Woody Allen Hovory o filmu

Posted: 20. 8. 2008 in osobnost, recenze

Rozpomínání

Poslední kniha ohlížející se formou rozhovorů za tvorbu Woodyho Allena vyšla v roce 1996: Woody o Allenovi Stiga Björkmana. Šlo o přehlednou publikaci, která měla hlavu a patu a chronologicky mapovala dosud vzniklé Allenovy filmy. Většina otázek i odpovědí byla k věci a mnohé jste se z nich dozvěděli. Uplynulo více než deset let, na pulty českých knihkupectví se dostávají Hovory o filmu vedené novinářem New York Times, Allenovým dlouholetým kamarádem Ericem Laxem a budu mít co dělat, aby z následujícího textu neodkapávalo mé zklamání jako rosol z kuřecího stehna v Oidipovi dnes.

Dělat rozhovor s člověkem, kterého dobře znáte, vám na jednu stranu umožňuje jít víc „na tělo“, na stranu druhou se lehko stane, že neproniknete pod povrch nezávazného přátelského klábosení. Přesně tak některé z rozhovorů vzniklých v rozmezí více než třiceti let (1973-2006) působí. Novější z nich jsou navíc neblaze poznamenané Allenovou neochotou sledovat své filmy po jejich dokončení, proto často od podstaty věci uniká k nepodstatným informacím, které mu utkvěly v paměti. Kdyby nicméně Lax zpovídal někoho méně zajímavého, výsledek by byl ještě méně stravitelný. Když už se mu podaří naťuknout poutavé téma, málokdy jej dále zužitkuje.

Největší tragédii knihy je jednoznačně její pochybné členění do několika kapitol, které pravděpodobně měli postihnout jednotlivé fáze vzniku filmu (Nápad, Psaní, Obsazení, Natáčení, Režie, Střih, Hudba, Kariéra). V praxi to vypadá tak, že jednotlivá témata jsou chaoticky rozlezlá po celé knize, neexistuje žádný řád, jde-li o pořadí, v němž filmy vznikly a na tutéž informaci během čtení narazíte třeba třikrát. Týká se to především neustále omílaných obsahů filmů, jimž by více slušel společný prostor na konci knihy (kde najdete pouze neúplnou filmografii a vcelku zbytečný přehled kapitol).

Otázky ke konkrétním filmům, z nichž dostávají cíleně větší prostor ty vážnější (Interiéry, Jiná žena) až příliš často pídí po tom, jaká byla spolupráce s tím a tím člověkem, což Allena pochopitelně nutí k neustálému (bezobsažnému) vychvalování. Detaily ohledně technického řešení jednotlivých scén zase oceníte jenom těsně před nebo po jejich zhlédnutí. Myslím, že moc nepřeženu, označím-li dobrých sto z téměř čtyř set stránek knihy za zbytečné, vyžadující nekompromisnější přístup během redakce. Být Hovory o filmech Allenovým filmem, při režisérově sebekritičnosti nevzniknou vůbec, anebo trvají třicet minut.

Samozřejmě jsou přítomny také otázky nutící Allena k hlubšímu zamyšlení. Odpovědi na ně odhalují autorovy obecné tvůrčí postupy, názory na umění, na jeho smysl i na smysl života jako takového („…jsem toho názoru, že jakmile je člověk mrtev, jeho metabolismu nijak nepomůže, když po něm pojmenují ulici“). Tyto poznatky, ukryté v často velmi rozsáhlých odpovědích, je pochopitelně nemožné zpětně dohledávat (jako cokoliv v knize), ale asi budou hlavním důvodem opakované četby Woodyho oddaných fanoušků. Ti čeští navíc neměli příliš možnosti svého oblíbence blíže poznat (krom výše zmíněné vyšla roku 1994 zdařilá kniha Michaela Žantovského Woody Allen, dále Woody Allen a jeho ženy a Směšné lásky Woodyho Allena; krom článků ve filmových časopisech si ještě pamatuji na jednu stránku rozhovoru v Reflexu před premiérou Match Pointu).

Aniž bych chtěl kohokoliv odrazovat, rozhodnutí, zda do knihy takto zjevných nekvalit investovat bezmála pět set korun, bych vám doporučil neuspěchat i v případě, že chováte newyorského klarinetistu, milovníka pěkných žen a jazzu, kultivovaného samouka a pověstného lenocha, dvěmi slovy Woodyho Allena v mimořádné oblibě. Jestli dosavadní řádky vyznívají jako argumenty pro „nekupovat“, níže uvedené si nárokuje zastupovat opoziční stranu.

Milovníky všech možných žebříčků jistě potěší patnáctka Allenových nejoblíbenějších amerických a evropských snímků (mj. Občan Kane, Zloději kol, Velká iluze). Skoro dojemné jsou poslední, „shrnující“ odpovědi, ale než se k nim propracujete, naberte si do zásob trpělivost a toleranci. První vám pomůže „pročíst se“ spoustou balastu, druhé shovívavě mávnout rukou nad četným výskytem překlepů v českém vydání (někdy Allen klade otázky Allenovi). Zkuste je brát jako daň za největší přednost Hovorů o filmu, za jejich žhavou aktuálnost (bere v potaz i u nás zatím neuvedený Cassandra’s Dream a v obrysech představuje dnes netrpělivě očekávaný španělský projekt Vicky Cristina Barcelona).

Woody Allen Hovory o filmu (Eric Lax)
Z anglického originálu Conversation with Woody Allen. His Films, The Movies, and Moviemaking přeložila Hana Loupová,
nakladatelství Portál,