How I Met Your Mother ***

Posted: 19. 9. 2008 in recenze

Suit Down!

Děcka, budu vám vyprávět o jednom průměrném americkém sitkomu. Neboť se mi nechce obsazovat fůru prostoru jeho plným názvem How I Met Your Mother, dovolím si jej dále nahrazovat již celkem zažitou zkratkou HIMYM. O co tedy jde: v září roku 2005 prvně vysílaná série americké televizní stanice CBS rotuje okolo neochoty hlavního hrdiny, architekta (jak originální, jak romantické!) Teda Mosbyho (Josh Radnor), sdělit svým dětem, jak potkal jejich matku. Dva znudění teenageři jsou roku 2050 opakovaně nuceni poslouchat vyprávění o tatíkových milostných trapasech, který ve vytahování stále nových a nových informací, nesouvisejících s informací slibovanou názvem, nejspíš nachází jistou sadistickou radost.

Nejžhavějším objektem Tedova chladně dokonalého zájmu je od začátku nadějná televizní reportérka Robin Scherbatsky (Cobie Smulders). Zda-li jeden druhého milují, si vyjasňují celou první sérii. Jejich vzájemné a po pár epizodách nervy čechrající „miluji ho/ji, nemiluji ho/ji“ mi přišlo mnohem méně zajímavé než o poznání pestřejší vývoj vztahu dvou postav vedlejších. Tedův dlouhodobý heterosexuální přítel Marshall Eriksen (Jason Segel) je zasnouben s Lily Aldrin (Alyson Hannigan). On studuje práva, ona hlídá malé zlobry v mateřské školce, nejsou párem dokonalým (jako Ted a Robin) a proto sympatickým. Ústřední, z hlediska kombinatoriky notně nešikovnou pětku postav doplňuje pravděpodobně nejpopulárnější Barney Stinson (Neil Patrick Harris ). Ten, stejně jako Joey v Přátelích, zaplňuje hluchá místa. Bohatě při tom využívá své znalosti všech (ne)myslitelných balících technik (valná část úspěchu tkví v obsahu barneyovské fráze „Suit Up!“).

Při četnosti názorů přesně opačných si připadám jako kacíř, když musím HIMYM s čistým svědomím a nezamlženým vědomím označit nikoliv za geniální, úžasný či skvělý, nýbrž pouze za docela obyčejný komediálně romantický seriál. Důvod, proč se neomotal okolo mého myokardu, vidím primárně v jeho zálibě řešit vše ohleduplnou logikou. Ted neustále dbá na to, co by se mohlo stát, kdyby něco učinil, aniž by „to“ zkusil a zjistil, co se skutečně stane. Ztracen ve spleti vlastních lží nikdy nesáhne po nejsnazším z řešení, být upřímný a říct pravdu, a raději dál mlží. Nepochopitelné iritující. V komičtější rovině je jeho fabulování přítomno i v samotném vyprávění dětem. Prostě odmítám věřit, že by potkával samé extrémně pohledné, vtipné, šarmantní a inteligentní dívky. Jestli vážně a jestli tvůrci vycházeli alespoň částečně z osobních zkušeností, neprodleně odlétám do Ameriky. 🙂

S řešením tohoto do jisté míry osobního problému mi příliš nepomáhali ani herečtí představitelé, z nichž vyvážeností dramatického a komediálního herectví vyniká pouze Jason Segel, jenž na sebe upozornil v několika „mužských“ filmech Judda Apatowa (40 let panic, Kopačky). Hraje v nejlepším slova smyslu tragikomickou postavu a osobně bych nic nenamítal, kdyby byl středem všeho dění on. Legen-počkejsinato-dární Neil Patrick Harris (viz Zahulíme, uvidíme 2) jako Barney má výborný komediální timing a ví, jak slovo před vypuštěním z úst vtipně „načechrat“, vážně ho ale brát nelze. Akcentování ženských postav jejich akceptováním za rovnocenné spoluhráče, dané nejspíš režírováním 60-ti ze stávajících 65 epizod ženou, bohužel nemá valný vliv na jejich celkovou plochost, danou nejspíš napsáním 65 ze stávajících 65 epizod muži (ignorujeme-li nemužské spolu-scénáristky). S pocity dam je tudíž nakládáno poněkud apatowovsky.

Těžko odhadnout, na kolik epizod to HIMYM dotáhne. Jak dlouho bude neupřímný Ted dosahovat nedosažitelného cíle, jak dlouho budou scénáristé invenčně vykrádat vtipy z jiných seriálů a neinvenčně tvořit vlastní, o kolik vetchých berliček své natahované vyprávění ještě opřou. Ač bych HIMYM označil za velmi vtipný, nápaditý a návykový leda pod výhružkou fyzického násilí (ano, výhružka by stačila), chápu, že mnohým, převážně mladším, s internetem přirozeně koexistujícím divákům připadá nesmírně sympatický, protože osobně blízký, a rozhodně víc „cool“ než Přátelé z „necool“ dob jejich prenatálního vývoje. Třebaže sám věkem i myslí také mlád, jiskřička nepřeskočila. Zůstávám klasikem, na Přátelé nedám dopustit už z toho prostého důvodu, že mne rozradostňuje pouhá přítomnost Rachel, Rose, Monicy, Phoebey, Joeyho a Chandlera na televizní obrazovce. Jsem si téměř jist, že všechny hrdiny HIMYM takhle z fleku za pár let vyjmenovat nedokážu. Kdoví, třeba mne druhá série přesvědčí, že by se dokázat slušelo.

How I Met Your Mother (USA, 2005-??)
prozatím 65 x cca 25 minut

70%