Odnikud někam

Posted: 2. 9. 2011 in recenze

Kamera nehybně zabírá pouštní krajinu. Ve vysoké rychlosti před ní projíždí černé Lamborghini, aby vzápětí na několik vteřin zmizelo mimo obraz. Po chvíli se vrací. A pak znovu. A ještě jednou. Dokolečka totéž. Žádná jiná úvodní scéna by vás tak dobře nepřipravila na tón nového snímku Sofie Coppolové, oceněného loni v Benátkách Zlatým lvem.

Johnny Marco (Stephen Dorff) je hollywoodský herec, obletovaná hvězda. Johnny Marco je v háji. Jeho život se změnil v ubíjející rutinu. Přežívá díky cigaretám, tvrdému alkoholu, falešným přátelům a své dceři Clee (Elle Fanning), na kterou ale pořád jaksi zapomíná. Vzrušit, vytrhnout z apatie ho, zdá se, již nedokáže nikdo a nic (ani Benicio Del Toro, potkaný náhodou v hotelovém výtahu). Během úvodních třiceti minut v podstatě jenom někde sedí/někoho pozoruje. Naprostá pasivita. Neschopnost činnosti, lhostejnost k okolí.

Nezděste se hned, když napíšu, že film je stejný jako Johnny, resp. jeho život. Zádumčivý, monotónní, velmi pomalý (stejně jako Johnny ve svých emocionálních reakcích). Svižnou romantickou komedií nebylo ani Ztraceno v překladu, ale Odnikud někam zachází v redukci děje a koncentraci na zachycení určitého duševního rozpoložení ještě dál. Kamera je zpravidla nehybná, záběry dlouhé, nediegetická hudba rozhodně méně častá než zvuk ticha. Prázdnota – o ni zde běží a tu se Coppolová odhodlala zachytit. Přičemž u nenápadité metafory pouště, kam je většina filmu situována, coby stavu duše, opravdu nezůstala.

Scénář mladá autorka údajně napsala na základě chvil strávených s vlastním otcem, v době jejího dětství stále velmi respektovaným režisérem. Toto uzavření do světa celebrit, fakt, že příběh-nepříběh nenapsal člověk zvenčí, někdo s odstupem, filmu trochu škodí. Odnikud někam budí podezření, že si jej Coppolová napsala a natočila hlavně pro sebe a pro své přátelé, čili lidi z branže, kteří se s letargickým protagonistou nejsnáze ztotožní. Chcete-li si z filmu odnést víc než omšelý poznatek o pomíjivosti života sezónních celebrit, schopnost empatie je klíčová.

Jak režisérka ukázala již v netradičním pohledu na život francouzské královny Marie Antoinetty, dokáže použít nudu jako prostředek vyprávění (či přesněji „nevyprávění“). Pokud přijmete její pravidla hry, tzn. nebudete-li se bát nudy, bezobsažnost díla vás skutečně dokáže přiblížit Johnnyho pocitům. Kdo čeká, že film s objevením Johnnyho dcery nabere spád, že hrdina začne radikálně překopávat svůj nijaký život, nedočká se. Ano, záběry se nepatrně zkrátí, střihy jsou častější a barvy na plátně trochu hřejivější, ale melancholická atmosféra nemizí.

I když v zásadě sledujeme one man show Stephena Dorffa, množství výrazových prostředků, které herec mohl použít, bylo výrazně omezeno. Johnnyho nebaví nasazovat stále nové masky, hrát role v běžném životě (namaskovat v doslovném smyslu ho dokáže pouze skupina maskérů). Můžeme jen hádat, co se mu honí hlavou, na co během svého nekončícího vegetování v neosobním hotelovém pokoji myslí. Nečitelnost a beztvarost Dorff zvládá perfektně a dává tím vyniknout chutí, s jakou okolní svět objevuje Elle Fanning coby jeho dcera.

Teprve Clea, která je ovšem nucena trávit chvíle vyhrazené pro svého otce s někým jiným, ho párkrát dokáže přimět ke změně výrazu tváře. Johnny jako kdyby si díky ní začal uvědomovat, v čem tkví pravá hodnota života. Ale stejně jako všechno ostatní v tomto filmu, i jeho „uvědomování si“ probíhá nesmírně pomalu a jestli se Johnny skutečně začne chovat zodpovědněji, vážit si třeba i mlčenlivých okamžiků strávených po boku někoho blízkého, pak až po naběhnutí závěrečných titulků. Odnikud někam je třeba prožít – i za tu cenu, že se místy budete nudit. Zároveň si musíte najít důvod, proč nějaký film prožívat zrovna s postavou jako je Johnny Marco. Myslím, že jsem na ten důvod přišel přibližně deset vteřin před koncem. Jistý si ale nejsem.