Hobit: Šmakova dračí poušť – první recenze

Posted: 8. 12. 2013 in co píší jiní

Zatímco diváci čeští si na další epickou výpravu do Středozemě počkají minimálně do středy (ČSFD projekce) a diváci z jiných končin světa až do pátku (světová premiéra), již nyní si lze z dostupných recenzí udělat přibližnou představu o kvalitách prostřední části masivně medializované hobití trilogie (1). Šmakova dračí poušť, jak zní podtitul filmu, sice cílí zejména na fanoušky Tolkienova světa a fantasy obecně, ale prvotřídní zábavu by měla dopřát všem, bez ohledu na žánrové preference. Navíc, kdyby film samotný ničím neoslnil, jeho projekci má předcházet první plnohodnotný trailer (1 minuta a 43 vteřin) na nový film Christophera Nolana, sci-fi Interstellar.

Příběh odehrávající se 60 let před událostmi z Pána prstenů by měl navázat přesně tam, kde Neočekávaná cesta skončila, čili před sestupem družiny do Temného hvozdu. V něm už si na čerstvé maso brousí klepítka obří pavouci. Pavoučí sekvenci věnují dostupné texty překvapivě málo pozornosti, měla by nicméně nést nejvýraznější otisk spoluautora scénáře, monstrofila Guillerma del Tora. Téměř žádný recenzent oproti tomu neopomenul vyzdvihnout kinetickou „sudovou“ akční pasáž, ve které se Bilbo a trpaslíci řítí dolů řekou, vyhýbajíc se ranám skřetů i šípům elfů, kteří se mezi sebou navzájem mydlí. Tahle dravá akce má být jednou z více záruk, že se u Šmaka nebudeme nudit.

Prudší spád je prý hlavním vylepšením oproti expoziční Neočekávané cestě, považované mnohými za nejslabší článek Jacksonovy série tolkienovských adaptací. Tentokrát bychom měli být ušetřeni zpívajících, nádobí umývajících trpaslíků, dlouhých záběrů na postavy, které někam jdou i rozvláčných dialogů. Našlo se nicméně i pár kritiků, kteří zběsilé tempo a vyprávěcí schéma typu „od akce k akci“ považují za největší slabinu filmu, jenž je tak ve výsledku ostudně prázdný, nijak neprohlubuje charakteristiku postav a vlastně ani nikam neposouvá vyprávění. Čili ne hromada vycpávkových scén, ale pouze jedna velká vycpávka.

Dravé tempo vyprávění by podle kladných recenzí neměly zdržovat ani nové charaktery, ať už jde o Medděda (prý výborný Luke Evans, který má podle mne tvář a charisma modela z reklamy na luxusní parfém), starostu Jezerního města (Stephen Fry, o jehož slizce zábavné kreaci naopak nepochybuji) nebo o staronového Legolase (Orlando Bloom po dlouhé době ve filmu, z něhož si ho možná někdo zapamatuje).

Vypadá to nicméně, že hlavním scenáristickým triumfem je speciálně pro film vymyšlená elfí bojovnice Tauriel, údajně nejlépe „propsaná“ postava obou dvou dosavadních dílů trilogie (osobně mi na základě fotek a její charakterizace z úst Evangeline Lilly, která ji hraje, lehce připomíná pixarovskou Rebelku). Jak se lze z recenzí dočíst, její vnitřní boj a čistá povaha, kontrastující s egoistickými cíli většiny okolních samců, emocionálně prohlubuje jinak po povrchu běžící a skrznaskrz mužský příběh. Skutečnost, že je směr vyprávění udáván výhradně muži, byl ostatně přiznaným důvodem, proč scenáristé Tauriel napsali, ačkoli se tím dopustili neodpustitelné hereze ve vztahu k Tolkienovi, jehož knihy emancipovanými hrdinkami vskutku nepulzovaly, natož abychom v nich narazili na milostnou zápletku. Ve Šmakovi by mělo jít rovnou o mezirasový milostný trojúhelník.

Plusové body jsou na Jacksonovo konto nepřekvapivě přičítány za finále filmu, souboj důvtipu mezi Watsonem a Sherlockem, tj. mezi Bilbem a drakem Šmakem, kterého konečně uvidíme v plné nádheře a uslyšíme, jak mu do tlamy pasuje hluboký bas Benedicta Cumberbatche. Půlhodinový dialog mazaného hobita s psychopatickým šupinatcem přesto údajně zanechává rozporuplnou pachuť, neboť končí dost neférovým cliffhangerem, na jehož vyústění si oproti televizním seriálům nepočkáme týden, nýbrž rok.

Šmakova dračí poušť by v souhrnu měla být více pohlcující, svižnější a lépe zacílená než Neočekávaná cesta, ačkoli se jí podle recenzentů stále nedaří vyvolat pocit, že jsou ve hře stejně vysoké sázky jako v Pánovi prstenů (což, myslím, ani nebylo cílem). Jde tudíž hlavně o přímočarou akční jízdu, pokračující v linii kdysi oživené Indianou Jonesem (a ještě dříve započaté zřejmě dobrodružnými filmy s Douglasem Fairbanksem). Ne, že by mi nastíněné nepřišlo dost atraktivní, věřím ovšem, že film bude mít ve skutečnosti podstatně více vrstev a potvrdí, že Jackson nejenom bravurně zvládá režisérské řemeslo, ale že má také Tolkiena zažitého dost na to, aby se při jeho převodu na plátno dopustil urážlivého zploštění mimořádně komplexního fikčního světa.

___________________________________________________

1) Předkládaný výtah vznikl na základě 14 recenzí, na které bylo k dnešnímu odpoledni odkazováno z RottenTomatoes.