Blu-ray zpravodaj 2 (to nejlepší z Británie)

Posted: 12. 6. 2013 in Blu-ray, tipy

S péčí připravené disky s léty ověřenými filmy nakupuji předně z Anglie. Luxusní edice od Criterionu jsou sice nesmírně lákavé, ale zatím jsem nenabral odvahu utkat se s regionálním kódováním a s celní správou ČR. (1) V České republice se kromě NFA, který každý HD přepis oslavuje jako kdyby objevil zapomenutý velkofilm Jana Kříženeckého, vydávání původních disků s referenčními kvalitami obrazu a zvuku a zvlášť připravenými bonusy žádná společnost nevěnuje. V Anglii oproti tomu působí Masters of Cinema, BFI, Artificial Eye, Arrow Video nebo – původem francouzské – Studio Canal. Stručné profily jednotlivých společností nabízím níže. Stejně tak výběr uvedenými společnostmi vydaných disků, které by podle mého mínění neměly chybět ve filmotéce žádného seriózního zájemce o filmové umění. (2)

Pro případ, že byste si chtěli některý z titulů objednávat, uvádím takové názvy, pod jakými jsou jednotlivé disky prodávány, tj. někdy anglické, někdy původní.

ARROW FILMS: britská video-distribuční společnost, specializující se především na cizojazyčné hororové filmy s nálepkou „kultovní“ (Battle Royale, Re-Animator, Profondo Rosso); na domácí trh uvádí rovněž klasická díla světové kinematografie (Zloději kol, Popel a démant, Ostře sledované vlaky) a filmy pro dospělé.

Dawn of the Dead (BD+2DVD): video slabší, všechno ostatní ovšem vynikající. Radost začíná s balením, které vám dává možnost výběru ze čtyř různých rukávových artworků, a které kromě tři disků obsahuje také oboustranný plakát a booklet. Bonusové hody můžete započít jedním ze dvou audiokomentářů ke kino-sestřihu filmu (v tom prvním uslyšíte George A. Romera a Toma Saviniho), pokračovat můžete jedním ze dvou osmdesátiminutových dokumentů o natáčení filmu i Romerově kariéře jako takové.

Black Sunday (BD+2DVD): kultovní horor Maria Bavy doprovází na detaily bohatý komentář Tima Lucase a zejména další celovečerní film I vampiri (1956), údajně první italský zvukový horor, který již nese některé znaky giallo žánru. Bonusem pro sběratele jsou dva různé artworky disku (stačí otočit) a bohatě ilustrovaný booklet.

Zombie Flesh Eaters (2BD, vyšel také steelbook): film známý v Česku jako Zombi 2 možná nepatří k Fulciho vrcholným počinům (i když na scénu zombie vs. žralok nezapomenu), ale kvůli solidnímu obrazu a zvuku a náloži bonusů jeho koupě stojí za seriózní zvážení. Dva audiokomentáře, hodinový dokument o historii italských hororů (resp. o pozici Fulciho tvorby v ní), čtyřiceti stránkový booklet…

Blu-ray s Blow Out, jedním z nejlepších thrillerů Briana De Palmy, může směle konkurovat vydání téhož filmu od Criterionu, třebaže neobsahuje hodinový dokument s režisérem ani jeho raný celovečerák Murder à la Mod. Zklamáním je audiovizuální úroveň disku s Les diaboliques (což je škodu také kvůli feministickému audiokomentáři Susan Hayward), těsně nad průměrem se nachází Bicycle Thieves a o něco lépe mohl být restaurován také The Conformist. Bídný obraz má také Day of the Dead nebo speciální edice Battle Royale, která ani po bonusové stránce není tak uspokojující, jak slibují její tři disky (2BD+DVD). Doporučit naopak lze disk s heist movie klasikou Rififi, doplněný obsáhlým bookletem se spoustou užitečných informací. Hororoví fanoušci si mezi bonusy napěchovanými edicemi kultovních počinů jistě najdou také další favority.

ARTIFICIAL EYE: společnost uvádějící do britských a amerických kin a na DVD/BD cizojazyčné a artové filmy; ve Velké Británii je napojena na síť menších kin Curzon; snahou AE je pokrýt co možná největší část filmografie určité režisérky nebo režiséra (kompletní Tarkovskij a Angelopoulos, téměř kompletní Haneke, větší část filmů Kaurismäkiho nebo Kieslowského).

Melancholia: audiokomentář Larse von Triera svými překvapivě kritickými poznámkami usměrňuje profesor Peter Schepelern, hodinový dokument je věnován filmovým studiím Filmbyen, jimž za svou slávu vděčí nemalá část současných dánských filmařů.

The Double Life of Veronique: čtveřice krátkých filmů (tři od Kieslowského, jeden, který Kiewlowského významně ovlivnil) a pak zejména dlouhý rozhovor s režisérem, v němž Kieslowski kromě Veroniky rozpráví o své tvorbě obecně, zejména pak o postavách, jejich motivacích a politických okolnostech, na něž svým jednáním reagují.

Za pozornost dále stojí Antichrist, se stejným komentářem, který nabídnul Criterion a v němž se střetávají názory Larse von Triera a profesora Murraye Smithe. Kieslowského Three Colors lépe vybavil Criterion, disk s White Ribbon obsahuje hodinový portrét Michaela Hanekeho, který byl ještě nedávno ke zhlédnutí na internetu.

BFI VIDEO: sekce Britského filmového institutu vydávající filmy na BD a DVD, jejím cílem je podle internetových stránek přispívat k zachování filmové kultury a jejího produkčního zázemí; vydávány jsou přednostně tituly z archivu BFI, který s více než 50 000 hranými filmy patří mezi největší na světě; z archívu jsou čerpány také bonusové materiály na discích, často krátkometrážní filmy.

Všechny níže uvedené edice jsou doplněny v průměru dvacetistránkovým bookletem, do něhož s velkou pravděpodobností přispěl nějaký významný filmovědec.

L‘ Age d’Or / Un Chien Andalou (BD+DVD): důvodem k chlubení je samotné vlastnictví dvou zásadních děl filmového surrealismu v HD kvalitě. Andaluského psa navíc doprovází audiokomentář (u Zlatého věku jsou komentovány pouze vybrané scény) a na DVD naleznete ještě stominutový vzpomínkový dokument o Buñuelovi.

Bill Douglas Trilogy (2BD+DVD): u nás nepříliš známý britský „realista“ nenatočil mnoho filmů, ale většina z nich je v jeho domovině řazeno do zlatého fondu. Hlavním bonusem ke trojici jeho středometrážních filmů je hodinový dokument Bill Douglas: Intent on Getting the Image o nelehkém životě a oceňovaném díle tohoto skotského filmaře.

Comrades (2BD+DVD): málo známé, vysoko hodnocené, tři hodiny dlouhé nahlédnutí do života dorsetských farmářů na počátku 19. století. Nejdelší bonus potěší všechny milovníky filmové prehistorie, Bill Dougals v něm představuje svou sbírku před-kinematografických optických vynálezů, které použil při natáčení filmu Comrades.

Deep End (BD+DVD): dlouhý film o natáčení Skolimowského kultovního filmu líčící za účastí režiséra, herců i kameramana dopodrobna vznik filmu od scénáře až k produkci a následnému přijetí.

The Great White Silence (BD+DVD): slavný dokument o Scottově expedici na Antarktidu jsem zatím neviděl, tato pečlivě připravená edice je ale dobrou záminkou k seznámení. Krátké dokumenty přibližují restaurování poničené kopie (obrazová kvalita je ke stáří a podmínkám, v nichž byly záběry pořizovány, prý úchvatná) a za bonus lze považovat také zvukovou verzi původně němého filmu.

Chronicle of a Summer (BD+DVD): jistě vznikla řada lepších dokumentů, málokterý z nich ale byl tak vlivný jako antropologicko-sociologická Kronika jednoho léta, pokládaná za manifestační dílo hnutí cinéma-vérité. Bonus tvoří dva roky starý, 75 minut dlouhý dokument o natáčení a hodinový audio záznam Rouchovy přednášky o Vertovovi a Flahertym.

Salo, or The 120 Days of Sodom (BD+2DVD): v tomto případě myslím netřeba váhat mezi Criterionem a BFI. Anglická verze má srovnatelně kvalitní obraz i zvuk a obsahuje výrazně více doplňkových materiálů, například hodinový dokument o Pasolinim nebo krátký film o jeho smrti. Přiložený booklet byl tentokrát tak masivní, že si vysloužil samostatné místo vedle plastového obalu (který je vsunut do papírového rukávu).

The Soviet Influence Volume 2: Battleship Potemkin / Drifters (BD+DVD): zřejmě nejslavnější montážnický film, velmi vlivný britský dokument (jejich obrazová kvalita mohla být lepší) a navíc trojice krátkých Griersonových filmů.

Tatiho filmy od BFI jsou, pokud jde o bonusy, chudými příbuznými criterionských DVD disků. Za zvážení stojí pouze Poštovský panáček, kterého Criterion nevydal (ale zase vydal Trafic, který pro změnu ještě nevyšel v Anglii). Příznivci japonské kinematografie jistě nepohrdnou kombem Tokyo Story + Sisters of the Toda Family nebo Early Summer + What Did The Lady Forget? Brzy si díky BFI zřejmě budete moci zkompletovat také Johna Cassavetse a z dalších připravovaných disků vypadá velice lákavě například Journey to Italy s audiokomentářem Laury Mulvey nebo film, který Mulveyová režírovala a ve kterém se snažila aplikovat svou teorii o vizuální slasti – Riddles of the Sphinx.

MASTERS OF CINEMA: z webu věnovaného významným režisérům (Tarkovskij, Bresson, Dreyer) se vyvinula společnost Eureka Entertainment Ltd. s cílem vydávat po vzoru Criterionu „definitivní“ DVD/BD edice umělecky hodnotných snímků, doplněné původními textovými a audiovizuálními bonusy, na nichž se podílejí renomovaní filmoví kritici a teoretikové (Bordwell, Rosenbaum).

Stejně jako těm od BFI, také diskům od MoC dělají společnost booklety, někdy dosahující rozsahu a kvalit malé knižní publikace. Jestli holdujete metalu, mnohé z filmů lze za vyšší cenu koupit ve slušivém steelbooku.

Double Indemnity: disk se vzorovou ukázkou klasického noiru nedosahuje nejvyšších kvalit jen svým zvukem, který nejvíce prozrazuje skutečný věk snímku. Delší film o filmu, rozhlasová verze Double Indemnity, audiokomentář historika a scenáristy.

Fear and Desire: vidět první Kubrickův hraný film v obstojné kvalitě dlouho nebylo možné. Nyní můžete na BD zhlédnout nejen Fear and Desire, ale také tři rané Kubrickovy dokumenty. Za cenu jednoho (byť hodinového) dostanete hned čtyři filmy. Pro „kompletisty“ , kteří chtějí mít kompletního Kubricka, se nabízí ještě edice od Kino Video, která ovšem jako bonus obsahuje pouze jeden z oněch tří dokumentů.

Lost Weekend, The (BD): jedna z edicí, jejíž koupě stojí za zvážení i v případě, že film samotný nepatří k vašim oblíbeným. Hlavním bonusem je totiž vyčerpávající tříhodinový rozhovor Volker Schlondorff s Billym Wilderem.

Metropolis: audiokomentář Davida Kalata a Jonathana Rosenbauma se kromě filmu samotného zaobírá okolnostmi objevení a vzniku jeho rozšířené verze; německý expresionismus, produkce, restaurování. Podobně je zaměřen dokument Die Reise nach Metropolis, nahlížející na spletitou historii filmu a různých jeho verzí.

Die Nibelungen (2BD): u obou částí jednoho z Langových monstr-projektů strávíte dohromady přes čtyři hodiny a pokud si po nich pustíte ještě sedmdesátiminutový film o filmu a přečtete skoro šedesátistránkový booklet, máte o zábavu na půlden postaráno.

Passion of Joan of Arc (BD): třemi různými hudebními doprovody vybavené verze Dreyerova zásadního filmu (zejména co se týče použití detailu a práce s prostorem) ve velmi uspokojivé obrazové kvalitě doplňuje stostránkový booklet, do něhož byly vybrány texty takových autorit jako Luis Buñuel, André Bazin nebo Chris Marker.

Sunrise (BD+DVD): jeden z nejlepších filmů všech dob (5. místo v loňském žebříčku Sight n‘ Sound) doprovází audiokomentář kameramana Johna Baileyho, který se zaměřuje speciálně na technickou stránku věci, což je u takto letitého snímku neobvyklé, nicméně velmi přínosné. Dokument 4-Devils pak rozebírá historii (a snaží se o částečnou rekonstrukci) Murnauova nedochovaného filmu.

Touch of Evil (2BD): definitivní verze Wellesova posledního mistrovského kusu, resp. 5 různých definitivních verzí, které se liší poměrem stran i délkou. K tomu neuvěřitelné čtyři audiokomentáře (mj. od Jonathana Rosenbauma), dva kratší video dokumenty a obsáhlý booklet. Prvotřídní obraz a zvuk je samozřejmostí.

Zvažujete-li koupi M, doporučuji se poohlédnout po německých e-shopech. Universum Film vydal Langův thriller v parádním digibooku a s více bonusy, ač jsou mnohé z nich pouze německy. Two-Lane Blacktop jen o pár klopýtnutí (kvalita obrazu, o audiokomentář a nějaký ten dokument méně) zaostává za edicí od Criterionu. Hitchcockovi fanoušci by měli zbystřit u Lifeboat, neboť kromě hlavního filmu dostanou ještě dva krátké Hitchovy dokumenty, které natočil za války pro britskou vládu. Japanofilové si díky MoC mohou filmotéku rozšířit mj. o dva znamenité historické filmy The Burmese Harp a Harakiri.

STUDIOCANAL UK: anglická pobočka francouzského mediálního konglomerátu, dřívější Optimum Home Entertainment, je filmový distributor operující na britském trhu, který se zasloužil například o vydání anime snímků studia Ghibli, ealingovských komedií nebo některých klasických filmů francouzské kinematografie (Pohrdání, Kráska dne, Loni v Marienbadu).

Vybrané edice ze StudioCanal Collection se pyšní digibookovým balením s bookletem obsahujícím kvalitní reprodukce fotografií z filmu a obstojné texty filmových odborníků.

Belle de Jour: čistý obraz, vyrovnaný zvuk, analytický audiokomentář, celovečerní portrét Buñuela. Kuriozitou pro psychoanalyticky hloubavé je odborný pohled na hrdinčinu sexuální perverzi (mluví francouzský sexuolog).

Breathless: silná konkurence pro vydání od Criterionu, které sice nabízí spoustu rozhovorů a raný Godardův kraťas, ale chybí mu pozoruhodný dokument Godard: Made in USA o vazbách mezi francouzským provokatérem a americkou kinematografií.

Le Cercle Rouge: jestli jste kompatibilní s Melvillovým strohým režijním stylem, jistě si užijete jak jeho vrcholný počin, tak osmdesátiminutový francouzský dokument o jehož životě a tvorbě.

The Graduate: Thomas Koebner, jinak autor audiokomentáře na tomtéž disku, v jednom kratším dokumentu zasvěceně, záběru po záběru, analyzuje scénu svádění. Užitečná pomůcka pro začínající filmovědce, kterým přijde absurdní strávit několik minut nad pár záběry (3).

The Ladykillers: v přímočarém dokumentu, před zkouškou z dějin britského filmu užitečném dokumentu Forever Ealing dostanete rámcový přehled o tvorbě významného britského studia. Prostor v něm dostali také současní režiséři, které tvorba Ealingu inspirovala (Scorsese, Gilliam, Frears, Landis).

Last Year in Marienbad: dva krátké dřívější dokumenty od Resnaise potěší, dokument o Robbe-Grilletovi poučí a půlhodinová dekonstrukce spletité narace filmu vám pomůže s pochopením toho, co tím celým tvůrci kruci zamýšleli.

The Third Man: obrazová kvalita sice není vyloženě urážlivá (jako u Ran), ale rozhodně jí mohlo být věnováno více péče. K bonusům ovšem nelze mít námitky. Pro cestovatele bude nejinspirativnější virtuální procházka vídeňskými natáčecími lokacemi. Oproti edici od Criterionu zde navíc naleznete informativní audiokomentář, v němž hlavní slovo patří režiséru Guyi Hamiltonovi.

Důkazem nevyrovnanosti Studiem Canal vydávaných disků budiž Ran s obrazem a zvukem tak mizerným, že dojem nespravují ani čtyři hodiny bonusových dokumentů (včetně Markerova unikátního filmu o filmu AK). Mdlý obraz a nevybalancovaný zvuk má rovněž Le mépris (jehož nejzajímavější bonus, rozhovor Godarda s Langem, naleznete s anglickými titulky na YouTube). Audiovizuálním propadákem je bohužel rovněž Wellesův The Trial.

_________________________________________

  1. Jedno celní řízení, při němž jsem měl tu „potěchu“ být zastupován Českou poštou, mne psychicky vysílilo na několik let dopředu.
  2. Jinými slovy – jde o ty edice, za které bych sám neváhal utratit uspořené peníze (a za mnohé z nich jsem je již, třebaže s lehce provinilým pocitem, o jak kratochvilnou investici jde, utratil).
  3. Ne, že by vám tato aktivita po zhlédnutí dokumentu již více absurdní nepřišla, ale alespoň dostanete jasný důkaz, že z kdečeho lze uplést ledacos.
Reklamy
Komentáře
  1. […] The (Studio Canal): jestliže jsem před časem vybízel k opatrnosti při nakupování disků z kolekce Studio Canal, toto je jeden z důvodů. […]

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s