

Film týdne (73)

Útěk do divočiny

Jen já a ty

Sám v divočině. Obklopen neprostupnými lesy, odříznut od civilizace. Žádné peníze, žádné identifikační průkazy, žádná zodpovědnost – takhle si svůj život vysnil Christopher McCandless (Emile Hirsch) a sny jsou, jak známo, od toho, aby se plnily. V rámci možností a zdravého rozumu.

Začíná to nevinně. Chris po absolvování vysoké školy opouští své rodiče, věčné materialisty, svou sestru, své vyhlídky dobře vynášející práce, milující rodiny a všech těchhle věcí, ke kterým by měl dle očekávání směřovat každý perspektivní mladý muž. Chrisův pohled na svět je však poněkud odlišný, pod vlivem Londona, Thoreaua či Pasternaka nabývá přesvědčení, že největší štěstí spočívá v naprosté nezávislosti na ostatních lidech. Přírodu přijímá za svou matku, za svou živitelku, která bude na rozdíl od něj věčná. Hned na začátku své cesty, jež je zprvu také jeho cílem, demonstrativně spálí zbývající peníze, pas, občanku, řidičák a ve svém autonomním světě se stává Alexandrem Supertrampem, třebaže jsou jeho zkušenosti s přežíváním v přírodě mizivé (na což taky doplatí).

Při cestě na západ a potom na jih a potom na sever potká spoustu lidí, vyslechne si úryvky spousty příběhů (zbytek jako bychom si měli domyslet sami) a pomalu dospívá. Dospívá po svém, neboť se jenom neustále usvědčuje v nenapadnutelnosti svého životního přístupu, svých morálních zásad. Tvrdohlavě odmítá vidět následky svého počínání, nic neplánuje, jedná instinktivně a hlavně, nebere ohledy na ty, které opustil. Řekněme, že jeho rodiče si již nezaslouží další šanci, ale co sestra, která ho měla ráda? Není toto pohrdání životem podle pravidel nakonec jenom další prázdnou pózou, která časem (bude-li jej dostatek) odezní? Nesnaží se právě toto Chrisovi sdělit dvojice permanentních hipíků (Catherine Keener), zákony ladně obcházející Wayne (Vince Vaughn) a konečně i veterán z povolání Ron Franz (Hal Holbrook)? Jedno nelze zpochybnit, Chris si svou formu života vybral sám. Co již ve svém vlastním zájmu nevnímal, že šlo možná jenom o náhražku skutečného života.

Christopher McCandless byl reálnou žijící osobou. Jon Krakauer o jeho osudu napsal článek, poté i knihu. Kniha zaujala Seana Penna, který podle ní natočil svůj čtvrtý režisérský počin, zčásti reflektující i jeho mladické tápání. Penn dává jasně najevo své sympatizování s protagonistou filmu. Názory ostatních postav jsou většinou plytčejší než pohled Hirschových očí (vina režiséra, tlačícího hlavního herce do polohy tragického hrdiny). Neustálé zdůrazňování faktu „on je obětí“, „on byl společností vyštván“, posléze téměř prosebné „litujte ho, no tak litujte ho!“ mělo přesně opačný účinek. Jestli mě někdo dojal takřka k slzám, pak ne tento lehkovážný rebel, ale úžasný Hal Holbrook jako muž, který už dobře ví, co chce, bohužel v závěru přichází o (pravděpodobně) poslední šanci, jak to získat. Na plátně pobude sotva pár minut, přesto jsem si ze všech příběhů (včetně Chrisova) přál poznat do detailů právě ten jeho.

Četné citáty známých autorů a četné „dylanovské“ songy Eddieho Veddera mi vadily podstatně méně než rozvolněná narativní struktura a celková režisérská nesoustředěnost. Mixování dvou časových rovin nemá žádné logické opodstatnění, není promyšlené tak, aby vzbuzovalo specifické emoce. V jedné se Chris chová jako menší blázen, ve druhé jako větší. Taktéž mi není jasný účel dělení vyprávění na (nesmyslně pojmenované) kapitoly a občasné dělení obrazu na několik částí. Chtěl-li Penn natočit moderní „útěkový“ film, oslavu přírody, která zaujme světem protřelého trampa i věčně nesoustředěného teenagera, potom neměl hledat inspiraci (jenom) u novodobých klipařů, ale (také) u režisérů jako je Terrence Malick anebo Werner Herzog (jehož dokumentární Grizzly Man ční nad Útěk mimo jiné režisérovým odstupem od tématu). Zpomalené kroužení okolo majestátních horských štítů je sice efektivní, místy až dechberoucí, ale o skutečných horách vypovídá asi tolik jako Socha svobody o Spojených státech.

Nejsem žádný starý cynik, naopak bych měl zapadat do cílové divácké skupiny (švarný mladý jinoch hledající způsob sebevyjádření :-), proč tedy nemám chuť hodit na záda krosnu a vyrazit kempovat do nějaké chráněné krajinné oblasti? Třebas jsem film pochopil špatně, třebas jsem jej nedokázal vnímat dost osobně, vžít se do Chrisovy role. Na film se mi dívalo příjemně, utekl rychle jako horská bystřina a nemohu tvrdit, že jsem si z něj nic neodnesl. Jen asi ne to, co zamýšlel režisér. Závěrečné poznání u mne spočívalo v pochopení, že nezáleží na tom, kolik kilometrů ujdete, kolik lidí potkáte, kolik toho obětujete, ale máte-li se kam vrátit. Měl se Chris kam vrátit? Odpověď doporučuji hledat na hodně velkém plátně.

Vzpomněl jsem si na: Zapadákov, Vzpomínky na Afriku, Grizzly Man, Stůj při mně

Útěk do divočiny (Into the Wild, USA 2007)

režie a scénář: Sean Penn; kamera: Eric Gautier; hudba: Eddie Vedder; hrají: Emile Hirsch (Chris McCandless), Marcia Gay Harden (Billie McCandless), William Hurt (Walt McCandless), Jena Malone (Carine McCandless), Hal Holbrook (Ron Franz)

80%

jak hodnotí jinde: ČSFD (89%), IMDb (8.3), RT (83%)

Reklamy
Komentáře
  1. Majkl napsal:

    Film jsem zatim nevidel, ale na doporuceni Kathrynne (znate to – „ta kniha je bomba, to si musis precist!“), jsem si koupil a precetl alespon knihu.

    Jona Krakauera mam jako autora literatury faktu rad, ale tahle kniha se mu podle me moc nepovedla. Nevim jestli to bylo tim ceskym prekladem, ale tak 1/2 knihy byl pouze suchy popis toho kudy McCandless jel a zbytek knihy se snazil dopidit co ho k tomu vedlo (rozbor rodinneho zazemi, studia,…). Nejzajimavejsi cast byl popis solo vystupu samotneho Krakaura na „Devil Thumb“ na Aljasce, kterym se snazil vysvetlit, ze jako mlady delal stejne ‚blbosti‘ jako McCandless, ale zachranilo ho jen obrovske stesti…

    Tak stale nevim, jestli ma ten film cenu videt – po precteni knihy jsem si rikal, urcite ne, to bude nuuudooo, ale tvoje recenze me docela navnadila…

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s