Ztracená dovolená ****

Posted: 1. 8. 2008 in recenze

Má fotografie auru?

Byl jednou jeden kontejner, v něm byl kufr, v tom kufru byla igelitová taška a v té tašce bylo 22 negativů, celkem 756 fotek. Ten kontejner se nacházel ve Švédsku, na fotkách bylo šest Asiatů, jejich totožnost jsou odhodláni odhalit mladí filmaři z České republiky. Vítejte ve vesnici zvané Země.

Ústřední myšlenka tohoto na dokument příliš zábavného filmu je geniálně prostá a její následné zpracování velmi zábavné. Skutečně lze výhradně na základě fotek z čísi dovolené zjisti, kdo jsou ti lidé? Na začátku cesty to nikdo netuší. Nikdo netuší, bude-li tento experiment úspěšný. Ale ač tvůrci hovoří o první české dokumentární detektivce, ono pro žánr detektivky zcela zásadní „odhalení pachatele“ nakonec není tak podstatné. Podstatná je hra, která je kolem něj rozehrána. Nemá dopředu daná pravidla a odvíjí se od domněnek samozvaných detektivů, co by mohlo posunout jejich pátrání a zároveň pobavit diváky. Mno, možná jim více záleží na tom druhém, ale proč ne.

První krok – zjistit, odkud pánové na fotografiích pocházejí. Pomůže komunita Číňanů žijících v Praze? Přední čeští sinologové? Náhoda? Abych mohl poukázat na obrovitost kupy sena, v němž budou tvůrci hledat pár jehel, prozradím, že jde o Číňany. Krok druhý je tedy nabíledni – najít šest ze 1 300 000 000 osob. Co dál? Pátrat na místech z fotografií, využít některé ze sdělovacích prostředků a přinejhorším nepohrdnout ani pochybnými okultními vědami. Pátrači se několikrát dostanou do bezvýchodné situace a když to už už vypadá, že konec bude otevřený, zasahuje osud. Závěrečné minuty, tzn. toužebně očekávané odhalení, jsou z celého filmu paradoxně nejméně poutavé a příliš pozornosti soustředí na úplně jiné téma než doposud.

Lucie Králová, třicetiletá absolventka dokumentární tvorby na FAMU, již pár dokumentů natočila. Soudě z mála dostupných reakcí, šlo o dokumenty neméně originální, jejich neznalost mi umožňuje nanejvýš hádat, proč větší pozornost vzbudila teprve Ztracená dovolená. Snad pro svou vtipnost, aktuálnost, formální hravost (kameru projíždějící detektorem kovů jen tak nevidíte) a nenápadnou manipulaci s fakty, jež režisérce slouží k nanášení dalších a dalších vrstev satirického humoru (sebechytřejší myšlenka vytržená z kontextu vyznívá úsměvně). Co je milé, smích nad slovy některých postaviček má dostatečně daleko k výsměchu.

Krom otázky vytyčené v úvodu, totiž, lze-li v dnešním propojeném světě někoho najít s minimem indicií, naťukává Ztracená dovolená mnoho jiných otázek a některé bezeslovné scény jakoby měly mít meditativně-očistný účinek (proč pořád slunečnice?). Což rušilo a nikam nevedlo (i když by nejspíš chtělo), k tomuto ojedinělému počinu ale stejně nenáleží otázka „K čemu to je?“, nýbrž „Bavilo mě to?“. Za sebe odpovídám  „Ano, hodně“.

Ztracená dovolená (ČR, 2006)
délka 85 minut

režie a scénář: Lucie Králová