Třetí muž

Posted: 4. 9. 2009 in klasika

Řekni to beze slov

Jsou filmy, v nichž se mluví a pak jsou filmy, které mluví. I když se v nich moc nemluví. Do druhé skupiny i do četných žebříčků nejlepších filmů všech dob patří Třetí muž. Svými vizuálními kvalitami si nezadá s mistrovskými díly Orsona Wellse a byl to právě Welles, představitel vedlejší, ale zásadní role, kdo dělal během natáčení nejvíce problémů.

Liknavost slavného režiséra přiměla o něco méně slavného Carola Reeda použít několikrát dvojníka. Domněnky, že Welles všechny své scény sám režíroval, berme raději jako pouhý vedlejší produkt kultu vytvářeného okolo jeho kolosální osoby. Věrohodnější je tvrzení, že upravil některé ze svých hlášek, jak moc byl „ponořen“ do postavy Harryho Limea. Částečně tím ukradnul druhou identitu autora scénáře Grahama Greena, z jehož plného jména Harry Graham Greene bylo jméno filmového (anti)hrdiny vyvozeno.
Ale zpátky k Wellesovi, který si podobnými rolemi možná vydělával na režii filmů, které po předchozích zkušenostech nechtělo zaštítit žádné velké studio, v jeho případě to ale neznamenalo odbitou práci. Stačí jeden krátký záběr tváře, na které koexistuje pohled vraha malých dětí a muže, který sám zůstává dítětem, a váš zájem o děj filmu vyletí do závratných výšin. Zlom, šokující odhalení, jemuž předchází obrazová indicie s kočkou. Ta nejvybroušenější slova filmového jazyka.

Mám rád tyhle neupachtěné filmy, v nichž není prostor pro žvanění a postavy jsou natolik dobře napsané, že si jejich jména pamatujete několik dní po zhlédnutí. Důkladná práce je znát na všech složkách činících kvalitní film kvalitním filmem. Tři nejdůležitější jsou přítomny v titulkové sekvenci (záběru). Vtipný, ale znepokojující detail citerových strun. Zvuk a obraz, který nečekáte. Vyvedeni z míry prvním záběrem. Hudba (nepatřičná a proto oživující libovolnou scénu). Kamera (skutečný vypravěč filmu). Režie (srozumitelná práce s konotativními významy). Symfonie.

Vizuální styl Třetího muže bezpochyby vychází z expresionismu. V kose snímaných záběrech ale nenajdete náznak manýry, mají své opodstatnění. Znejišťují, upozorňují na výlučnost toho, co Holly zažívá. Reálnost dění je zpochybňována, mrtví ožívají a kdo ví, jestli Holly (foneticky k nerozeznání od holy = svatý) nepronásleduje jenom ducha. Někdy naklánění tu na pravou, tu na levou stranu vyvolává dojem, že jste na houpačce ovládané někým cizím. Od procházení útlými ulicemi noční Vídně navíc není nikdy daleko k mystériu, ke snu. Společně s nevraživosti místních, sazemi zvláštního humoru a počáteční nedosažitelnosti „třetího muže“ se občas můžete cítit jako v novele od Kafky. Zámek revival.

Rozbombardovaná Vídeň, kde se skutečně natáčelo, hraje nesmírně důležitou roli. Válka zohyzdila její tvář a jak vyjde později najevo, zlo metastazovalo i pod povrch, ale něco dobrého v té temnotě přece zůstat muselo. Reed tuší a proto jí na jednu stranu zobrazuje neorealisticky, připomínajíc válečné memento, ale zároveň si všímá magie místa s takovou minulostí. Zapomenutou minulostí? Ve městě rozděleném do několika zón přebývají cizinci ze všech koutů Evropy. Uvízli v bludném kruhu. Nově příchozí Američan, zástupce jiné země i jiného typu filmů, je ještě víc bezradný. Byl jinde, neví, co se tu událo, netuší, co se bude dít.

Potěcha z postupného objevování není stejně jako celý příběh tím primárním. Důležité jsou symboly, jejichž význam přetrvá. Vržení kostek, číslo sedmnáct na vlakovém sedadle, dlouhé čekání na člověka, který vás nakonec ostentativně mine. Osud byl určen, zkuste jej zvrátit.

The Third Man (Velká Británie 1949)
délka 104 minut

režie: Carol Reed; scénář: Graham Greene; kamera: Robert Krasker ; hudba: Anton Karas; hrají: Joseph Cotten (Holly Martins), Alida Valli (Anna Schmidt), Orson Welles (Harry Lime)

umístění v IMDb TOP 250 (k 4.9.09): #57

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s