V kůži Johna Malkoviche

Posted: 8. 11. 2008 in recenze

-Budem prodávat lístky.
-Lístky na Malkoviche?
-Ano. 200 dolarů za výlet do něj.

Každý zná ten pocit, když není ve své kůži, přemýšleli jste ale někdy jaké by to bylo v kůži úplně jiného člověka? Vidět jeho očima, prožívat to, co sám prožívá. Chtěl bych to zkusit, nejlépe v kůži někoho slavného, alespoň na chvilku. Jasně, moci si vybrat, John Malkovich nebude žhavým favoritem, ale není-li jiné volby… Otázka „Proč chceme žít životy někoho jiného?“ je jednou z mnoha, které klade jeden z nejbizarnějších amerických filmů 90. let. A bez debat ten nejoriginálnější.

Craig Schwartz (John Malkovich) by svým loutkařským umem rád zanechával vyprodané sály sedět v němém úžasu. Situace se má tak, že za svá provokativní pouliční vystoupení nesklízí žádnou slávu, nanejvýš tvrdé rány pěstí rozzuřených tatíků – puritánů. Aby uživil sebe i početnou animální rodinku své přítelkyně Lotte (Cameron Diaz), nezbývá mu, než přijmout podřadnou práci archiváře v jisté firmě. Jeho „kafkovskou“ smířenost s nastalým nádherně demonstruje víceméně pasivní přijímání série těžko uvěřitelných faktů, počínajících trpasličím sídlem oné firmy v sedm a půltém patře a zdaleka nekončící jeho podivínským zaměstnavatelem, přesvědčeným o existenci své neexistující vady řeči.

Craigův přiměřeně divný život vyjede mimo koleje měřitelné divnosti, když před ním začne křížit nohu přes nohu sexy kolegyně Maxine (Catherine Keener), do níž se – ignoruje její rozkošný pragmatismus – osudově zamiluje a kterou jako první spraví o svém šokujícím objevu. V jedné kanceláři svého nového zaměstnání narazil na průchod do Johna Malkoviche. Toho herce, který zde hraje sám sebe, aby bylo jasno. Výše popsané je jenom začátek, zhruba prvních dvacet minut dvouhodinového filmu, v němž mimo jiné Cameron Diaz nelesbicky souloží s Catherine Keener, John Malkovich zavítá do Johna Malkoviche a šimpanz Elijah osvobodí svou pečovatelku na základě retrospektivní vzpomínky z mládí (vidíme ji i s titulky!).

Nevím, pod vlivem čeho tvoří Charlie Kaufman, na piedestal nejzajímavějšího scénáristy současného Hollywoodu se každopádně začal škrábat právě po ohromném kritickém úspěchu Johna Malkoviche (sklidil 14 z 45 cen pro film a následovala neméně úspěšná Adaptace, Věčný svit neposkvrněné mysli nebo Milujte svého zabijáka). Podobně jako surrealisté dokáže dávat obyčejné věci do neobyčejných souvislostí a navíc je (na rozdíl od surrealistů) spojovat v perfektně přehledné celky, v příběhy, které mají hlavu a patu, dojímají i rozesmávají, obojí s plnou vervou.

Uznávám, že John Malkovich má pár hluchých míst a po prvním zhlédnutí vám může připadat jako bez rozmyslu splácaný nonsens. Při odmyšlení všech těch šíleností okolo však dostanete univerzálně srozumitelný příběh o lásce, životě a jeho smyslu. Je jenom vaše věc, jestli budete za scénami, kdy loutkař v cizím těle ovládá loutku velikosti člověka, hledat složité metafory, či je se smíchem přijmete tak jak jsou. Vážně jsem se kdovíjak nenamáhal hledáním složitých souvislostí, vše mi přišlo hned napoprvé úžasně zábavné a velmi chytré.

Odpovídající formu pro Kaufmanovy výstřední příběhy obyčejného šílenství dokázal najít videoklipař Spike Jonze. Na papíře nepochybně mnohonásobně excentričtější scénář přetavil v umírněnou, přesto vizuálně velmi vydařenou podívanou (pohledy „z Malkoviche“ stojí za to). Bez výjimky skvělým hercům dal očividně dostatek prostoru, aby se ve svých partech mohli pohodlně zakuklit, načež jsem třeba Johna Cusacka vůbec nepoznal, Catherine Keener navzdory její „mrchovitosti“ bezmezně miloval a Johna Malkoviche obdivoval, že do něčeho podobného šel.

Jestli rozdýcháte adepta na nejvtipnější scénu desetiletí („Malkovich, Malkovich…“), máte velkou šanci odnést si z tohoto (ne)normálního filmu i nejedno poučení do svých nenormálních životů. Třeba, že není radno oslovsky následovat lásku svého života, nejste-li si jistí její sexuální orientací a pohlavím osoby, která ji oplodnila.

V kůži Johna Malkoviche
(Being John Malkovich, USA 1999)
délka 112 minut

režie: Spike Jonze; scénář: Charlie Kaufman; hudba: Carter Burwell; kamera: Lance Acord; hrají: John Malkovich (Craig Schwarz), Catherine Keener (Maxine Lund), Cameron Diaz (Lotte Schwartz), John Malkovich (John Malkovich)

90%

jak hodnotí jinde: ČSFD (80%); IMDb (7.9); RT (92%)