Last Night

Posted: 10. 7. 2011 in recenze

Příručka pro začínající nevěrníky aneb Čemu se raději vyhnout

Manželská nevěra je, zdá se, tématem nevyčerpatelným. Před pár měsíci řešil Vince Vaughn Dilema (2011), zanedlouho to Owen Wilson a Jason Sudeikis krapet přeženou, když si budou užívat Týden bez závazků (2011). (1)

Režijní debut Massy Tadjedin, americké scenáristky iránského původu nepohlíží na svody přesahující rámec manželského závazku s vtipem, nýbrž zcela seriózně. Stačilo by přitom málo, aby se film právě pro svou přehnanou vážnost zvrtnul v nechtěnou komedii.

Vztahové problémy jsou zjevně těmi jedinými, které mladé, inteligentní, krásné a dobře zaopatřené hrdiny snímku trápí. Joanna a Michael (Keira Knightley a Sam Worthington) poslední dobou idylické manželství spíše předstírají. Jejich soužití upadlo do monotónnosti, jsou vůči druhému podezřívaví, k hádce stačí malicherná záminka. K situaci nepřispěje návštěva firemního večírku, kde si Joanna manželovu konverzaci s pohlednou kolegyní Laurou (Eva Mendes) vyloží jako flirtování. Vysvobozením z prodlužované agónie, ale stejně tak uvědoměním si vlastní zaslepenosti, by mohla být manželova služební cesta. Zatímco Michael daleko od domova opět navazuje (zprvu) nevinný dialog s Laurou (Eva Mendes), Joanna potkává náhodou, jakou přináší jen osud a americký film, dávný, ovšem nikdy nezapomenutý objekt svých tužeb, Francouze Alexe (Guillaume Canet).

Jakkoli ve filmu vystupuje ještě pár dalších postav, vše zásadní proběhne mezi uvedenou čtveřicí, vyznačující se mimo jiné vyšší mírou sebereflexivity, než jaká bývá protagonistům běžných hollywoodských dramat dovolena. Význam pro film je především slyšitelný – postavy jsou si vědomy možných následků svých činů a čile o nich debatují. Zarputile si přitom odmítají připustit existenci jiných námětů ke konverzaci. Chápu, že film tematizující nevěru je také na rovině dialogů především o nevěře, ale občasný odskok k jinému, klidně přízemnějšímu tématu, by životnosti postav nesmírně pomohl.

Rozhovory jsou navíc vedeny velmi nevzrušivým tónem, k té pravé vztahové Itálii, k nepříjemně syrovým hádkám (jako v Kdo se bojí Virginie Woolfové? nebo Na dotek) Last Night jakoby neustále směřuje, aby však skončila stejně neagresivně jako začala. Samozřejmě i takto vypadají manželské krize a nemaluji si, že by manželství obvykle končívala jako ve Válce Roseových, prostředí a jednání je zde však natolik přeintelektualizované a chladné, že by filmu nějaké to tnutí do živého masa jedině pomohlo.

Upřené pohledy, dlouhé dialogy a „cosi“ ve vzduchu jsou režisérčinými hlavními zbraněmi. Být použity s náležitou formální nápaditostí, mohly by způsobit značnou škodu (tedy zanechat nemalý emocionální dojem). Massy Tadjedin ale neumí vyprávět obrazem ani zdaleka s takovou grácií jako Michelangelo Antonioni, skutečný mistr na dramata o příslušnících buržoazie odcizeně bloumajících po jejich luxusních bytech. Chvilkové zpestření, kdy slova vycházející z úst nahrazuje řeč filmu, v případě Last Night zastupuje nanejvýš užití paralelní montáže, jež můžeme vnímat jako zpřítomnění prvku osudovosti.

Všichni čtyři herci plně odpovídají prvnímu požadavku, jež jejich role nejspíš vyžadovaly – jsou pohlední, nadto vždy oblečeni do toho, co jim skvěle padne. Opravdové emoce jsem ale v jejich hereckých projevech hledal marně. Zejména mezi Keirou Knightley a Samem Worthingtonem nefunguje ona příslovečná chemie a to právě vinou absence zlidšťujících, sotva postřehnutelných gest, drobných důkazů, že spolu již jsou jistou dobu a vědí, čím druhého potěšit.

Namísto citů a pocitů jenom chlad a široko daleko žádný důvod, proč film se zaujetím sledovat, natožpak víc nežli jednou. Více než k dívání je Last Night dramatem k přemýšlení. Nad tím, které z filmem prezentovaných provinění bylo závažnější, můžete debatovat dlouho do noci třeba se svou drahou polovičkou. Jenom raději ne příliš rázně, abyste od teorie nechtíc nepřešli rovnou k praxi.

P.S.: Film Last Night měl být do českých kin uveden již v červenci. Nejprve byl přesunut na srpen a následně na neurčito. Pokud jej nakonec uvidíme, pak nejspíše pouze na DVD.
________________________________________________________________

(1) U nás vyjde pouze na DVD.