Frankenweenie a recenze těch druhých

Posted: 5. 1. 2013 in co píší jiní, recenze

Nepříliš potěšující vzorek internetových recenzí na poslední Burtonův film potvrzuje známou pravdu o tom, jak snadné a svůdné je vydávat se za filmového odborníka (nebo alespoň recenzenta).

Kultura21
Inženýrku Olgu Koníčkovou Frankenweenie šokoval svou černobílostí. Mno, bývaly časy, kdy filmy ani jinak nevypadaly. Autorka má bezpochyby pravdu, když rezignovaně konstatuje, že s dvoubarevností snímku divák nic nenadělá. Stejně jako nebohý čtenář tohoto paskvilu zřejmě nic nenadělá s tím, o jak komicky špatný text se jedná. Recenze, přesněji převyprávění děje s přilepeným procentuálním hodnocením na konci, vyniká velmi divokou stylistikou, která svědčí spíše o neschopnosti uhlídat si srozumitelnost vět, než o básnickém nadání („Přelétne jiskra mezi nimi“), gramatickými nesmysly (vědecká soutěž se těžko vyhlásí, nanejvýš může být vyhlášena) i přemírou překlepů a chybějících slov („Sparkyho vždy odvede dvorek se psí boudou“, „seznámí skrze díru plotu“). Je zaplevelen banálními sděleními („Láska psí se projevuje očicháváním“) a vyjádřeními myšlenkových pochodů, které si autorka mohla nechat pro sebe („No, je to tak, s tím nic nenaděláme.“, „A teď to začne.“). Soudnost v tomto případě chyběla jak autorce textu, tak správci webu, který literární výplod na úrovni nižšího stupně základní školy v dané podobě dovolil zveřejnit.

K filmu
Recenze začíná ostrým odsouzením Burtonova předchozího filmu a v podobně zaujatém duchu se nese i zbytek textu. Čtyřiapadesátiletý Burton je označen za senilního tvůrce, který ztratil talent (jak se ztrácí nadání?) a nad svou tvorbou už zřejmě ani nepřemýšlí. Škoda té vyhrocenosti, která odrazuje od dalšího čtení, protože v následujících odstavcích se dočkáme i několika výstižných postřehů o rozbujelosti popkulturních odkazů v současné kinematografii nebo o (ne)smysluplnosti stereoskopického formátu v případě černobílého filmu. Chtělo by to méně útočnosti a více fakt, neboť takhle jde autor sám proti sobě – budí dojem Burtonova zhrzeného fanouška, jednoho z těch lidí, které sám označuje za intelektuálně líné.

Filmweb
Recenze obsahuje pár zajímavých informací o produkci filmu a pár užitečných ohledně jeho uvádění v českých kinech (dobrá viditelnost titulků, původní znění), v poměrně stručné hodnotící části se ale dopouští zbytečné paušalizace („Z Frankenweenieho nebude tolik lidí nadšených jako z Mrtvé nevěsty Tima Burtona“).

FanMovie
Rovněž tento text pracuje s představou určitého vzorového diváka, za něhož autor sebevědomě promlouvá („a vy pořád jenom čekáte, kdy konečně roztomilého pejska jménem Sparky zajede auto“, „Z letargie vás vytrhne“). Současně se pouští na tenký led autorského záměru, když se domnívá, že ví, „jaká by měla být pointa“ určité scény. Zarážející jsou nedomyšlená, v neredigovaných internetových textech všeho druhu bohužel poměrně častá slovní spojení. Není mi jasné, jakým způsobem mohou být rozvíjený figury z původního kraťasu (když už, tak jejich dějové linie), nebo si představit za „lehce nadprůměrným dojmem“ z celého filmu.

Fandime filmu
Pakliže správně chápu význam slova „médium“, přechod od hraného k animovanému filmu nelze chápat jako změnu média, jak uvádí autor, pouze jako změnu reprezentační techniky v rámci téhož (filmového) média. Znovu se dozvíme, čeho si bude všímat divák, namísto toho, aby recenzent psal sám za sebe, znovu si můžeme obohatit slovník o několik prapodivných spojení („nevalná spokojenost“) a nechybí ani velmi populární, velmi obehraná gastro-přirovnání (nutno však uznat, že kombinaci rohlík+kaviár nelze odepřít jistou míru zábavné obskurnosti). Stejně jako většina ostatních recenzí, také tato vnímá silnou autobiografičnost filmu s mnoha seberefenčními odkazy jako Burtonovo sebe-vykrádání, nikoli jako Frankenweenieho přednost. Tim se holt bude muset snažit víc, aby jej fanoušci opět začali brát vážně. Anebo toto nepochopení svědčí o nepochopení skutečných kvalit filmu, který díky tomu funguje jako filtr oddělující skutečné burtnofily od rádoby fanoušků?

Červený koberec
Kábrtova recenze se už už dobírá k podstatě věci, k tomu, co Frankenweenieho činí v rámci posledních Burtonových filmů výjimečným a inspirativním (síť odkazů, nostalgie), když je náhle utnuta. Inu, proč se namáhat…