Vampire Hunter D: Bloodlust *****

Posted: 11. 10. 2008 in recenze

Děti noci

Když si po probuzení nepamatujete na nic z předešlé noci a na krku nahmatáte dvě malé krvavé ranky, vězte, že vaše dny jsou sečteny. Nečeká vás věčný život v temnotě, pokoutné vysávání nevinných pan a tichý obdiv vašich kvazi-upírských kámošů (jež pobledli pouze následkem dlouhého vysedávání před počítačem). Čeká vás návštěva lovce upírů. S trochou štěstí toho nejlepšího, D, který vás zbaví dalšího trápení rychleji, než byste řekli „pěkný klobouk, pane“. D, napůl člověk, napůl upír – černě oděný mstitel, jenž noc za nocí vyráží na lov. Společnost mu dělá jeho levá mluvící ruka a černý oř. Jistě zažil mnoho historek příliš temných na vyprávění u táborového ohně. Tohle je jedna z nejlepších. Přesněji: tohle je jediná, kterou znám a kterou budete chtít znát také.

Blíže neurčená budoucnost. Svět vypadá jinak. Pro lepší představu zkuste do šejkru vhodit ty nejcharakterističtější znaky westernů, gotických hororů, postapokalyptických sci-fi a přírodních fantasy a pořádně s ním zatřást. Upíří mají pré. Není jich mnoho, vlastně jen malá hrstka, ale své poslední slovo ještě neřekli. Jak naznačuje únos Charlotte, mladé dívky z dobře zajištěné rodiny. Její otec i její bratr jí chtějí zpět, nejlépe živou a zdravou. Jsou ochotni zaplatit sto milionů dolarů, což bude zjevně i v blíže neurčené budoucnosti částka, pro kterou dáte svůj krk rádi všanc. Stejně jako D, stejně jako skupina lidských lovců upírů nazvaná Bratři Markusovi (asi proto, že jsou to bratři Markusovi). Není pochyb, že v dívčině zmizení má prsty protřelý upír – aristokrat Meier Link, který vypadá drsněji, než zní jeho jméno. Nechť započne lov!

Dějová linie filmu se zdá být primitivní, zprvu nenaznačuje žádné výkyvy. Někdo někam hodně rychle uhání, načež je zastaven někým jiným, jehož počínání naruší někdo třetí, pročež se ten první stačí znovu rozjet. Ale když se začne řešit, kdo a kam tak rychle uhání, kdo a proč jej pronásleduje a tak podobně, nepůsobí to zbytečně ani směšně. Kupříkladu romantická (dvoj)rovina vyprávění má sílu dojmout skoro až k slzám (scéna na mostě si nezadá s nějakou „velkou tragédií“). A jakkoliv nemám v oblibě patetická řešení nešťastných údělů nezdolných reků, zde šlo o příjemné zpestření jinak hyperakční podívané. Mezi postavami vznikají na relativně malém prostoru (a za ďábelského tempa) dosti pevná pouta a stejně těžce jako se ony loučily mezi sebou, loučil jsem se já s nimi. Poslední scéna funguje podobně jako poslední scény mnoha jihokorejských romancí: je to nečekané, je to krásné a dojemné a přejete si, aby to přetrvalo navždy.

Z vizuálního hlediska lze o Lovci upírů psát jedině v superlativech. Špičková 2D animace zčásti přejímá kresby ze stejnojmenných novel Hideyuki Kikuchiho (ilustroval Yoshitaka Amano) a současně je uvádí do přirozeného pohybu. Každým záběrem jsem si tudíž toužil vytapetovat pokoj a každou scénu jsem prožíval jako na vlastní kůži. Nevzniká zde už jakási specifická odnož adrenalinových sportů? Imaginace animátorů nerespektuje žádné limity. Není ujetá takovou tou hodně divně bizarní cestou, všechny úchvatné výjevy jsou pevně spjaty se světem, v němž mají své místo a který budete stejně jako ony výjevy jenom těžko presovat do nějakých omezujících škatulek. Najdete zde všecko možné a věřím, že, snad vyjma snově-nesnových momentů z poslední třetiny, neztratíte přehled. Při svém množství zastoupených výtvarných stylů jde o nádherně „čistou“ podívanou. Podívanou s velkým P (a D).

Japonci opět prokázali svůj cit pro mimořádně poutavé příběhy, kterým animovaný formát neškodí, naopak prospívá. Lovec Upírů D umí strhnout po pár minutách a následně nabídnout jeden z nejintenzivnějších akčně-hororových zážitků za drahnou dobu. Je-li vaše krevní skupina V pozitivní (V jako vampýr), budete tuto temnou lahůdku vyhledávat stejně pravidelně jako obávané noční bytosti čerstvé oběti. Přeji dobrou chuť.

Vampire Hunter D: Bloodlust (Vampaia hantâ D, Japonsko 2000)
délka: 103 minut

režie: Yoshiaki Kawajiri; hudba: Marco D’Ambrosio; kamera: Hitoshi Yamaguchi; v originále mluví: Hideyuki Tanaka (D), Ichirô Nagai (Levá ruka), Kôichi Yamadera (Meier Link), Emi Shinohara (Charlotte)