Něco jako štěstí

Posted: 18. 5. 2009 in různé

Nevěřím v nějaké vyšší nadpřirozené síly, ale po dnešním dni mám daleko k tomu, abych jejich existenci dočista zavrhnul. Na prstech obou rukou bych nespočítal, kolikrát můj zrak v posledních měsících (už to bude asi rok) ulpěl na hodinkách, jež zrovna ukazovaly čas 17:17 (občas 17 vteřin k tomu). Nevíte náhodou, při jaké četnosti náhoda přestává být náhodou? Čekáte-li pointu, ještě chvíli vydržte.

Vycházet z poznatků druhých, starších a zkušenějších, ústní část maturitní zkoušky je jednou velkou fraškou, jejíž důležitost bývá notně nadsazovaná (zeptal se vás někdo, jaké známky jste dostali měsíc po maturitě?). Ani vědomí těchto faktů mi nedovolilo hodit veškerou přípravu za hlavu, k takovému frajerovi/lemplovi mám daleko. Stejně tak bych otálel řadit se do skupiny druhé, zahrnující poctivce sjíždějící maturitní okruhy od dušiček, maje tu svou strachem sevřenou.

S volnějším učením jsem začal pár měsíců před – tehdy jenom přibližným – „termínem“. Dva týdny před svaťákem byly intenzivnějším oživováním zapomenutého a svaťák samotný především opakovacím martyriem 24/7. Od prvního naučení jde vlastně pouze o opakování, fixování toho stěžejního, případně přidávání informací pro zpestření (občas jsem měl dojem, že si pamatuji pouze tyto „pikošky“). Zjištění, že měsíc po naučení otázky číslo jedna o otázce číslo jedna víte houby, pravděpodobně nejedlé, odrazuje, ale patří k věci. Proto doporučuji, nikoliv jenom kvůli maturitě, která bude od příštího roku pravděpodobně komplet jiná, opakovat, opakovat, opakovat… Tahle banalita je nejspíš nejlepší radou, kterou mohu zájemcům po dosavadních zkušenostech udělit. Že zelený čaj „nahodí“ mozek rychleji a na delší dobu než kafe a piksle energy drinku nevalné chuti, předpokládám netřeba zmiňovat.

Po nepodceněné, leč s mírou pojaté přípravě přišel den M, v mém případě hned pondělí, navíc ráno. Velké štěstí, neboť co už s hlavou natřískanou těkavými fakty chtít víc, než mít celou záležitost za sebou mezi prvními. Ano, štěstí vážně sedne na každého vola, což jsem si během dne ještě párkrát připomněl. Neboť nejsem přílišným příznivcem pocitového sebenimrání, pojmu průběh stručně:

Tažení první, společenskovědní otázky v 8:15 – číslo 11, obchodní právo. Přesně uprostřed mezi otázkou těžkou a lehkou, největší obavy, že v mysli obsaženého materiálu nebude dost na 15 minut.

Druhý předmět, dějepis, zde jsem tiše snil o vytažení otázky číslo 17, boj amerických osad za nezávislost, občanská válka v USA… vytáhnul jsem otázku číslo 17.

Čeština jako třetí, celkem fajn otázkou by byla sedmička, osvícenství, klasicismus… byla.

Na závěr cizí jazyk, angličtina, zde jsem tahu přikládal největší význam – není taková švanda vydolovat z hlavy takřka čtvrthodinu slov na téma jako „clothes and fashion“, zvlášť když váš rozhled o tom druhém začíná i končí u vědomí, že ponožky v sandálech tedy rozhodně ne! Ale takové English Speaking Countries, to by panečku byla otázečka, široká jak Kanada, se zajímavou vazbou na dějepis (Irsko) i na kinematografii (Austrálie, Nový Zéland). Znamenalo by to ovšem znovu vyhmátnout sedmnáctku. Pochopitelně, sedmnáctka, proč bych se o ní jinak tolik rozepisoval.

Výsledné skóre? Čisté.

Nestydatá haluzárna, anebo zásah shůry? Jestli to druhé, táži se, proč zrovna já? Budu nad tím přemýšlet, prozatím děkuji. Byť s jistotou nevím komu.

Komentáře
  1. OLA napsal:

    Asi je nieco medzi nebom a zemou a obcas sa to prejavi celkom pozitivne… sila mysli?

  2. srakyi napsal:

    Moc hezky napsano 🙂 Jeste jednou gratuluju!

    A musim rict, ze ja jsem mel po maturite uplne stejny pocit – taky jsem mel v kazdem predmetu svou oblibenou otazku a pri losovani na mne hopslo podobne nestydate stesti. Ze by opravdu platilo „stesti preje pripravenym“? 🙂

Zanechat Odpověď

