Dan in Real Life ****

Posted: 21. 10. 2008 in recenze

Život začíná po čtyřiceti… občas

Vdovec Dan Burns (Steve Carell) má tři dcery, dva bratry a jednu sestru. Jejich rozvětvená famílie se zrovna sjíždí na jedno z pravidelných rodinných setkání na letní chalupě (třebaže je spíše podzim). Dan, tak trochu černá ovce rodiny, tak trochu dost outsider uzavřený ve svém melancholickém světě, si po masovém přivítání a první bezesné noci strávené v hlučné společnosti staré pračky (ostatní byli při obsazování pokojů hbitější) zajede užít pár minut ticha do nedalekého knihkupectví. V nedalekém knihkupectví střetne ženu středního věku (čili vrstevnici) Marii (Juliette Binoche). Marie je pohledná, inteligentní, spontánní, procestovala velkou část světa, má ráda sport, děti a nezkazí žádnou zábavu. Marie je v podstatě dokonalá a po šesti letech odříkání by pro Dana mohla být ideální partnerkou, jenže hollywoodští scénáristé jsou krutí, takže zde nutně musí být nějaké „kdyby“. Kdyby jen Marie nebyla čerstvou známostí Danova bratra Mitche.

Čekáte, že Mitch bude nějakým způsobem „vadný“? Alkoholik, násilník, lhář či nevěrník? Ne. Krom drobet vyššího počtu dosud vystřídaných partnerek je Mitch v pohodě a Marie nemá důvod ho nemilovat. Zatím. Ač není ani v závěru dost patrné, proč se některé dvojice spárovaly zrovna tak, jak se spárovaly, doporučuji vám to, a psychologickou plytkost díla vůbec, moc neřešit a vychutnat si v nejpozitivnějším slova smyslu „pěkný americký film“. Tohle nepodlézavě láskyplné pohlazení po duši rozdrásané obhroublými prasečinami nestojí a nepadá s výkonem Stevea Carella, jak by jeho fanoušci mohli (a možná i chtěli) usuzovat, přesto má právě on na výsledném půvabu snímku velký podíl. On a Juliette Binoche, francouzská herečka, jejíž herectví mě nikdy nedostávalo do kolen (kulantně řečeno), jež mě zde přesto okouzlila. Asi stejně jako hlavního hrdinu. Ústřední dvojku doplňuje ve vedlejších rolích několik zajímavých (Dianne Wiest), ale hlavně dokonale sehraných herců, jimž jsem pokrevní příbuzenství uvěřil po pár minutách.

Druhý režijní počin Petera Hodgese (prý nedoceněná, mnou neviděná Večeře s April) respektuje všechny zákonitosti romantických komedií posledních let, přesto nad všemi (nebo alespoň nad naprostou většinu)  ční jako Vitalij Kličko v davu Číňanů. Přirozený, civilní humor se nese ruku v ruce s nenuceným chováním postav a přirozeným průběhem jejich rodinné akce (hry, zábava i nějaký ten trapas musí být). Jistěže, Danovo pedantské chování k dcerám nepřetrvá až do konce, nejenom on v závěru „prozře“, některé vtipy jsou spíše do počtu (horká sprcha), některé řeči jakbysmet, ale když už měl můj výraz blízko ke kyselosti, začal hrát další parádní song z neodbitého soundtracku a úsměv byl rázem zpátky. S každou další písní mi docházelo, že sice nic nemůže být dokonalé, ale že takhle nějak vypadá aurea via media, čili zlatá střední cesta a že podobě zdařilý snímek pro celou rodinu zase delší dobu neuvidím. Mám radost, ač je to smutné.

Dan in Real Life (USA 2007)
délka 98 minut

režie: Peter Hedges; scénář: Peter Hedges a Pierce Gardner; hudba: Sondre Lerche; kamera: Lawrence Sher; hrají: Steve Carell (Dan Burns), Juliette Binoche (Marie), Dane Cook (Mitch Burns), Alison Pill (Jane Burns), Dianne Wiest (Nana)

jak hodnotí jinde: IMDb (7.0), ČSFD (79%), RT (66%)