Get Smart

Posted: 23. 8. 2011 in TV

Dříve než začal režírovat vlastní komedie (1), psal Mel Brooks scénáře pro televizní filmy a seriály. Společně s Buckem Henrym, známým hlavně díky pozdějšímu účinkování v Saturday Night Live (2), stvořili postavu přirozeně nešikovného agenta Maxwella Smarta. Jména obou mužů najdete v titulcích všech 138 epizod seriálu vysílaného na televizních stanicích NBC a CBS (poslední série) v letech 1965 až 1970.

Inspirací byly tvůrcům první tři bondovky (Dr. No, Srdečné pozdravy z Ruska, Goldfinger) i jiné víceméně seriózní špionážní thrillery, ale rovněž první dva filmy s inspektorem Clouseauem (Růžový panter a Komisař Clouseau na stopě). Dojem originality tento v zásadě parazitní počin – což je ale většina parodií – zdárně vytváří díky nenapodobitelné postavě agenta Smarta, lapajícího padouchy zločineckého spolku KAOS pod naprosto nevýjimečným číslem 86.

Třebaže Smart pracuje v seriózní organizaci CONTROL, podobné americké CIA, svou neschopností se nechtíc stává sabotérem vlastních misí a primárním zdrojem humoru. Myslí si, že ví všechno – my víme, že neví nic. Smích se mísí s lítostí, čirý slapstick se slovním humorem. Heslem každé epizody, každého úkolu, jemuž agent čelí, by mohlo být slovo „nepatřičnost“. Zachraňování unesených vědců a rozplétání záhady Indiánů vyhrožujících naváděnými raketami si žádá kompetentní osobu, tedy někoho docela jiného než je neschopný Smart. Jeho jedinou zvláštní schopností je být nápadný v situacích, které si žádají opak.

Vzhledem k žánrovému zařazení mezi ztřeštěné, s parodií spřízněné komedie, je třeba přijmout, že Smartovým schopnějším kolegům, kteří přinejmenším tuší, co se kolem nich odehrává, viditelně nečiní problém pracovat s lidstvu nebezpečným blbečkem. Agentku 99, které Smart ne a ne opětovat polibek (3), si zahrála dřívější modelka a pozdější televizní herečka Barbara Feldon, agentova šéfa Edward Platt, který ztvárnil menší role v Rebelovi bez příčiny nebo v Na sever severozápadní linkou. Minirolička agenta 44, schovávajícího se v útrobách těch nejméně pohodlných objektů, připadla Victoru Frenchovi, kterého pravděpodobně nebudete znát z tuctu bezvýznamných seriálů.

Úspěšných pět sezón seriálu Get Smart nesvědčí jenom o touze dobových diváků po dobrodružstvích tajných agentů (k nimž Smart představuje stejně vítanou antitezi), přítomných tehdy na televizních obrazovkách díky sériím I Spy, The Avengers, The Saint (s pozdějším Bondem Rogerem Moorem) nebo The Man from Uncle – poslouží rovněž coby indicie o měnícím se statusu televizního média (4). Už ne jenom mýdlové opery pro ženy v domácnosti a neškodné sitkomy, přípustná je i satira, místy politická (hrátky se zbraněmi hromadného ničení), a podvratnost, projevující se například kombinováním žánrů (western a studenoválečný thriller).

Těžko tomu dnes uvěřit, ale převážně do interiérů situovaný Smart měl na svou dobu okázalejší rozpočet než standardní televizní strava. Každá epizoda začíná stejně jako bondovky předtitulkovým prologem, téměř každá se odehrává v odlišném prostředí, k chytání cizokrajných padouchů i k pouhé komunikaci v centrále CONTROLu jsou využívány technologické hračičky a některé scény bychom po výrazné redukci cinefilních nároků dokonce mohli označit za akční.

Agent s krycím číslem 86 se vrátil ještě pětkrát. Třikrát s tváří Dona Adamse. V celovečerním propadáku Nahá bomba (1980), televizním filmu vydaném u nás na videu pod názvem Nejtajnější agent (1989) a v brzy ukončené snaze oživit po třiceti letech původní seriál (Get Smart, 1995). Jednou si Smarta zahrál Dona Adamse zdatně napodobující a přitom svůj zůstávající Steve Carell v nad očekávání chytré komedii Dostaňte agenta Smarta (2008), které časem brzy budu věnuji samostatný text a která by se mohla dočkat pokračování (5). Zatím posledním smartovským příspěvkem byla spin-offová výplň odpoledního programu kabelových televizí Dostaňte agenty Bruce a Lloyda (2008).

(1) První byli Producenti v roce 1968. Za scénář k nim dostal Brooks Oscara.
(2) Podíl má rovněž na scénářích Absolventa, Hlavy 22 a Co dál, doktore?
(3) A tím dospět, což pro sérii založenou na protagonistově infantilitě samozřejmě není žádoucí.
(4) Řada režisérů Nového Hollywoodu se nepřekvapivě rekrutovala z televizních řad.
(5) Původně bylo ohlášeno již na letošní rok, momentálně není známo, kdy a zda vůbec se začne točit.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s