Dech života 007×015

Posted: 6. 10. 2011 in recenze

„Našel svoje Waterloo“

Jen co se producenti zbavili brzdy v podobě rychle stárnoucího Rogera Moorea, rozjeli sérii nanovo a naplno. Zde počalo směřování k docela jinému Bondovi, než jaký diváky okouzloval během uplynulých pětadvaceti let. K Bondovi lidštějšímu, k Bondovi z tohoto světa. Nepřipravenost publika na tento směr ukázalo hned následující Povolení zabíjet, aby větší drsnost a menší dokonalost do série opět vnesl až Daniel Craig, čelící tvrdé konkurenci Jasona Bournea. Bourneovo ultimátum přitom Dech života předjímá minimálně honičkou po střechách domků v marockém Tangieru.

Natočit velkolepé akční scény bylo pro sehraný tým zřejmě menším zádrhelem než vybrání vhodného představitele Jamese Bonda. Poté, co Brosnanovi životní role (prozatím) utekla kvůli vytíženosti seriálem Remington Steele, padla volba na jednačtyřicetiletého Timothyho Daltona. Ten se sice dokáže zakousnout jako pes a nasadit věrohodně zarputilý výraz, ale v jeho tváří pro všechnu pohlednost nezbývá prostor na šarm a klukovské pomrkávání, kterým by dával najevo, že je nad věcí (což v Povolení zabíjet, pravda, není).

Noblesou se neobtěžuje a celkově se hlavně snaží bez většího trapasu ustát všechny akční scény. V těch neakčních bohužel budí rozpaky. Neví si rady. Pro druhořadý akční thriller je Dalton vhodný, ale aby zapadl do obleku dříve nošeného Connerym, Lazenbym a Moorem, potřeboval byl nepopsatelné „cosi“ navíc. Kouzlo, díky němuž byste se těšili na každou scénu, v níž dostane prostor. Nebo alespoň scénář bohatý na suché hlášky, těch ovšem výrazně ubylo a pár pokusů o prvoplánový humor vzhledem k Daltonově strohosti selhává.

Prototyp bezchybného muže byl nahrazen obyčejným chlápkem, který možná trochu lépe střílí a umí si vybrat krejčího. Pro mě za mě, nechť je mužská dominance zpochybňována, ale jakou pak budou mít bondovky šanci zůstat bondovkami? Prospěšnější by byla progresivnost v chování dam, u nichž jsou změny z hlediska fungování série vítanější než u Bonda. Jenže československá cellistka před nebezpečím dokáže nanejvýš uskočit do náruče svého partnera, který s ní navíc, což ji pochopitelně ani nenapadne, hraje dosti nečestnou hru.

Nechtěně komicky vyznívá také přání bezejmenné krásky z prologu „Kdyby se tak objevil pořádný chlap“, vyplněné následně Bondovým přistáním na její lodi. Společně s blonďatou hudebnicí (o kterou dlouho projevuje pouze zájem čistě pracovní) jde o agentův jediný úlovek. Byl to snad strach z AIDS, který Bonda na dva filmy učinil méně promiskuitním?

James Bond už zkrátka není postavou bez chyb a bez emocí. Projevuje zášť, vztek, netrpělivost. V jednu chvíli dokonce pochybuje o smyslu náplně svého života. Namísto skutečné anarchie jde ale zatím jen o neškodné zlobení.

Modernizace série se nezastavila u omlazení a oslabení protagonisty. Film je dravější. Po úvodních titulcích například nenásleduje povinný brífink u M, ale akční rozvíjení zápletky. Akce nepůsobí jako z jiného vesmíru, výrazně ubylo už notně ošuntělých zadních projekcí a nyní to nejsou jen osamocené momenty, nýbrž celé akční sekvence, během nichž vnímáte kus poctivé, životu nebezpečné kaskadérské práce. A práci si tihle borci vyostřováním situací až do krajnosti (ale nikoliv za mez uvěřitelnosti) rozhodně neulehčují. Nejenže film svou dynamičností budí dojem permanentního ohrožení, Bond se v něm vinou svého ultra-krutého sovětského protějšku skutečně nachází.

Snaze o větší realističnost podkopávají nohy nepřehlédnutelné chyby v logice: nablýskaný Aston Martin není pro nenápadnou jízdu komunistickou Bratislavou nejvhodnějším vehiklem a skutečně neplatí zákaz střelit padoucha kryjícího si tvář neprůstřelným sklem třeba do břicha.

Příběh protentokrát neslouží jenom jako věšák na akční scény a ostatní nezbytné atributy bondovek. Abyste neztratili přehled, kdo ve spletité špionážní hře kuje pikle proti komu, budete muset zapojit více pozornosti než dříve. Film je sevřený, Glen neskáče z místa na místo, nerozehrává více akcí naráz. Přímočarého Bonda vede přímo k cíli. Scénář navíc hezky, bez křeče a zlehčování odráží období tání v Sovětském svazu. Důslednější, ve výsledku ale ještě méně úspěšný pokus o restart série přišel o dva roky později.

DVD
Dva delší dokumenty, k Bondovu 25. výročí a o autorovi knih Ianu Flemingovi představují z hlediska obsažených informací zklamání, zbývá tak tradiční třicetiminutovka Inside The Living Daylights, nejzábavnější během prvních minut, věnovaných hledání nového Bonda (Sam Neill??!).

Titulní song: 5
Padouch: 5
Padouchova pravá ruka: 7