Šifra mistra Leonarda ***

Posted: 10. 5. 2008 in recenze

Slušelo by se začít stručným popisem děje. Pár větami popsat, kdo (Ježíš), s kým (Máři Magdaléna), co (však víte) a proč (proč asi), jenže Šifru mistra Leonarda nelze zhustit do pár řádků, jež by nadto plnily svou funkci. Jelikož mě od tvoření složitých map postav, jejich vztahů a cílů odrazuje zpohodlnělost povahy, budu spoléhat na vaši obeznámenost s obsahem díla a jednu z nejdůležitějších částí každé recenze drze vypustím.

Knihu Dana Browna jsem četl jednou. Repete neplánuji, jakkoli po celých pětsetaněco stránek plnila svou funkci, to jest bavit, a příjemnou rychlostí odsýpala. O filmu nelze napsat totéž. Lze o něm napsat spoustu jiného. Pěkného i méně pěkného. Ač by pískot kritiků v Cannes mohl naznačovat opak, vulgarismy nebudou třeba.

Film, ve snaze být věrnou adaptací, přejímá všechny neduhy knihy – užvaněnost, schématičnost, minimální prokreslení charakterů (zde byl scénárista natolik zoufalý, že sáhl po těch nejlacinějších šablonách a připsal kupříkladu traumatizující zážitek hlavního hrdiny z dětství). Samotný příběh je vystavěn formou „expozice o nijakém rozsahu, kecy, kecy, útěk, kecy, kecy, útěk, kecy, kecy…“, avšak…

Avšak ty kecy jsou občas poutavé (ten hlavní, zpochybňující božství Ježíše, obzvlášť) a pronášené sirem Ianem McKellenem mají potřebný šmrnc. Navíc – i když film po většinu času jede víceméně na setrvačník, udržuje si slušné tempo (jen k definitivnímu konci se má jako mrtvý k životu), za co budiž pochváleni dva lidé.

Ron Howard: schopný řemeslník. Jim vysoustružené výrobky zpravidla nevydrží větší nátlak a neodolají zubu času (kdo dnes vzpomene na Žbluňk!, Zámotek, Oheň?), ale na jednorázové pobavení bohatě stačí.
Hans Zimmer: mistr hudby. Umí si vybírat lukrativní nabídky (mj. Gladiátor, Pearl Harbor, Simpsonovi ve filmu) a jim zkomponovaná hudba v nemálo případech zachraňuje sotva poživatelné scény. Ta pro Šifru mistra Leonarda je okázale temná a v potřebných momentech funguje dokonale.

Pokud jste začali podléhat dojmu, že ten všemi zavrhovaný thriller stojí za zvýšenou pozornost, vězte, že dále bude následovat pouze kritika negativní, tzn. pro Šifru typická.

Musím se vrátit ke scénáři, stejně jako kniha tupému a povrchnímu. Bezobsažné věty typu „jeden francouzský král dobyl Jeruzalém“ do snímku, jenž vyniká snahou nést nějakou hypotézu, prostě nepatří. Stále nicméně nevadí tolik jako hloupé scénáristické kličky, zde rušivější než v knize; logika „tenhle bude padouch a aby to bylo šokantnější, tenhle bude padouch taky a ještě horší“ patří do béčkového thrilleru z osmdesátých let, případně francouzského experimentálního hororu, ne do současného komerčáku.

Neskutečný rozpočet 125 milionů dolarů, kam ten se poděl? Žádné efekty, které by byly vidět. Jediná „abyseneřeklo“ akční scéna. Pár sterilních flashbacků do dávné minulosti. Některé očividně narychlo natáčené scény naopak připomínají výseky z laciné německé kriminálky (přistávání na londýnském letišti). Kdo „sežral“ zbytek té sumy? Dan Brown a jeho autorská práva? Tom Hanks a jeho interesantní tupé?

Herci. Ty bych nejraději zcela vynechal. Bez těch by to nikdy nemohlo fungovat. Mohli být vybíráni pečlivěji. McKellena jsem pochválil, do Hankse už rýpat nechci, takže zůstává albín jménem Silas, další kuriózní role ve filmografii Paula Bettanyho a pár evropských „hostů“ (Alfred Molina, Jean Reno, Audrey Tautou). Tak snad alespoň k Audrey – pořád stejně nevýrazná herečka, pořád stejně roztomilá tvářička. Té holce byste odpustili i účast ve čtvrtém Kameňáku.

Není to zklamání, co teď pociťuji, vlastně jsem rád, že se díla průměrného písálka zhostil průměrný režisér a dal vzniknout průměrnému thrilleru. Ve velkohubé brakovitosti Da Vinciho kódu si mohl vylámat zuby i schopnější umělec. Bez ostychu přiznávám, že pak bych tento film začal nenávidět. Udělené tři hvězdičky jsou obdobně pietní jako výtvor, který hodnotí.

P.S.: Na DVD vydaný režisérský sestřih má bezmála tři hodiny. Masochismus?

Šifra mistra Leonarda (Da Vinci Code, USA 2006)
délka 149 minut