V přístavu (IMDb TOP 250)

Posted: 26. 6. 2008 in klasika

Žebříček nejlepších filmů na Mezinárodní filmové databázi mnohým slouží coby poměrně spolehlivá a porůznu prohlubovaná studnice kvalitních filmů, ne všechny jsou však známe jako takový Kmotr či Forrest Gump. Rozhodl jsem se proto jednou za čas zaměřit na některé z těch dobře umístěných, ale ne až tak populárních. Drama V přístavu se již nějakou dobu drží v první stovce, na ČSFD jej zatím ohodnotilo „pouze“ něco přes 300 uživatelů.

V přístavu

Elia Kazan nepatřil v Americe 50. let k nejoblíbenějším filmařům. Jako bývalý člen komunistické strany vypovídal v rámci „honu na čarodějnice“ před McCartyho Výborem pro vyšetřování neamerické činnosti. Mnozí kolegové pociťovali jeho zradu natolik intenzivně, že při Kazanově přebírání Oscara za celoživotní dílo roku 1999 odmítli aplaudovat. Jako určitou formu omluvy přitom můžeme vnímat právě drama V přístavu, řazené některými kritiky k tomu nejlepšímu z klasického Hollywoodu.

Prvním impulsem k následnému natočení filmu byla série novinových článků Malcolma Johnsona o vyděračství v New Yorských docích. Scénář začal psát Arthur Miller, ovšem poté co proběhl výslech a Kazan získal statut nežádoucí osoby, pozdější autor Hustonových Mustangů si svou práci vyžádal zpět. Kazanovi nakonec s realizací vyhlédnutého tématu pomohl umělec potýkající se se stejným „McCarthyovským stigmatem“ Budd Schulberg.

Šéf odborářů Johnny Friendly (Lee J. Cobb) má nábřeží kdesi mezi New Yorkem a New Jersey plně pod kontrolou. Co na tom, že jeho aktivity nejsou z nejlegálnějších, že mají mnohdy mnoho společného s místní mafií, policie proti jeho rejdům nic nezmůže – všichni svědci se pod hrozbou násilí drží hesla „deaf and dumb“ (hluchý a hloupý). O nekalosti Johnyhho činnosti zjistí své bývalý boxer Terry Malloy (Marlon Brando), jehož bratr Charley (Rod Steiger) je bossovým právníkem. Terry pomůže vylákat potenciálního donašeče na střechu, odkud je chlapec shozen dolů a zabit. V rámci zachování cti by Terry mohl říct pravdu a riskovat svůj život, prozatím hledá útěchu u kněze (Karl Maiden) a sestry mladíka, k jehož smrti přispěl (Eva Marie Saint). Jak z tohoto nelehkého morálního dilematu vybruslí?

Stejně jako jiné filmy z padesátých let, V přístavu pracuje s paranoiou z okamžiku, kdy se celá společnost upírá k jedinému hrdinovi, který jim ukáže správnou cestu. Poté, co Terry podá důkazy, najde své ptactvo kompletně zmasakrované, což jej naštve víc než bratrova smrt. Politický přesah snímku již nemá svou dávnou svěžest, ale některé paralely k panující náladě v americké společnosti jsou stále zjevné. Strach z komunismu i z těch, kteří komunisty pronásledovali. Právě pátrání po svědcích zločinů, nikoliv přímo po jejich pachatelích bylo pro Ameriku paralyzovanou náhlým nárůstem organizovaného zločinu typické.

I bez přemítání nad politicko-sociálními souvislostmi před námi stále stojí působivý příběh o zradě a vykoupení. Nezanedbatelný podíl na síle vzbuzovaných emocí mají bezesporu herci. Brandovo realistické herectví à la Stanislavski nebylo snad nikdy dřív ani později tak fascinující. Hraje uhlazeného drsňáka, pro něhož představuje zrada zrádců jediné východisko z obtížné situace. Jeho „velká řeč“ ze závěru filmu chytá za srdce bez jakéhokoliv patetizování. Mimořádný talent pro herectví předvedla také debutující Eva Marie Saint, v jejíž filmografii byste marně hledali sensačnější výkon.

V přístavu bylo komerčním hitem a magnetem na Oscary. Odvážný film, který jde k jádru žhavých věcí a dokáže dojmout. Oscarů bylo nakonec osm. Cokoliv si myslíte o Kazanovi, případně o jeho alibismu v souvislosti s tímto filmem, musíte uznat, že podobně něžných, přesto tvrdou realitu vystihujících dramat nevzniklo mnoho.

V přístavu
(On the Waterfront, USA 1954)
délka 108 minut

režie: Elia Kazan; scénář: Budd Schulberg; kamera: Boris Kaufman; hudba: Leonard Bernstein; hrají: Marlon Brando (Terry Malloy), Eva Marie Saint (Edie Doyle), Rod Steiger (Charley Malloy), Lee J. Cobb (Johnny Friendly)

některá ocenění: Oscar pro Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepšího herce v hlavní roli (Marlon Brando), Nejlepší herečku ve vedlejší roli (Eva Marie Saint), Nejlepší scénář, kamera, střih, výprava; BAFTA pro nejlepšího zahraničního herce (Marlon Brando; Zlatý glóbus za nejlepší režii a kameru; Stříbrný lev z Benátek pro Kazana

umístění v TOP 250 (k 26.6. 16:04): 89.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s