Chvála kritiků

Posted: 23. 1. 2013 in aktualitka, co píší jiní

V sobotu by měly být vyhlášeny letošní Ceny české filmové kritiky. Považuji je za mnohem směrodatnější ocenění než medializovanější České lvy. Jakkoli si u mnohých hlasujících můžeme klást otázku, nakolik jde skutečně o filmové kritiky, díky snaze o transparentnost si po oznámení výsledků každý může prohlédnout, jak hlasoval právě a pouze jeho oblíbenec. Mne konkrétně bude zajímat přednostně stanovisko těchto osobností:

Bláhová Jindřiška – současná šéfredaktora Cinepuru, jediného českého filmového periodika, kterému se daří skloubit čtivost s pronikavou analytičností a názorovou netuctovostí, ukázkou čeho mohou být právě texty od Bláhové, jinak píšící také pro Hospodářské noviny, jež se jako poslední z tuzemských deníků filmem zaobírají pravidelně a seriózně (s výhradami lze doporučit ještě recenze Ondřeje Štindla v Lidových novinách, v jejichž sobotní příloze se čas od času objeví obsáhlejší filmový příspěvek např. od Aleny Prokopové)

Blažejovský Jaromír – pedagog specializující se na východní kinematografie, spirituální film a (pozemšťanskou) normalizační produkci; o filmech nepíše do volně přístupných periodik často (opět hlavně Cinepur), jeho texty o filmové normalizaci (v Cinepuru 21 a knize Český filmový plakát) však považuji za nejpřínosnější shrnutí dané problematiky (Hulíkova kniha jde spíše po jednotlivých osobnostech a nezaobírá se celým obdobím)

Fila Kamil – odvážný filmový kritik, který se nebojí emoce rozviřujících témat (např. hledání paralel mezi současnou a normalizační komediální tvorbou), neopomíjí dalekosáhlejší souvislosti a nebojí se o žánrovkách psát se stejnou vážností jako o „velkém umění“; řekl bych, že jako jeden z mála zdejších autorů chápe pravou úlohu uměleckého kritika, který by neměl jen konformně opisovat PR texty, ale podněcovat k veřejné diskuzi

Fuka František – filmovým odborníkem není a nijak se tím netají (kéž by stejnou upřímnost projevili jiní hlasující, kteří si na odborníky naopak již mnoho let hrají), málokdo ale dokáže psát o filmech tak vtipně (a většinou platí „tím víc art, tím víc humoru“); maximální upřímnost, minimální politická (či jiná) korektnost, v jistém ohledu ještě odvážnější autor než Fila

Prokopová Alena – autorka několika filmových knih (jejichž nelehký vznik dobře vypovídá o bídné pozici filmového psaní u nás), filmová kritička s velmi solidním kulturním přehledem, která dokáže vyhmátnout to pozoruhodné ve filmu prakticky kteréhokoli žánru a navíc autorka šperků, které jsou (jak vídávám na vlastní oči) nádhernou ozdobou každé filmumilovné bytosti ženského pohlaví

Schmarc Vít – aka Marigold na ČSFD; člověk, který rozhodně rozumí filmům, které umí uchopit nejen z hlediska ideologického (jak dokázal mj. v jednom z nejzdařilejších příspěvků ve sborníku Film a dějiny 3) a své názory dokáže vyargumentovat čtivě a bez toho, aby se pouštěl do hloubkových filmovědných analýz; společně s Alešem Stuchlým a Danem Řehákem je radost ho poslouchat v Čelistech na radiu Wave, což zpravidla bývá neuvěřitelná smršť ujetého humoru a velmi trefných postřehů k novinkám v kinech

Věřit jistě lze také úsudku Aleše Stuchlého (Cinepur), Antonína Tesaře (A2) nebo Evy Zaoralové (Film a doba). Ostatní neuvádím buď pro to, že jejich texty dostatečně neznám, či dokonce ani nevím o tom, že by o filmech psali, nebo mi jejich názory přijdou tuctové, málo kritické, málo k věci, psané mnohdy více pro potěchu distributora/producenta než pro obohacení čtenáře. Zkrátka je nepovažuji za opravdové filmové kritiky, ani za jejich pravý a přiznaný (a tím zábavný) opak.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s