Hřiště snů ****

Posted: 22. 11. 2008 in recenze

Co chytneš v kukuřici

Kukuřičná pole jsou oblíbeným výtvarným plátnem mimozemšťanů, útočištěm dětí s podivnými výrazy a v neposlední řadě místem, kde se dějí zázraky. Právě jedno takové pole si zakoupil Ray Kinsella (Kevin Costner), šestatřicetiletý otec rodiny s hypotékou, velký milovník baseballu a, jak věří, budoucí farmář. Hlas, který mu na jeho vlastním pozemku napovídá „Jestli to postavíš, on přijde“, zprvu považuje za výplod své fantazie. Když hlas nepřestává znít a kromě něj se objeví indicie, kdo by měl přijít a co by mělo být postaveno, Ray zrekapituluje dosavadní život, zváží vyhlídky do budoucnosti řekne si, že by nebylo od věci udělat poprvé něco spontánního. Možná jej to bude stát živnost, možná život a možná mu to život od základu změní.

Ray netuší, kam jej hlas (snad hlas srdce) zavede, ale dobře si uvědomuje jedinečnost podobné šance. Dokázal by sám učinit podobné kroky, bez zjevného důvodu přestat žít nalajnovaným způsobem a riskovat, že bude považován za cvoka? V jeho iracionální aktivitě ho zprvu podporuje pouze manželka, odchována stejně jako Ray revolučními šedesátými lety. Když celá záležitost zajde příliš daleko, začíná mít vážné obavy ohledně materiálního zajištění rodiny a roli podporovatele symbolicky přebírá dcera, jejíž vidění světa je naivnější, nezatížené materiálními problémy. Nebylo přesně takové smýšlení generace revoltující hippie mládeže? Má toto nostalgické ohlížení za časy, které přály spontánním změnám stejný význam jako baseball? Ani po zhlédnutí nevím, ale to, co předcházelo očekávané vševysvětlující pointě mě bavilo.

Svou nepolevující tajuplnou atmosférou a chováním hlavního hrdiny Hřiště snů připomíná realističtěji pojaté Vykoupení z věznice Shawshank, ale zatímco u Shawshanku je na konci poměrně jasné, proč ke všemu docházelo tak, jak k tomu docházelo, zde vyvstává mnoho otázek, které brání naplno prožít dojemné finále. K hřišti snů vedou dvě cesty, snazší a obtížnější, obě jsou silně ovlivněné baseballem (kterým by v jiné historce mohla nahradit jakákoliv v čase neměnná záliba). Jít po té snazší znamená sledovat sentimentální (nepříliš) drama dvou postav a jednoho splněného snu. Zdolávání obtížnější cesty nastoluje otázky… spoustu otázek.

Řekněme, že filmu klasifikovanému jako fantasy neklade realita žádná omezení, tudíž si může dovolit plynulé přecházení mezi přítomností a minulostí, mezi světem mrtvých a živých. Zvědavost mi ale nezabrání bádat nad tím, proč věci fungují zrovna takhle a ne jinak, ve světě bez pravidel se ztrácím. Z jakého důvody někteří „návštěvníky“ vidí a jiní nikoliv? K čemu musí dojít, aby lidé otevřeli oči a mysl? Tohle není ve filmu nijak vysvětlováno a se zvláštní samozřejmostí se očekává, že všichni diváci přijíždějící v samém závěru „uvidí“. Jenže co vlastně? Dobrovolně zapomenutá a dozajista přelomová šedesátá léta, k nimž je neustále odkazováno? Své nenaplněné touhy? (Ne)obyčejný baseballový zápas?

Další otazníky zatěžují důvody, z nichž ke všemu dochází. Těžko odhadnout, kdy jde o osud a kdy o náhodu. Zda-li má být daný člověk v danou dobu na daném místě, anebo nemá. Neodchází snad Terrence Mann (na rozdíl od Joea Jacksona fiktivní postava) před koncem filmu napsat knihu o Rayově otci a neuzavírá se tím pomyslný kruh podobně jako v Donnie Darkovi?

Můj k přístup je na podobný typ filmu asi příliš racionální, vyžadující stabilní informace ohledně nestabilních jevů, tak jako tak jsem si Hřiště snů nádherně vychutnal. Každou vteřinu napjatý, k čemu dojde vteřinu následující, od srdce fandící chlápkovi, který se poprvé v životě rozhodnul udělat něco předem neplánovaného. Zčásti proto, že mu to někdo řekl, zčásti proto, že to tak jednoduše cítil. Třeba právě v tom tkví povzbudivé (a šedesátkově prosté) poselství filmu – jdi za svým srdcem.

P.S.: S až opovážlivou nadějí vzhlížím ke druhému zhlédnutí, které, jak věřím, zážitek stejně jako u Shawshanku umocní.

Hřiště snů (Field of Dreams, USA 1989)
délka 102 minut

režie a scénář: Phil Alden Robinson; kamera: John Lindley; hudba: James Horner; hrají: Kevin Costner (Ray Kinsella), Amy Madigan (Annie Kinsella), Ray Liotta (Shoeless Joe Jackson), James Earl Jones (Terence ‚Terry‘ Mann)

85%

jak hodnotí jinde: ČSFD (76%), IMDb (7.6), RT (91%)