Iron Man (2 BD)

Posted: 20. 7. 2013 in Blu-ray

Není jisté, zda se v Česku někdy dočkáme prvního dílu Iron Mana na BD. V případě, že by v září společně s trojkou vyšla celá (zatím) trilogie, pravděpodobně půjde o tři jednodiskové verze. Dvoudiskovka s jedničkou přitom patří k nejlépe hodnoceným diskům na bluray.com. Pravdou je, že na dvou DVD, která se u nás dala (a někde ještě dají) koupit ve steelbooku nebo s maskou Iron Mana, jsou stejné bonusy, jaké se nacházejí na dvou modrých discích. Jestli již vlastníte 2DVD a nebudete mít štěstí na kombinaci více slevových akcí, díky kterým se mi 2BD s Iron Manem před třemi roky podařilo z Anglie pořídit za úsměvných pět liber včetně poštovného, vyplatí se vám blu-ray objednat leda kvůli ostřejšímu obrazu a prokreslenějšímu zvuku.

Bonusy sice nejsou tak informativní, jak naznačuje nejvyšší hodnocení na bluray.com (nebo jejich několikeré doporučení Bordwellem a Thompsonovou v Umění filmu), ale o duchaprázdnou sebechválu v nich také nejde. Nejpoučnější byl pro mne dokument The Invincible Iron Man z prvního disku. Mapuje komiksovou historii Tonyho Starka, hrdiny vytvořeného Stanem Lee v reakci na negativní vnímání studenoválečného military industrial complex. Tato informace pomáhá pochopit, proč také filmový Iron Man místy připomíná reklamu na zbraňový průmysl. Druhý disk otevírá nejdelší (100 minut) a zároveň nejslabší dokument edice, sedmidílný I Am Iron Man. „Nejslabší“ ovšem v kontextu ostatních přítomných bonusů stále znamená „velmi dobrý“. Díky rozptylu od přípravné fáze přes produkci k fázi utahování šroubů (kdy stres a obavy, že tenhle debut na poli velkoprodukcí nedopadne slavně, dosahovali vrcholu) se dozvíte, co natáčení podobného blockbusteru obnáší a jak se s tím vypořádával v podstatě indie režisér Jon Favreau. Trikový velkofilm samozřejmě nebylo možné natáčet stejným stylem jako nezávislé produkce, přesto je opakovaně zmiňována atypičnost Favreauova pokorného přístupu k látce (která začal vyprchávat s druhým Iron Manem a definitivně se vytratila v Kovbojích a vetřelcích). Herci měli dost času k nacvičení důležitých scén a prostor k improvizaci, srozumitelnost příběhu byla až do posledních dnů před uvedením finálního sestřihu důležitější než velkolepost akčních scén . Favreau vypráví například o své snaze sladit architekturu Starkova sídla s charakterem hlavního hrdiny, o inspiraci postavou Howarda Hughese (kterého coby model použil již Stan Lee) nebo o spolupráci s trikovým oddělením Stana Winstona. Velmi poučný segment se věnuje jinak opomíjené části postprodukčních prací – tvorbě efektních závěrečných titulků.

Samostatný půlhodinový dokument na druhém disku potěší každého, kdo chce proniknout hlouběji do tajů speciálních efektů. Ajťáci vám například prozradí, jaké byly hlavní požadavky na podobu HUD Starkova obleku (Z osa, význam pro vyprávění, zohlednění hercových reakcí) nebo vás upozornění, jak se v průběhu filmu zdokonalují protagonistovy podomácku vyrobené hračky. Neobvyklý byl Favreaův důraz na všemožné konotace VFX, které nechtěl používat k čistě atrakčním účelům. Vtipným doplňkem obsáhlé bonusové výbavy bylo tohle krátké video, vyjadřující obavy, které při sledování současných trailerů mívám pravidelně.

Jakkoli to na našem trhu bude s jedničkou, dvoudiskovou dvojku některé e-shopy stále nabízejí (ač bych se vzhledem k limitovanému počtu kusů raději dvakrát ujistil, že jde skutečně o dvoudiskovou, nikoli jednodiskovou edici). Na září ohlášena trojka by měla vyjít ve 2D i 3D, v plechu i plastu, hlavně ale se slibným audiokomentářem Shanea Blacka a scenáristy Drewa Pearce.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s